Hoofdmenu

Voorjaarsvogels

Gestart door Vincent Hart, maart 18, 2010, 09:17:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

diertjesvriend

vandaag op verschillende plekken zwaluwen zien spelen boven de weides.
en 2 uit een boom gewaaide nestkastjes gevonden waarvan 1 leeg en de andere met vier kapotte kleine eitjes.

Maarten Sluijter

Vandaag m'n eerste Oeverloper.
.

Lonnie Bregman

hier zijn door het lekkere weer de Huiszwaluwen en Visdieven weer volop aanwezig. Ze zijn beide heel vaak te zien vanuit de tuin/het huis. :)
Groeten, Lonnie Bregman

Jan vH

Hier ook, al is Visdief hier nooit algemeen. Ook al weer redelijk wat Gierzwaluwen sinds gisteren.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

ik heb nog geen enkele gierzwaluw of visdief dit jaar
vandaag wel eerste tapuit:P
Gijs

Lonnie Bregman

Vandaag eerste 2 Gierzwaluwen gezien.
En de Visdieven zijn hier heel algemeen, vandaag zeker tien gezien. de Huiszwaluwen broeden bij een groep huizen die ik vanuit mijn slaapkamer kan zien, dus die zie ik nu ook iedere dag.
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

Ik hoop vandaag mijn eerste Visdieven van het jaar te zien :).
Groeten, Jarinka Heijink

Jos Welbedacht

Heb zojuist mijn eerste Boomvalk weer binnen, jagend tussen de Gierzwaluwen (waarvan er spontaan opvallend veel rondvliegen hier). Een migrerende Ooievaar was ook erg mooi.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Lonnie Bregman

Vanmiddag naar het NH Duinreservaat geweest, en dat was best wel de moeite waard: een nieuwe soort! De Beflijster! Een mannetje en een vrouwtje foeragerend. Ook dit:
héél veel Nachtegalen (minstens 15, maar waarschijnlijk wel 20), daarna m'n eerste Tapuiten van het jaar (2 paar bij 2 nestkasten), toen m'n eerste Grasmussen (3 in totaal), toen hoorde ik m'n eerste Koekoek roepen, en later heb ik nog 3 Sprinkhaanzangers m'n eerste Kleine karekiet gehoord (ook nieuw voor 2010).
Mijn jaarlijst staat nu op 130.
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

Vandaag mijn eerste Kluten (een grote groep, stuk of 20), maar verder weinig leuks.
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

vandaag eerste visdiefjes (5 stuks) en eerste rouwkwikstaarten (2 stuks)
Gijs

Jarinka

Mijn eerste bewust gehoorde en geziene Tuinfluiter ervaren. Ik zat buiten op het veld naast de school in een tussenuur, en toen hoorde ik een zang die op een versnelde Merel leek. Toen ik ging zoeken, zag ik een klein Fitis-achtig vogeltje. Toevallig had ik net een paar dagen geleden op het forum gelezen dat Tuinfluiters erg op Tjiftjafs en Fitissen lijken, en na het geluid beluisterd te hebben op m'n iPod bleek het er inderdaad eentje te zijn :).
Zo achteraf gezien heb ik ze de afgelopen tijd al ontzettend vaak gehoord, en zelfs al eerder eentje ontdekt maar toen voor Fitis aangezien.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Ze zijn wel een stuk groter dan Fitis en Tjiftjaf en ze hebben ook in verhouding een veel zwaardere snavel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jarinka

Maar als je ze in een flits ziet lijken ze behoorlijk op elkaar.
En ik dacht dat dit een topic was om aan elkaar te vertellen wat voor lentevogels je gezien hebt, niet een topic om anderen af te zeiken omdat ze blij zijn met hun eerste Tuinfluiter.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Ik probeer je/jullie alleen maar verder te helpen.  :(
Als dat als afzijken wordt beschouwd zal ik dat niet meer proberen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Maarten Sluijter

Citaat van: Jarinka op april 26, 2010, 20:00:49 PM
Maar als je ze in een flits ziet lijken ze behoorlijk op elkaar.
En ik dacht dat dit een topic was om aan elkaar te vertellen wat voor lentevogels je gezien hebt, niet een topic om anderen af te zeiken omdat ze blij zijn met hun eerste Tuinfluiter.

Ik noem dit niet echt afzeiken Jarinka, Herman geeft alleen aan dat ze best wel wat van elkaar verschillen.
Ik denk dat je hier alleen maar wat van kan leren.
.

Jarinka

#106
Citaat van: HPM op april 26, 2010, 20:16:08 PMIk probeer je/jullie alleen maar verder te helpen.  :(
Als dat als afzijken wordt beschouwd zal ik dat niet meer proberen.
Zo komt het in deze en andere topics niet over. Zoals je het hier zei klinkt het heel kortaf, eerder alsof je het raar vindt dat een beginner moeite heeft met op elkaar lijkende soorten, en dat ik dat verschil duidelijk had moeten zien.
Maar ach, waarschijnlijk zal ik het wel overdreven verkeerd opvatten want ben al ruim een halve week in een ontzettende prutbui.
Groeten, Jarinka Heijink

Maico Weites

Dit weekend mijn eerste boompieper, visdieven, grasmussen, dwergmeeuwen, groenpootruiter, bosruiters en oeverlopers
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

HPM

Citaat van: Jarinka op april 26, 2010, 20:18:34 PM
Citaat van: HPM op april 26, 2010, 20:16:08 PMIk probeer je/jullie alleen maar verder te helpen.  :(
Als dat als afzijken wordt beschouwd zal ik dat niet meer proberen.
Zo komt het in deze en andere topics niet over. Zoals je het hier zei klinkt het heel kortaf, eerder alsof je het raar vindt dat een beginner moeite heeft met op elkaar lijkende soorten, en dat ik dat verschil duidelijk had moeten zien.
Ik zeik geen ander mensen af. En juist omdat beginners moeite hebben om op elkaar gelijkende
soorten te herkennen noemde ik een paar belangrijke verschillen. Het staat je helemaal vrij om
daar je voordeel mee te doen of niet.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jarinka

Citaat van: HPM op april 26, 2010, 20:29:49 PM
Citaat van: Jarinka op april 26, 2010, 20:18:34 PM
Citaat van: HPM op april 26, 2010, 20:16:08 PMIk probeer je/jullie alleen maar verder te helpen.  :(
Als dat als afzijken wordt beschouwd zal ik dat niet meer proberen.
Zo komt het in deze en andere topics niet over. Zoals je het hier zei klinkt het heel kortaf, eerder alsof je het raar vindt dat een beginner moeite heeft met op elkaar lijkende soorten, en dat ik dat verschil duidelijk had moeten zien.
Ik zeik geen ander mensen af. En juist omdat beginners moeite hebben om op elkaar gelijkende
soorten te herkennen noemde ik een paar belangrijke verschillen. Het staat je helemaal vrij om
daar je voordeel mee te doen of niet.
Zie edit van mijn vorige bericht voordat je gepost had:
"Maar ach, waarschijnlijk zal ik het wel overdreven verkeerd opvatten want ben al ruim een halve week in een ontzettende prutbui."
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

Schijn ik ook vaak te hebben volgens m'n ouders  >:D

En trouwens mijn eerste kleine karekiet van dit jaar

firecrest

Citaat van: Rickschonewille op april 26, 2010, 20:58:29 PM
Schijn ik ook vaak te hebben volgens m'n ouders  >:D

En trouwens mijn eerste kleine karekiet van dit jaar
De naam van het forum dus maar veranderen in: Het puberforum?  :)


Vandaag keerde de Boomvalken weer terug naar hun nestplaats vlak bij mijn huis. Ze lieten zich weer even mooi zien, maar op de libellen zullen ze toch nog even moeten wachten...

Rickschonewille

Ghehehe, goed idee lars  :police:

Michiel en Milka

Vandaag jonge huismussen gehoord in de nestkast. Dat wordt uitvliegen op of rond 11 mei.
Groet, Michiel

Jarinka

Yes! Net eindelijk mijn eerste Visdief van het jaar gezien! En nog wel vanuit mijn slaapkamer :). Hij kwam vrij snel voorbij vliegen met gehoekte vleugels, maar de lange staart gaf geen andere mogelijkheid dan Visdief :).
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Leuk, in Amersfoort ook zeldzaam!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maico Weites

Gister eerste koekoek en tuinfluiter (ook gezien).
vandaag weer eerste kleine karekiet en gierzwaluwen.
Komt bijna elke dag weer een soort bij.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jarinka

Dinsdag voor het eerst een Tuinfluiter uitgebreid kunnen bewonderen.
Vandaag Visdieven, Boeren-, Huis-, Oever en Gierzwaluw en twee keer een Koekoek horen roepen.
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Koekoek had ik gisteren ook voor de eerste keer dit jaar, net als Tuinfluiter en Braamsluiper.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Sjoerd

woensdag mn eerste boomvalk :)