veren op prikkeldraad

Gestart door Ted van der Knaap, maart 23, 2010, 23:11:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Op het eiland Tiengemeten gisteren deze veren op prikkeldraad.
foto 1 op de onderste draad en foto 2 op de draad erboven 2 meter ernaast.

Dacht eerst misschien van een Fazant die onder het prikkeldraad was gelopen en zo wat veren was kwijtgeraakt maar dat kan dus niet omdat er ook veren hoger zitten.

Ws is het toch een prooi van iemand (vogel) geweest die 'm op het prikkeldraad heeft gespiest.

Fazant en Torenvalk zijn dan mijn opties.

Iemand die het preciezer weet?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

whmvb

Ted,

dat het prooien zijn die op het prikkeldraad zijn gespietst is uitgesloten, lijkt me. De enige vogels die prooien (muizen of kevers) ergens op spietsen zijn klauwieren en die doen dat op een verborgen plekje en dan nog alleen in de broedtijd.
Dit lijken me veren van vogels die tegen de draad aangevlogen zijn, iets wat (helaas) erg vaak gebeurd, vaak met dodelijke afloop. Heb je gekeken of er ook iets bij de draad op de grond lag?
Over de herkomst van de veren is het lastig een uitspraak te doen. Beiden zouden afkomstig kunnen zijn van steltlopers, zoals Grutto of Tureluur.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Jeroen Nagtegaal

Klapekster prikt ook nu in de winter prooien op. Maar lijkt me ook te komen doordat er iets tegenaan is gevlogen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: whmvb op maart 24, 2010, 07:38:58 AM
Dit lijken me veren van vogels die tegen de draad aangevlogen zijn, iets wat (helaas) erg vaak gebeurd, vaak met dodelijke afloop. Heb je gekeken of er ook iets bij de draad op de grond lag?

Ik dacht dat beide veren van een en dezelfde vogel was omdat ze zo dichtbij elkaar aan het draad zaten. Concludeerde dus dat een predator het prikkeldraad gebruikte om z'n prooi te verorberen.
Heb niet op de grond gekeken naar resten.. ..wat eigenlijk een logische reactie zou moeten zijn. (een leermomentje voor de volgende keer!)

Tegen het draad aanvliegen en zo veren achterlaten is eigenlijk wel de meest reeële optie.  :duim:

(en Tureluur zou kunnen)


groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

keesschreven

Mijns inziens zijn veren op foto 1 van een ...gans en op foto 2 van een Fazant vrouwtje. Waarom dacht je aan Tureluur/Grutto, Wim?

Dat vogels tegen prikkeldraad aanvliegen kan natuurlijk, maar mijn eerste gedachte was dat het beide prooien zijn geweest van waarschijnlijk een Vos die ze over hetzelfde pad heeft weggesleept. Ik weet alleen niet tussen welke draden een Vos prikkeldraad passeert.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Kees,

de reden om aan steltlopers te denken was de grootte van de veren, die ik misschien wat te klein ingeschat heb bij nader inzien. Dat het hier om Vossenprooien gaat is natuurlijk ook een mogelijkheid, aangezien er niet bij staat hoe hoog de draden zitten. Overigens kan het dan ook zijn dat de vogels zelf tussen het draad door gegaan zijn.

Wim
Wim van Boekel

Ted van der Knaap

Citaat van: whmvb op maart 24, 2010, 13:34:48 PM
aangezien er niet bij staat hoe hoog de draden zitten. 

Heb een fotootje, niet van de bewuste plek maar wel om aan te geven hoe hoog de draden waren.

de "...ganzenveer" zat op de onderste draad en de fazantenveer op de middelste draad, 2 meter opzij
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)