afwijkend kleed, kruising of gewoon soepeend?

Gestart door Duma, februari 03, 2010, 19:54:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Duma

Valt dit onder afwijkend kleed, zijn het kruisingen of moet ik dit gewoon houden op soepeenden?



En is dit ook gewoon een wilde eend (vrouw)? Want ik mis de blauwe spiegel.
Duma

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

Inderdaad, allemaal soep. Eigenlijk is bijna elke afwijkende eend in een park, een soepeend.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

per definitie:

wilde eend met kleed=afwijkend is een soepeend/parkeend
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jarinka

Heb er pas ook een gezien met een kleed zoals de eerste, tussen allemaal soepjes.
Groeten, Jarinka Heijink

Klaas van Dijk

allemaal prachtige mooie voorbeelden van 'Anas unox'

Duma

lol, is best wel grappig hoe uiteenlopend dat kan worden :p
Duma

Date Lutterop

Op bovenstaande foto's staan overduidelijke soepeenden afgebeeld. Resteert de vraag vanaf wanneer je een eend een soepeend noemt. Een Wilde Eend met bijvoorbeeld maar 1 of enkele witte veertje op een plek waar dat niet thuishoort, zou je nog gewoon een Wilde Eend kunnen noemen. Maar waar trek je de grens?
Ik meende dat SOVON daar ooit eens iets voor had geregeld, maar kan dat niet terugvinden.

Groet,

Date


Theovanv

Om antwoord te geven op de vraag van het topic, een soepeend is ook een kruising toch? Of meer een niet te herleiden mengelmoes ;D
Theo van Veenendaal

Klaas van Dijk

Citaat van: Theovanv op februari 06, 2010, 13:02:29 PM
Om antwoord te geven op de vraag van het topic, een soepeend is ook een kruising toch? Of meer een niet te herleiden mengelmoes
hoi Theo,
Verreweg de meeste eenden die we gemakshalve Soepeend noemen, behoren tot de soort Wilde Eend (= Anas platyrhynchos). Het zijn allerlei kweekvarianten van Wilde Eenden. Dik / dun, wit / bont / gevlekt, langere hals, kort eendje etc. etc. etc. Honden heb je ook in allerlei maten, kleuren & uitvoeringen. Vroeger keek niemand hier naar rond & werden ze nooit geteld. Tegenwoordig wel wat meer & wordt de 'informele naam' Soepeend gebruikt. Anas unox is meer een grapje. Je zou ook Anas platyrhynchos forma domestica kunnen zeggen.

Groetjes, Klaas

jaapo

In een druk van de SOVON-atlas komt de soepgans voor; de soepeend eigenlijk niet, geloof ik. Een al jaren lopende discussie is: moeten we dit tolereren in de Nederlandse vogelstand? Of eigenlijk allemaal afschieten? Elders op dit forum is er een discussie over de huiskraai. Jarenlang is er ook gediscussieerd over de gefokte ooievaars uit de buitenstations. Moeten we die wel als soort tolereren? En de hybrides tussen bonte- en zwarte kraai? En mogelijke hybrides die als Middelste Bonte Specht worden aangeduid? En halsbandparkieten? Moeten die niet allemaal afgeschoten worden vanwege vervuiling van het Nederlandse broedvogelbestand? Zo kan ik nog even doorgaan. Let wel, ik heb er geen duidelijke mening over.
Jaap Oskam, De Bilt

frankneijts

Citaat van: jaapo op februari 07, 2010, 15:58:16 PM
In een druk van de SOVON-atlas komt de soepgans voor; de soepeend eigenlijk niet, geloof ik. Een al jaren lopende discussie is: moeten we dit tolereren in de Nederlandse vogelstand? Of eigenlijk allemaal afschieten? Elders op dit forum is er een discussie over de huiskraai. Jarenlang is er ook gediscussieerd over de gefokte ooievaars uit de buitenstations. Moeten we die wel als soort tolereren? En de hybrides tussen bonte- en zwarte kraai? En mogelijke hybrides die als Middelste Bonte Specht worden aangeduid? En halsbandparkieten? Moeten die niet allemaal afgeschoten worden vanwege vervuiling van het Nederlandse broedvogelbestand? Zo kan ik nog even doorgaan. Let wel, ik heb er geen duidelijke mening over.

Volgens mij gooi je van alles door elkaar Jaap maar die opmerking over "mogelijke hybrides die als Middelste Bonte Specht worden aangeduid?" vind ik wel heel opmerkelijk. Kun je dat toelichten?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Klaas van Dijk

Citaat van: jaapo op februari 07, 2010, 15:58:16 PMIn een druk van de SOVON-atlas komt de soepgans voor; de soepeend eigenlijk niet, geloof ik. Een al jaren lopende discussie is: moeten we dit tolereren in de Nederlandse vogelstand? Of eigenlijk allemaal afschieten? Elders op dit forum is er een discussie over de huiskraai. Jarenlang is er ook gediscussieerd over de gefokte ooievaars uit de buitenstations. Moeten we die wel als soort tolereren? En de hybrides tussen bonte- en zwarte kraai? En mogelijke hybrides die als Middelste Bonte Specht worden aangeduid? En halsbandparkieten? Moeten die niet allemaal afgeschoten worden vanwege vervuiling van het Nederlandse broedvogelbestand? Zo kan ik nog even doorgaan. Let wel, ik heb er geen duidelijke mening over.
hoi Jaap,
Ik weet niet welke druk jij hebt van de Atlas van de Nederlandse broedvogels, maar in mijn druk (de eerste uit 2002) wordt zowel Soepeend als Soepgans behandeld. Soepeenden zitten bijna uitsluitend in hoge dichtheden in het stedelijk milieu & er zijn erg veel mensen die het prachtig vinden om (met hun kinderen) de eendjes te voeren. Maar ik tref veel mensen in zulke stadsparkjes die de meeuwen (verschillende soorten, oa. Kokmeeuw, Zilvermeeuw, Stormmeeuw & allemaal echte wilde vogels hoor) maar erg vervelende & lastige vogels vinden & ze graag zouden willen afschieten. Dus maar doen? Ik gaf trouwens geen juiste naam voor Soepeend: het moet zijn Anas platyrhynchos forma domesticus. En daarnaast weten we juist door gericht tellen (en publiceren!) waar we het over hebben.

Groetjes, Klaas

jaapo

Ja, die uit 2002 bedoel ik. Er was nog een eerdere druk, die ik ook ergens heb liggen. Het is een rommeltje hier aan het worden, vanwege een komende verhuizing. Die soepgans weet ik zeker, maar de soepeend zal er ook instaan, ik zal het nog even opzoeken. Wat de middelste bonte specht betreft, daar waren in het verleden discussies over. Is het een kleine Grote Bonte of een grote Kleine Bonte? Of toch een apart soort? Ikzelf heb enkele keren zo'n twijfelgeval waargenomen. In dit verband van een hybride spreken is onjuist, dat trek ik bij deze in. Iets te haastig geweest. De andere vragen blijven staan. Komen er antwoorden?
Jaap Oskam, De Bilt

frankneijts

Citaat van: jaapo op februari 07, 2010, 22:08:29 PM
Wat de middelste bonte specht betreft, daar waren in het verleden discussies over. Is het een kleine Grote Bonte of een grote Kleine Bonte? Of toch een apart soort? Ikzelf heb enkele keren zo'n twijfelgeval waargenomen. In dit verband van een hybride spreken is onjuist, dat trek ik bij deze in. Iets te haastig geweest. De andere vragen blijven staan. Komen er antwoorden?

Hier ben je toch echt abuis Jaap: Middelste Bonte Specht is al in 1758 door Linnaeus als een zelfstandige soort beschreven als Picus medius (nu: Dendrocopus medius), tegelijk met bijv. Kleine Bonte Specht en Grote Bonte Specht. Linnaeus kende deze 3 soorten dus goed! Die "discussies in het verleden" hebben dus in een wel héél erg grijs verleden plaatsgevonden, toen wetenschappelijke namen feitelijk nog niet bestonden......
Ben dan ook benieuwd naar die twijfelgevallen die je hebt waargenomen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Klaas van Dijk

Citaat van: jaapo op februari 07, 2010, 22:08:29 PMJa, die uit 2002 bedoel ik. Er was nog een eerdere druk, die ik ook ergens heb liggen. Het is een rommeltje hier aan het worden, vanwege een komende verhuizing.
hoi Jaap.
Ben benieuwd. Mijn Atlas is gesigneerd op 30 november 2002 & dat was volgens mij op de eerste dag dat het boek werd gepresenteerd (op de Landelijke Dag).

Je schreef: "jarenlang is er ook gediscussieerd over de gefokte Ooievaars uit de buitenstations. Moeten we die wel als soort tolereren?" De (nakomelingen) van de in Nederland gefokte Ooievaars behoren tot dezelfde soort (=Ooievaar) die hier vroeger heeft gebroed. Bovendien heeft ringonderzoek uitgewezen dat nakomelingen van deze in Nederland gefokte Ooievaars ook naar de overwinteringsgebieden in West-Afrika trekken (en weer terugkomen). Dus wat is je probleem?

Je schreef: " (...) En de hybrides tussen bonte- en zwarte kraai?" Wat bedoel je hiermee? Wil je ze allemaal afschieten? Is er een probleem met hybride kraaien? Daar heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord. Wel is er genoeg literatuur over de hybriden, de ligging van de zone waar hybridisatie plaatsvindt etc, zelfs vrij recente literatuur. Gewoon een beetje zoeken via G. En er zijn in Europa verschillende meningen of je Zwarte Kraai en Bonte Kraai als één soort of als twee soorten moet zien. Dat is wel bij meer soorten het geval, denk bv aan Rietgans. En ook daar zijn misschien wel veel hybriden?

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Even een zijpaadje: De mibo die ik vanmiddag in Almelo zag (1 vd 3), had opvallend veel wit op de vleugel. Waar normaal de handpennen zwart zijn met witte dwarsbandjes, was het hier zo'n beetje andersom (wit op de vleugelboeg zijn overhangende veren van de normale 'witte vlek'). Zie, om een idee te krijgen, foto hieronder. Ook op betere foto's is dit zichtbaar, geen lichteffect o.id. dus. Iemand een idee wat/waarom? Of is dit normale variatie?


Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Mibo's hebben wel meer wit op de vleugel dan Grote Bonte (soms valt dat zelfs op in de vlucht) maar dit is een beetje overdreven natuurlijk..... 8)  In 'Woodpeckers of Europe' kan ik niets vinden over dergelijke variaties maar wèl over een extreme variant hierop: "From 1996 to 2001 an almost all-white male Middle Spotted inhabited woods near Lednice, Czech Republic. Its crown was red and ventral area pink, otherwise the bird was totally white...".
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ok, dank voor het zoeken in elk geval! Wel leuk dat er zo een exemplaar (eenvoudig) individueel te herkennen is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jaapo

Er waren in een niet zo ver verleden wel discussies over de Middelste Bonte Specht, onder mij bekende vogelaars en ik heb daar zelf ook wel eens een artikeltje over geschreven in het plaatselijke ivn-blad. Daar heb ik toen weiniog of geen commentaar op gehad. Die overige discussies waren van vóór de tijd dat ik internet had en hier ook een enkele keer commentaar lever. Over de Sovon-atlas: ik heb hier liggen: Atlas van de Nederlandse broedvogels, samengesteld door R.M. Teixera, uitgave van Natuurmonumenten en SOVON uit.....1979! Ik heb ook die uit 2002 en beschouw die als de tweede. Hybriden: nooit iets tegen gehad en dus heb ik geen neigingen tot afschieten. Ik wil überhaupt helemaal niets afschieten, want ik ben mordicus tegen de jacht. Ik ken(de) echter volbloed vogelaars, die het maar niks vonden, die rondvliegende ooievaars hier midden in de winter, die soepeenden en -ganzen haten en ook de halsbandparkiet, om maar een voorbeeld te noemen, beschuldigen van ernstige vervuiling van het Nederlandse broedvogelbestand. Verder wil ik geen enkele discussie op de spits drijven; ik wil mijn gelijk niet halen; ik ben gewoon een liefhebber, met weing kennis die diepgang heeft, maar veel kennis in den brede.
Jaap Oskam, De Bilt

HPM

Ter leringhe ende vermaeck:

"Wat is het nut van de Middelste bonte specht?"
http://evolutie.blog.com/2009/05/18/wat-is-het-nut-van-de-middelste-bonte-specht/

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer