Strandlopertje uit Florida

Gestart door Marcel van kammen, maart 16, 2010, 23:31:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Ik had zelf al mn twijfels of het wel een Kleinste was......wat dus ook niet zo blijkt te zijn.
Nu zijn we benieuwd welke soort het wel is, iemand die er iets over kan zeggen?


Jos Welbedacht

Dit lijkt me een prima Semipalmated Sandpiper, Grijze Strandloper vanwege de donkere wang, het donkere petje, een vrij complete, niet erg aanwezige borstband, gebrek aan rood op de bovendelen en natuurlijk de zwarte pootjes.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jaofik

Hey,

Ik weet er niet zo veel van af, maar stel dat deze foto in Nld genomen zou zijn en het bovendien de enige foto blijkt te zijn: kun je dan nog volhouden dat het een Grijze is en geen Alaska Strandloper?

Ben benieuwd!

Groet,

Herman.

Marcel van kammen

Owja...ik heb eventueel nog wel meer foto's ,mocht er nog enige twijfel zijn.

p.s: Herman, stel dat dat zo zou zijn.....dan was ik extra blij met de foto :-p

Certhia

Sterker nog, ik denk zelfs dat het een Western is en geen SemiP. Snavel is te lang voor semiP en enigzins drooping met verdikte top wat uitermate goed is voor Western.


Rest van de kenmerken heb ik niet in mn hoofd zo snel.



Marc

Vincent Hart

#5
Hmm, de Collins noemt bij SP 'short, straight, thick-tipped bill', en bij WS 'bill usually fine-tipped, slightly decurved and rather long'. Bij een afbeelding van nogal langsnavelige juv. SP met een juv. WS met ongeveer gelijke snavellengte ernaast, staat 'a few are this longbilled'.  ???
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Calidris Alba


CiteerIk had zelf al mn twijfels of het wel een Kleinste was

Least kan worden op pootkleur. (Geel bij Least)

CiteerOwja...ik heb eventueel nog wel meer foto's ,mocht er nog enige twijfel zijn.

Graag! Liefst van de zijkant.
Daniël
Woonachtig in Colombia

frankneijts

Citaat van: vincenthart op maart 17, 2010, 19:46:23 PM
Hmm, de Collins noemt bij SP 'short, straight, thick-tipped bill', en bij WS 'bill usually fine-tipped, slightly decurved and rather long'. Bij een afbeelding van nogal langsnavelige juv. SP met een juv. WS met ongeveer gelijke snavellengte ernaast, staat 'a few are this longbilled'.  ???

'Shorebirds of North-America, The Photographic Guide' (Paulson, 2005) zegt over die snavels:
"..but longest billed eastern SP have thinner bill tip, bill probably indistinguishable..." Let wel: verschil tussen man SP en vrouw Western is zelfs bij langst snavelige SP 'enorm'; het gaat alleen om de  snavellengte en -dikte van oostelijke wijfjes SP en mannetjes Western.
Over verdere verschillen tussen non-breeding Western en SP zegt Paulson:
"..long-billed SP not separable from Western by appearance.."

Desondanks is een foto (no. 63.3) van een "non-breeding" Western in maart in Florida (..) in deze gids op blz. 226, "the spitting image" (compleet met ca. dezelfde doorpiepende zomerveertjes) van de vogel van Marcel!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Ik zou wel eens een foto van zo'n langsnavelige SemiP willen zien. Vraag me af of die namelijk net zo'n versmalling voor de snavelpunt hebben.
Ik ga hier nog steeds voor Western.


M

Marcel van kammen

Hmmmzz....valt ff tegten,heb er maar 3 van deze vogel,allen binnen 1 seconde gemaakt dus daar zit weinig verschil in. Hij zat tussen een paar Kleinste strandlopers in zie ik nu, en aangezien ik al heel wat foto's had gemaakt van die soort had ik er maar 3 van deze gemaakt omdat ie zich jeukte en ik eerst dacht dat het ook een kleinste was....dat heb je met zoveel beestjes om je heen :-D

Duidelijk is wel dat het snaveltje licht gekromd is, dus dat zou dan een extra pluspunt voor Western zijn als ik me niet vergis?

Certhia

Absoluut en de snavel is ook lang en smal. Ik durf mijn geld wel op Western te zetten. Misschien moet je ze ergens op een Amerikaans forum gooien en kijken wat die er van vinden.


Marc

Calidris Alba

Lijkt mij ook een Western.. Misschien voor de zekerheid even op Surfbirds of Birdforum vragen zoals Marc voorstelt.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Marcel van kammen

Ga ik doen....dank voor het meedenken allemaal!

frankneijts

Dit is een Amerikaans forum: http://listserv.arizona.edu/cgi-bin/wa?P1&L=birdwg01
Je kunt er geen foto's op kwijt maar wel links natuurlijk. Er zitten ook nogal wat Europeanen op dit forum.
Overigens geloof ik ook het meest in Western (vind de gelijkenis tussen de foto van Marcel en die in 'Shorebirds of N-Am." iets te groot) maar ben nu eenmaal niet zo'n steltjesfreak en heb ook bitter weinig ervaring met andere soorten dan Temminck en Kleine.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marcel van kammen

Op Birdforum zijn er van de 3 reacties  precies 3 mensen die zeggen van Western......dus dat en dit forum opgeteld......we maken er een Western van :-)

Leuk,want die had ik nog niet :-p