Rhynocoris spec ?? > onzekere Rhynocoris erythropus

Gestart door belle, februari 06, 2010, 21:03:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Is hier nog meer van te maken dan Rhynocoris spec?

vergeten te vermelden: 7 juni 2005, PRN Brenne, Chilouet

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Hoi Tjitske,

Voorzover ik er in het verleden al eens mee heb zitten puzzelen (effen poten, wit patroon op scutellum etc) zou dit Rhynocoris erythropus moeten zijn, maar pin me er niet op vast ... geen wantsenwetert hè.

Op deze pagina (tamelijk onderaan) een sleutel ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hallo Arp, hartelijk dank weer voor je moeite.

Leuk zo in het Italiaans! Een vertaalprogramma maakt hiervan: "eerste artikel van het rostrum, bodem, zwart of zwart. Scutellum zwart met een smalle band longitudinale duidelijker". Nee, daar schiet je lekker mee op.  ;D

Ik begrijp eruit dat bij R. erythropus het eerste deel van het rostrum zwart moet zijn en dat langs het scutellum een duidelijke smalle band moet lopen. Of die wit moet zijn begrijp ik er niet uit.

Enfin, ik hoop dat Berend nog langs komt.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#3
Ik had het onderstaande er al eens van gemaakt. Paride is wel relaxed dus ik neem maar even aan dat hij geen bezwaar heeft tegen deze vertaling (vertaalfouten voor mijn rekening). Volgens dit lijstje van Fauna Europaea zijn de soorten in de sleutel ook de enige die bekend zijn uit Frankrijk.

In de galerij van insecte.org komen nog andere soorten voor, maar die zijn niet in Frankrijk gefotografeerd (o.a. Rhynocoris albopilosus, R. bituberculatus, R. nitidulus, R. punctiventris en R. schoutedeni).




Dit is een vertaling (soortvan) van de Rhynocoris-sleutel van Paride Dioli op deze pagina van naturamediterraneo.com (vertaalfouten voorbehouden):


1.Zwart, alleen connexivium en poten met rode vlekken.
== Rhynocoris annulatus (Linnaeus, 1758)
-Corius rood of bruin => 2
2.Eerste lid van rostrum aan onderkant rood, scutellum zwart met een lichtere punt => 3
-Eerste lid van rostrum aan onderkant zwart/donker, scutellum zwart met een smalle, lichtere lengtestreep.
== Rhynocoris erythropus (Linnaeus, 1767)
3.Vrouwtjes: Achterlijf aan onderzijde zwart, connexivium geel met zwart.
Mannetjes: Apophysen van pygofoor (=mannelijke genitaalcapsule) puntig.
== Rhynocoris cuspidatus Ribaut, 1921
-Vrouwtjes: Connexivium rood met zwart.
Mannetjes: Apophysen van pygofoor stomp.
=> 4
4.Vrouwtjes: Breedte van de basis van scutellum twee maal de lengte. Voorlobben van halsschild grotendeels zwart/donker, bovenbenen met grote/brede zwarte vlek.
Mannetjes: Parameren met afgeronde top en verdikt. Apophysen van pygofoor afgeplat/stomp met inkeping in het midden.
== Rhynocoris iracundus (Poda, 1761)
-Vrouwtjes: Basis van scutellum even breed als de lengte of slechts weinig breder. Voorlobben van halsschild grotendeels rood. Femora met smalle zwarte vlek.
Mannetjes: Parameren met driehoekige apex. Apophysen van pygofoor afgerond.
== Rhynocoris rubricus (Germar, 1814)



fukkeduk - had ik toch effe helemaal vergeten dat insecte.org ook een Rhynocoris-sleutel in het Frans heeft (terwijl ik hem hier wel tussen heb staan). Opvallend verchil:

  • Volgens de sleutel van F.D. is bij Rhynocoris erythropus (minimaal) de bovenkant van het eerste segment van de zuigsnuit zwart. Nou ja, van foto's lijkt het erop dat meestal toch boven en onderkant zwart zijn dus ... :rolleyes:
  • Volgens de sleutel van F.D. zijn R. cuspidatus, R. iracundus en R. rubricus officieel alleen aan het mannelijk genitaal uit elkaar te houden; Paride waarschuwt op het forum van naturamediterraneo.com ook hier en daar voor de grote variabiliteit bij deze en de (dus) iets beperkte houdbaarheid van zijn sleutel. Voor onderscheid van deze drie soorten de bovenstaande sleutel dus meer als "richtlijn" zien!. 
Lees ook even op de volgende pagina deze opmerking van Paride. Wellicht zijn het allemaal synoniemen van elkaar  ;D :rolleye:



Meelezers let op: In Nederland (en België) komt alleen Rhynocoris annulatus voor. Berend zegt daarover:
Citaat van: Berend Aukema op juni 06, 2007, 15:38:52 PMZeker niet algemeen en alleen op de hogere zandgronden in het zuiden, midden en oosten van het land.
Zie ook het verspreidingskaartje van de goedgekeurde waarnemingen.

Desalniettemin is bijvoorbeeld in dit topic melding gemaakt van een R. iracundus in NL (incidentele import!).

Een goede actuele publicatie zou deze zijn:
Putshkov, P.V.; Moulet, P. (2009) Hémiptères Reduviidae d'Europe occidentale - Faune de France, vol.92. @FdF




Als ik nou toch met die beesten bezig ben ... een overzichtje van de soorten die op waarneming.nl al eens zijn langsgekomen (kon het niet laten  ;D )

In dit topic een Turkse Rhynocoris (punctiventris??) en in dit topic nog een andere Rhynocoris (cuspidatus??) uit Frankrijk (helaas zonder thumbnail)...




Foto (c) Arno v. Stipdonk
R.annulatus


Foto (c) woutje
R.iracundus

Foto (c) Tjitske Lubach
R.erythropus??

Foto (c) Cor Zonneveld
R.punctiventris??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hallo Arp,

Dit topic is er een beetje bij blijven zitten. Nog hartelijk dank voor je inspanningen. Ik zal hem invoeren als onzekere R. erythropus.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721