Hoofdmenu

Voorjaarsvogels

Gestart door Vincent Hart, maart 18, 2010, 09:17:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

wolbert

Gisteren samen met m'n vriendin de 1e Boerenzwaluw gezien, vliegend boven de parkeerplaats bij de Leen Bakker te Harderwijk. Na een flinke bak met geld uitgegeven te hebben aldaar naar Harderbroek gegaan. Daar 5 Dodaarzen gezien. Na een poosje hoorde ik het bekende pingende geluid van Baardmannetjes! 4 Voorbij zien vliegen. Ook zat er nog een Nonnetje.
Inmiddels zit ik op 121 soorten.
Dit weekend op zoek naar Krooneenden, Flamingo's en Bruine kieken. Die zijn ook alweer gezien bij mij in de omgeving.
Vriendelijke groet,
Wolbert

GijsB

Citaat van: Vincent Hart op maart 24, 2011, 19:54:52 PM
Citaat van: dralion13 op maart 23, 2011, 17:47:33 PM
Vandaag weer een leuk dagje, met eindelijk boerenzwaluw :D
Waarom ben ik ook in de stad blijven wonen  :'(

Groningen ligt dan wel niet in de randstad, maar het is nog altijd een stad, en wel een stad met een erg mooi nieuw natuurgebied aan de rand
Gijs

Vincent Hart

Sorry Gijs, 't was geenzins mijn bedoeling Groningen af te z... (leuke stad!) Je bent wel iets sneller aan de rand dan ik ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Lonnie Bregman

Vandaag bij school ook mijn eerste zwaluw! Geen Boerenzwaluw, maar waarschijnlijk een Oeverzwaluw! Het was in een flits, waardoor ik Huiszwaluw niet qua uiterlijk uit kon sluiten. Maar is het niet veel te vroeg voor Huiszwaluwen? Sowieso een leuke waarneming, alleen jammer dat ie niet zeker is.
Groeten, Lonnie Bregman

Vincent Hart

Oeverzwaluw ligt nog wel meer voor de hand idd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maico Weites

Eerste zomertaling.  ;D
Grutto en boertje mis ik nog.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

firecrest

Citaat van: lonnie20 op maart 24, 2011, 21:51:37 PM
Vandaag bij school ook mijn eerste zwaluw! Geen Boerenzwaluw, maar waarschijnlijk een Oeverzwaluw! Het was in een flits, waardoor ik Huiszwaluw niet qua uiterlijk uit kon sluiten. Maar is het niet veel te vroeg voor Huiszwaluwen? Sowieso een leuke waarneming, alleen jammer dat ie niet zeker is.
Kijk anders eens naar telpost Breskens: 119 Oeverzwaluwen en 1 Huiszwaluw.
Dus de kans is ongeveer 1 op 120 dat het een Huiszwaluw was ;)

HPM

Citaat van: firecrest op maart 25, 2011, 07:54:16 AM
Citaat van: lonnie20 op maart 24, 2011, 21:51:37 PM
Vandaag bij school ook mijn eerste zwaluw! Geen Boerenzwaluw, maar waarschijnlijk een Oeverzwaluw! Het was in een flits, waardoor ik Huiszwaluw niet qua uiterlijk uit kon sluiten. Maar is het niet veel te vroeg voor Huiszwaluwen? Sowieso een leuke waarneming, alleen jammer dat ie niet zeker is.
Kijk anders eens naar telpost Breskens: 119 Oeverzwaluwen en 1 Huiszwaluw.
Dus de kans is ongeveer 1 op 120 dat het een Huiszwaluw was ;)

Daarvoor moet de school van Lonnie wel op telpost Breskens staan.

Herman van der Meer

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#310
In de loop van het voorjaar kan ik op een gegeven moment de individuele Merelmannetjes onderscheiden aan hun zang en ik geef ze dan een naam. Vorig jaar lag mijn tuin in de territoria van "la Kukkaracha" (begint zijn lied altijd met "La kukkaracha, la kukkuracha" zat er vorig jaar voor de 2de keer) en van "I don't believe you" (zijn lied: "I don't believe you... I dont't believe you anymore"... "Do you get it? Do you get it? I don't get it! I don't get it!" "I don't believe you... etc). I dont't believe you heb ik inmiddels weer gehoord de Kukkaracha nog niet. Wat ook goed te horen is dat ze in de loop van het jaar en de jaren hun lied uitbreiden, wordt aangevuld met nieuwe strofen tot een steeds ingewikkelder liedje.
Zijn er vogelaars met dezelfde afwijking of zit ik mezelf iets wijs te maken?  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankmeer

Citaat van: leonwillems@home.nl op maart 25, 2011, 11:44:31 AM
de eerste koekoeken zijn ook al gehoord... http://waarneming.nl/soort/view/137

Maar hoe betrouwbaar deze waarnemingen zijn, kun je zelf ook wel invullen..
Frank van der Meer

leonwillems@home.nl

uiteraard, vandaar die ....

ook op Natuurkalender worden er al enkele gemeld, zelfs een merkwaardige datum van 14-01 ....
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

jonas D

Vandaag mijn eerste zwarte roodstaarten gehoord, waar blijven die boertjes toch?
Groeten,
Jonas

ArjanH

Citaat van: jonas D op maart 25, 2011, 17:09:15 PM
Vandaag mijn eerste zwarte roodstaarten gehoord, waar blijven die boertjes toch?


Ze komen er aan hoor, Jonas. Vandaag had ik een exemplaar boven de woning maar ik verwacht dat het de komende week echt losbarst.

Timo Roeke

Vandaag mijn eerste zwarte roodstaart, boerenzwaluwen en oeverzwaluwen.

Calidris Alba

"Mijn" weidevogels zijn weer terug. Ik sta nu vanuit mijn slaapkamer naar Grutto's, Tureluurs, Scholeksters en Kieviten te kijken. Net zaten er zelfs een tweetal Kemphanen in het weiland, maar die zijn opgevlogen.
Daniël
Woonachtig in Colombia

GijsB

die van mij ook, in het natuurgebiedje waar ik dagelijks langs kom, gister eindelijk de eerste grutto's gezien daar. Nu nog de visdiefjes en ik ben helemaal gelukkig
Gijs

jonas D

Vandaag mijn eerste zwartkop gehoord.
Groeten,
Jonas

Theovanv

Gisteren mijn eerste Bruine Kiekendieven, schitterend! Ook de eerste Zomertalingen en Kleine Plevieren. Nog geen (Boeren)zwaluwen, maar nog niet echt in de juiste gebieden geweest.
Theo van Veenendaal

jonas D

Citaat van: Theovanv op maart 29, 2011, 15:55:57 PM
Gisteren mijn eerste Bruine Kiekendieven, schitterend! Ook de eerste Zomertalingen en Kleine Plevieren. Nog geen (Boeren)zwaluwen, maar nog niet echt in de juiste gebieden geweest.

Ik zonet een bruine kiekendief over mijn huis (ook de eerste dit jaar)
Groeten,
Jonas

Maarten Sluijter

.

Jan vH

Vandaag ook mijn eerste Fitis gehoord, wel drie dagen later dan vorig jaar. Ook de eerste Zwarte Roodstaart en op meerdere plekken Boerenzwaluwen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robert V.T

Ik had eergister m'n eerste fitis.
Groeten,

Robert van Tiel

HPM

Citaat van: jonas D op maart 29, 2011, 15:51:38 PM
Vandaag mijn eerste zwartkop gehoord.

Vandaag heb ik drie keer gedacht een Zwartkop te horen zingen maar dichterbij gekomen bleek het steeds een Roodborst te zijn. Niet dat die Roodborsten een Zwartkop imiteerden, maar als er veel vogels zitten te zingen en je hoort het van een afstand kan een deel van de Roodborstzang die indruk wekken.

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 29, 2011, 16:43:01 PM
Vandaag 1e Fitis.

Dan zal de eerste morgen of overmorgen wel bij ons zijn.


Herman van der Meer

stefanhageman

Bij mij schijnen de Fitissen ook al gesignaleerd te zijn. Maar bij elke locatie alleen nog maar Tjiftjaffen gehoord.
Vandaag waren de Huismussen trouwens druk aan het paren en was de Pimpelmees heel druk bezig met het stofferen van het nestkastje.


Stefan Hageman


Vincent Hart

Citaat van: HPM op maart 29, 2011, 20:55:56 PM
Citaat van: jonas D op maart 29, 2011, 15:51:38 PM
Vandaag mijn eerste zwartkop gehoord.

Vandaag heb ik drie keer gedacht een Zwartkop te horen zingen maar dichterbij gekomen bleek het steeds een Roodborst te zijn. Niet dat die Roodborsten een Zwartkop imiteerden, maar als er veel vogels zitten te zingen en je hoort het van een afstand kan een deel van de Roodborstzang die indruk wekken.
Grappig: Ik had zondag precies hetzelfde.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op maart 29, 2011, 21:01:26 PM
Citaat van: HPM op maart 29, 2011, 20:55:56 PM
Citaat van: jonas D op maart 29, 2011, 15:51:38 PM
Vandaag mijn eerste zwartkop gehoord.

Vandaag heb ik drie keer gedacht een Zwartkop te horen zingen maar dichterbij gekomen bleek het steeds een Roodborst te zijn. Niet dat die Roodborsten een Zwartkop imiteerden, maar als er veel vogels zitten te zingen en je hoort het van een afstand kan een deel van de Roodborstzang die indruk wekken.
Grappig: Ik had zondag precies hetzelfde.

Grappig ook omdat hier op het forum vaak terecht wordt gewaarschuwd voor door Zwartkop geimiteerde soorten.

Herman van der Meer

Guus Peterse

Zojuist een snor. Zo vroeg had ik die nog nooit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Da's best op tijd ja! Ik slik m'n grapje over morgenochtend scheren maar even in  ;)

Geef je netjes een beschrijving?  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers