paradise whydah uit Ghana

Gestart door PieWie, februari 06, 2010, 19:04:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

PieWie

In december bezochten we het Mole NP in Ghana. Eén van de hoogtepunten daar was een mannetje paradise whydah dat zich een paar keer kort liet zien. In het veld werd deze door onze gids een Togo Paradise Whydah genoemd. Nu met de plaatjes voor me, heb ik zo mijn twijfels. Waarom niet 'gewoon' de exclamatory P. Whydah?

Iemand hier met wat ervaring met deze beesten?

Groeten,

Pierre

laatvlieger

Erg lastig. Geen ervaring met de vogel, wel met gidsen uit afrika. Die kennen vaak de kleinere soorten minder goed én redeneren nogal graag naar het bijzondere toe om je maar tevreden te houden. Zijn er meer foto's?

Als ik mijn gidsen inkijk, zie ik te weinig tekst om echt heel duidelijk kenmerken aan te kunnen wijzen. Het zou toch Togo kunnen zijn, de achterhals lijkt ook aan de lichte kant, is dit niet te licht voor exclamatory?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

PieWie

wel meer plaatjes maar die voegen niet echt iets toe. Probleem met de gidsen (de papieren versie..) is dat ze whydah's nogal wisselend afbeelden.

En je opmerking over de levende gidsen klopt vrij aardig. Gelukkig is daar, als je je soorten een beetje kent, vaak goed doorheen te prikken. De gozer die we in Ghana meehadden was echt perfect in het bos maar langs de kust of ver in de savanneh werd het steeds moeilijker voor hem, ook fysiek. Toen het voor ons niet te harden was vanwege de drukkende hitte had hij nergens last van. Later in de droge hitte konden wij het weer beter hebben.

Inmiddels wordt er voorzichtig wat ingevoerd en staan er ook wat plaatjes (van sterk wisselende kwaliteit..) bij.

Groeten,

Pierre

redmar_woudstra

Even een mail posten op Africanbirding of Birdforum?
Daar zitten wel wat kenners dacht ik...
groet,
Redmar