Hoofdmenu

Voorjaarsvogels

Gestart door Vincent Hart, maart 18, 2010, 09:17:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maico Weites

Gister de eerste heggenmus, vandaag de eerste zingende vink.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Margreet Kwh

De koolmezen schetteren hun liedjes; de merelman "rolt" over de garagedaken en houdt contact met de merelvrouw. Het nest moet in de buurt zitten...
Intussen valt er een lekker "meiregentje" en is de temperatuur 10 graden C!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

Vanochtend (naast de mezen) zowaar een voorzichtig koortje van heggenmussen, roodborsten en een zanglijster. Allen al eerder gehoord dit jaar, maar nog niet tegelijkertijd en zo uit volle borst als vanochtend! Overigens zingen ook de huismussen sinds begin deze week weer volop :)
Vreemd genoeg nog geen vink tijdens woon-werk verkeer.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2011, 16:10:38 PM
Vanochtend (naast de mezen) zowaar een voorzichtig koortje van heggenmussen, roodborsten en een zanglijster. Allen al eerder gehoord dit jaar, maar nog niet tegelijkertijd en zo uit volle borst als vanochtend! Overigens zingen ook de huismussen sinds begin deze week weer volop :)
Vreemd genoeg nog geen vink tijdens woon-werk verkeer.

Ik ben ook nog geen zingende Vink tegengekomen.
Herman van der Meer

stefanhageman

Al wel een haperende Vink maar nog niet vol uit de borst. Wel al "zeurende" Groenlingen en ik ga van het weekend op zoek naar de eerste Grutto's.
Stefan Hageman


GijsB

eksters zijn al weer bijna klaar met het nest
Groenlingen zijn al weer een paar dagen op gang

Gijs

Robert V.T

De geelgorzen die vlakbij ons huis broeden zijn weer terug op de broedplaats, ik heb minstens 5 mannetjes horen zingen! Verder is het hier stralend weer en alle vogels zingen voluit.
Groeten,

Robert van Tiel

GijsB

Vandaag zingende heggenmus in de tuin, eerste heggenmus in de tuin dit jaar
Gijs

Timo Roeke

Vandaag een zingende boomleeuwerik.

Robert V.T

Paar huizen verderop zit er al een houtduif op het nest!
Groeten,

Robert van Tiel

HPM

Vanochtend in de stad al voor vijven een vogelkoor van Merels en Roodborst(en). In de stad is het altijd vroeger, maar  meer dan drie uur voor zonsopgang is wel erg vroeg.



Herman van der Meer

Stijn E.

Vandaag m'n eerste Grutto's en Scholeksters voor dit jaar :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

DuDe

Citaat van: Timo Roeke op februari 13, 2011, 14:35:59 PM
Vandaag een zingende boomleeuwerik.
Twee zingende boomleeuweriken. Wie biedt meer?  ;D
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

frankw

Vandaag even naar begraafplaats Moscowa geweest. Het ging daar al lekker: zingende Vuurgoudhaan, Goudhaan, Zanglijster, Merel, Roodborst, Vink, bergen Groenlingen, Boomkruipers, Koolmezen, Pimpelmezen en de Boomklevers waren ook al flink lawaaiig en dan vergeet ik er vast nog wel wat.. Wel een groot verschil met 'het echte bos', die was bijna leeg.. Daar alleen Glanskoppen en Koolmezen. Ohja, en een Zwarte Specht. :duim:

Timo Roeke

Citaat van: DuDe op februari 13, 2011, 19:24:14 PM
Citaat van: Timo Roeke op februari 13, 2011, 14:35:59 PM
Vandaag een zingende boomleeuwerik.
Twee zingende boomleeuweriken. Wie biedt meer?  ;D
Altijd wel iemand baas boven baas  ;)

Lonnie Bregman

Vanochtend m'n eerste zingende Vink en Houtduif van het jaar!
Groeten, Lonnie Bregman

jonas D

Ondertussen hoor ik al vele heggemussen,spreeuwen,zanglijsters, koolmezen,pimpelmezen,.....
Groeten,
Jonas

Jarinka

Vandaag voor het eerst bewust een Heggenmus horen (en zien) zingen. Hij was erg goed verstopt, want ik vond hem pas na goed zoeken.
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Vandaag o.a. zingende Winterkoning, Heggenmus en Merel.
Ook waren de Eksters druk met takken aan het slepen.
De Futen en Wilde Eenden zijn ook volop aan het baltsen.

HPM

Citaat van: Jarinka op februari 15, 2011, 17:06:21 PM
Vandaag voor het eerst bewust een Heggenmus horen (en zien) zingen. Hij was erg goed verstopt, want ik vond hem pas na goed zoeken.

Meestal zitten Heggenmussen toch zeer opvallend bovenop een struik of boompje te zingen.
Herman van der Meer

wolbert

Vanochtend tijdens een fietstochtje met een cliënt over het terrein van s'Heerenloo een palet een vogelgeluiden. Zanglijsters, Merels, Roodborsten, Heggenmussen, Boomkruipers, Staart- en Koolmezen, Boomklevers en een roffelende Grote bonte specht. Aan het eind van de dag werd ik verrast door 5 overvliegende Goudvinken en 1 daarvan begon zachtjes te zingen.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Margreet Kwh

Vanochtend voor het eerst groenlingen gehoord hier in de wijk (Haarlem, Schalkwijk). Bij het tuinieren twee groene rupsen gevonden. De Gekielde loofslakken beginnen ook weer rond te kruipen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Maarten Sluijter

Vanochtend zo'n 20 zingende Veldleeuweriken en een 'parachuterende' Graspieper!
.

diertjesvriend

in de ochtenden een zingende pimpelmees achter het huis in een struik net achter de schutting,volgens mij zingt er in de verte dan nog 1, deze gaat steeds harder zingen hoger zitten op zijn tenen staan zo ongeveer  :blink:

ik kwam vandaag een scholekster tegen, en ik zag een koppeltje kivieten overvliegen op het werk,
die waren vast op zoek naar weiland met een bordje broedgebied  ;)

het eerste jonge vogeltje al gezien (een tortelduif),
ik zag ook (heel grappig gezicht) een meeuw op een stukje gras trappelen met beide voetjes.
om wormen te lokken.

er lag een dode mol langs de weg.
de buizerds miauwen ook weer, geen idee of ze dat altijd doen, had het in de winter niet gehoord en fiets toch echt altijd en zie ze overal.

o en ik zag ook lammetjes, maar dat geldt niet als voorjaars dier,
het was op een wei bij een grote schapenfokker, die schapen krijgen voor zover ik weet 3 lammeren in de 2 jaar dus met een onnatuurlijke interval.
de krokusjes in mijn tuin zijn het eens met de komst van de lente, en ik zeker weten ook!


HPM

Vanochtend de eerste zingende Grutto. In de polder tussen Wilsveen en Stompwijk.
Het is zowaar de eerste zingende van dit jaar in Waarneming.
Herman van der Meer

Rickschonewille

Citaat van: HPM op februari 18, 2011, 14:15:55 PM
Vanochtend de eerste zingende Grutto. In de polder tussen Wilsveen en Stompwijk.
Het is zowaar de eerste zingende van dit jaar in Waarneming.

Mooie opname had je van die Bosuilen trouwens! Zo wil ik ze ook nog eens opnemen..  :duim:

HPM

Citaat van: Rickschonewille op februari 18, 2011, 17:05:35 PM
Citaat van: HPM op februari 18, 2011, 14:15:55 PM
Vanochtend de eerste zingende Grutto. In de polder tussen Wilsveen en Stompwijk.
Het is zowaar de eerste zingende van dit jaar in Waarneming.

Mooie opname had je van die Bosuilen trouwens! Zo wil ik ze ook nog eens opnemen..  :duim:

Dank je. Het was waarschijnlijk een territoriumdispuut. Een van de opnamen is niet zo goed omdat hij van (te) ver weg is genomen. Ze waren nogal vliegerig en er loopt een sloot door het bos waar ik steeds omheen moest en in het donker over kronkelige bospaden fietsen gaat toch al niet zo snel.


Herman van der Meer

Rickschonewille

Citaat van: HPM op februari 18, 2011, 18:35:22 PM
Citaat van: Rickschonewille op februari 18, 2011, 17:05:35 PM
Citaat van: HPM op februari 18, 2011, 14:15:55 PM
Vanochtend de eerste zingende Grutto. In de polder tussen Wilsveen en Stompwijk.
Het is zowaar de eerste zingende van dit jaar in Waarneming.

Mooie opname had je van die Bosuilen trouwens! Zo wil ik ze ook nog eens opnemen..  :duim:

Dank je. Het was waarschijnlijk een territoriumdispuut. Een van de opnamen is niet zo goed omdat hij van (te) ver weg is genomen. Ze waren nogal vliegerig en er loopt een sloot door het bos waar ik steeds omheen moest en in het donker over kronkelige bospaden fietsen gaat toch al niet zo snel.

Deze vind ik vooral erg goed - http://waarneming.nl/sound/view/6332 . Waarmee neem je op eigenlijk?

Maarten Sluijter

Ik had eergisteravond mijn eerste zingende Patrijzen, zo'n drie kwartier na zonsondergang.
Geluidsopname staat hier: http://schouwen.waarneming.nl/waarneming/view/52353688
.

Rickschonewille

#209
Citaat van: Maarten Sluijter op februari 18, 2011, 19:55:48 PM
Ik had eergisteravond mijn eerste zingende Patrijzen, zo'n drie kwartier na zonsondergang.
Geluidsopname staat hier: http://schouwen.waarneming.nl/waarneming/view/52353688

Wauw das ook gaaf! Hoe ver zat je er ongeveer vandaan?