Nigeriaans prachtvinkje

Gestart door Gert Veurink, maart 10, 2010, 22:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

http://observado.org/waarneming/view/44770144?_popup=1
Zie commentaar bij de waarneming. Onder jullie iemand die uitsluitsel kan geven?
groet!
Gert Veurink



redmar_woudstra

Heb even geen gidsen bij de hand, maar dit lijkt me een juist! Was me al eerder opgevallen, toen leek me de determinatie al juist.

http://www.waxbillfinchsociety.org.uk/images/Bar-breasted%20Firefinch2.jpg
groet,
Redmar

frankneijts

Het rood op de snavel beperkt de keuze tot 3 'vuurvinkjes' waarvan Bruine afvalt omdat-ie veel grijzer is (ken d'r ook niks aan doen, heb de namen niet zelf verzonnen...), het rood op de onderzijde beperkt is tot keel en bovenborst (rest vrij abrupt afgescheiden grijs) en de verspreiding zoals Gert zelf al opmerkt.
Moet zeggen dat ik het lastig vind om (gewoon) Vuurvinkje (Red-billed FF) hier uit te sluiten: het opvallende bruin op de flank en de 'losse' witte stippeltjes wijzen op die soort. Echter de duidelijk afgesneden grijsbruine kruin en nek pleiten voor Stippelamarant (de enige andere roodsnavelige vuurvink) en dat de stippels niet in rijen staan (vandaar 'Bar-breasted') is waarschijnlijk variabel en ook aan 1 foto niet zo goed te zien natuurlijk. Die koptekening echter lijkt me de doorslag te geven: Stippelamarant (Bar-breasted Firefinch).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Ik herken van mijn "eigen" vuurvinkjes niet het patroon van deze vogel. Al zou ik het inderdaad ook niet Bar-breasted noemen, dit patroon.
groet,
Redmar

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

mosterd na de maaltijd.... met mijn Kenia en Gambia gidsen in de hand zou ik hier ook 'gewoon' een bar-breasted firefinch (rufopicta) van maken.
Brown Firefinch (nitidula) valt meteen al af omdat die soort geen rode stuit heeft.
AFrican (rubricata valt af vanwege de snavelkleur (en staartkleur).
Red-billed (senegala) is inderdaad het lastigste maar met deze bruine kruin en de behoorlijk heftige streepjes op de borst (in Gambia heb ik ze bij Red-billed echt niet zo kunnen ontdekken), zou ik die ook af laten vallen.
Alles past wel op Bar-breasted.