Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

#1470
http://www.omroepwest.nl/nieuws/16-07-2014/tientallen-dode-meeuwen-spoelen-aan-op-scheveningse-kust

Oorzaak onbekend; lees vooral ook de stuitende reacties onder het stuk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Vincent Hart

Alvast een waarschuwing: Bij een meningsverschil tussen de app en admin ... heeft de admin te allen tijde gelijk  B)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op juli 18, 2014, 13:46:51 PM

Dat maakt de hobby een stuk makkelijker (maar misschien niet leuker...): http://www.nu.nl/wetenschap/3831526/computer-kan-vogels-identificeren-gezang.html

Het is nog lang niet zo ver.
Aan dergelijke systemen wordt al jaren gewerkt en die worden ook gebruikt/getest. Het nieuwe hier is een andere methode.
Overigens zitten er in de door hen gebruikte dataset 14 opnames uit Nederland, van Arnold Meijer(1), Erik Roels(1), Herman van der Meer(5), Rombout de Wijs(1), Ruud van Beusekom(3), Sander Bot(1) en Timo Roeke(1)
Er zijn zijn ook niet-Nederlandse opnames van Nederlanders gebruikt (Jelmer Poelstra, Rob van Bemmelen). En om onze zuiderburen niet tekort te doen: ook een Belgische opname door Filip Verbeelen.

Herman van der Meer

ejslootweg

groeten, Erik


joostheeremans

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22931672/__Vogelterreur_in_Bergen_op_Zoom__.html


Nou slaat de Telegraaf weleens de plank mis qua vogels (en op andere vlakken net zo dikwijls), maar deze keer maken ze het wel heel bont:

     BERGEN OP ZOOM - De overlast door meeuwen en kouwen in Bergen op Zoom loopt uit de hand. De vogels zijn dermate dominant dat andere soorten dreigen te verdwijnen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Oenanthe

De bron is onwetend, de boodschapper ook. Populistische onzin, niet onderbouwd met enig feitenmateriaal. Laat maar zitten zoiets. Tegen domheid valt niet te argumenteren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johan Helmus op augustus 19, 2014, 07:53:48 AM
Stelende ekster is flauwekul

En boerenzwaluwen overwinteren op de bodem van een meer!  ;) (Zelfs Linnaeus geloofde dat nog op zijn sterfbed! [overleden op 10 januari 1778, lang nadat Zuid-Afrika al gekoloniseerd was door de Britten en de Nederlanders!]).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Ik vraag me altijd af wat geloofwaardiger is. Zo'n klein vogeltje kan toch nooit zo'n lange reis maken???
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jos Welbedacht

CiteerStelende ekster is flauwekul
Door de universiteit van Exeter  B)
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Johan Helmus

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 19, 2014, 19:21:32 PM
Citaat van: Johan Helmus op augustus 19, 2014, 07:53:48 AM
Stelende ekster is flauwekul

En boerenzwaluwen overwinteren op de bodem van een meer!  ;) (Zelfs Linnaeus geloofde dat nog op zijn sterfbed! [overleden op 10 januari 1778, lang nadat Zuid-Afrika al gekoloniseerd was door de Britten en de Nederlanders!]).
;D


En vers van de pers:
VVD dringt aan op meeuwenbestrijding
Volgens de VVD moet er nu worden ingegrepen, anders neemt het 'meeuwenprobleem' straks evengrote proporties aan als het 'ganzenprobleem'.

Lijkt me sterk dat ze dit erdoor krijgen, maar goed...
Groeten, Johan Helmus

Oenanthe

In Trouw is dit bericht voorpaginanieuws en staat vandaag ook een achtergrondartikel hierover. Een reportage uit Alkmaar waarin te lezen valt hoe meeuwen zich na het sluiten van de kroegen op de shoarmaresten op straat werpen en na het vegen zelfs de wagens invliegen waar het veegvuil in gestort is. Noem dat maar overlast. Wij rotzooi maken en dan klagen dat er vogels op af komen. Spelende kinderen worden soms aangevallen 'als ze te dicht bij het nest komen.' Speelt de Alkmaarse jeugd op daken dan? Enzovoort.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

joostheeremans

Ze lijken niet te beseffen dat meeuwen een beter alternatief dan ratten zijn, zolang er rommel is zullen daar beesten op af komen.


Nog een bericht om boos over te worden: http://www.politie.nl/nieuws/2014/augustus/20/09-politie-zoekt-getuigen-doodslaan-vogels.html


MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

http://www.krapuul.nl/overig/nieuws/222646/het-meeuwenkwartiertje-roem-van-rudmer-heerema-vvd/


Het meeuwtje op de foto in dit artikel moeten we vooral bijvoeren met dode Bultruggen!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

sander bijsterbosch

Citaat van: joostheeremans op augustus 20, 2014, 14:05:43 PM
Ze lijken niet te beseffen dat meeuwen een beter alternatief dan ratten zijn, zolang er rommel is zullen daar beesten op af komen.


Nog een bericht om boos over te worden: http://www.politie.nl/nieuws/2014/augustus/20/09-politie-zoekt-getuigen-doodslaan-vogels.html



dat gaat te ver
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

ArjanH

Citaat van: KorHaan op juli 17, 2014, 02:28:38 AM
http://www.omroepwest.nl/nieuws/16-07-2014/tientallen-dode-meeuwen-spoelen-aan-op-scheveningse-kust

Oorzaak onbekend; lees vooral ook de stuitende reacties onder het stuk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Gelezen. Er staan inderdaad een aantal stuitende reacties onder die slechts getuigen van volkomen onfatsoen en weinig inhoud. Gezien de belachelijke en soms zelfs ronduit beschamende  schuilnamen waaronder deze lieden zich verbergen (lekker anoniem), verbaasd me dat overigens weinig.

KorHaan

Citaat van: ArjanH op augustus 20, 2014, 17:44:16 PM
Citaat van: KorHaan op juli 17, 2014, 02:28:38 AM
http://www.omroepwest.nl/nieuws/16-07-2014/tientallen-dode-meeuwen-spoelen-aan-op-scheveningse-kust

Oorzaak onbekend; lees vooral ook de stuitende reacties onder het stuk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Gelezen. Er staan inderdaad een aantal stuitende reacties onder die slechts getuigen van volkomen onfatsoen en weinig inhoud. Gezien de belachelijke en soms zelfs ronduit beschamende  schuilnamen waaronder deze lieden zich verbergen (lekker anoniem), verbaasd me dat overigens weinig.


Daarnaast is kennis der natuur gewoon een witte plek op de kaart voor de Nederlandse bevolking. Gisteren bij "De slimste mens" een vraagje met 8 vogelfoto's. Daar werden ook de raarste antwoorden gegeven. Vogels zijn om ons heen, maar niemand ziet ze. Ja, WEL als ze overlast veroorzaken natuurlijk. Dan moeten ze dood. Heel gewoon.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jeroenroelofsen

Citaat van: KorHaan op augustus 20, 2014, 18:12:37 PM
Daarnaast is kennis der natuur gewoon een witte plek op de kaart voor de Nederlandse bevolking. Gisteren bij "De slimste mens" een vraagje met 8 vogelfoto's. Daar werden ook de raarste antwoorden gegeven. Vogels zijn om ons heen, maar niemand ziet ze.
Daar heb je een punt, echter, dat geld niet alleen voor de "gewone" burger (ik zet die bewust tussen haakjes). Ook vogelaars (die toch wel kennis van de natuur hebben) zullen ook in heel veel gevallen bijv een insect of plant niet bij naam kunnen noemen (ja daar hoor ik zelf ook bij).

Neemt niet weg dat je nagenoeg alle reacties geplaatst op internet op dat soort berichten met een hele grote schep zout moet nemen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

slechtvalk07

Ik vind meeuwen geweldige beesten. Ze zijn slim, inventief en maken goed gebruik van de kansen die wij hun bieden. In de Leidse binnenstand zijn die kansen bijv. dat veel bewoners géén gele afvalzak gebruiken, maar een fluttige lichtgrijze. Als ik naar mijn werk fiets door de Rembrandtstraat, blijkt altijd dat de gele zakken met rust worden gelaten, terwijl de inhoud van de grijze over de straat en stoep verspreid ligt. En wát voor een inhoud: pakken paté, halve bakken lasagne, pizza, pakjes vleeswaren... je reinste voedselverspilling. Koop het dan niet als je het niet gaat eten. Eigenlijk is het maar goed dat het eten naar de meeuwen en kauwen gaat.
Gisteren heb ik een tijdje gekeken naar een jonge zilvermeeuw die probeerde wormen uit de grond te trappelen. Hij had de techniek nog niet zo goed onder de knie, het trappelen ging niet erg snel, en hij hield steeds op om te kijken of er al een worm was. Zo'n meeuw gun ik wel een vuilniszak vol lekkere dingen. ;)
En als mensen mopperen dat meeuwen om vier uur 's ochtends al krijsen, tja. Hoort erbij. Ze krijsen dan sowieso niet op hun hardst, dat bewaren ze voor overdag. Ik word eerder wakker van de scholeksters die tig keer per nacht alarmvluchtjes houden boven de wijk.


Groet!
Anne Sytske Keijser

Margreet Kwh

Natuurbericht en de Vogelbescherming hebben al gereageerd: http://www.natuurbericht.nl/?id=12734
Inmiddels is het bericht uit de Speld uit 2011 weer actueel geworden: http://www.speld.nl/2011/09/05/vvd-zet-mes-in-subsidieslurpende-ornithologie/ (met dank aan Rachel)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

migratorius

Citaat van: slechtvalk07 op augustus 21, 2014, 12:20:18 PM
Ik vind meeuwen geweldige beesten. Ze zijn slim, inventief en maken goed gebruik van de kansen die wij hun bieden. In de Leidse binnenstad zijn die kansen bijv. dat veel bewoners géén gele afvalzak gebruiken, maar een fluttige lichtgrijze. Als ik naar mijn werk fiets door de Rembrandtstraat, blijkt altijd dat de gele zakken met rust worden gelaten, terwijl de inhoud van de grijze over de straat en stoep verspreid ligt.
Er is in 15 jaar dus niets veranderd in Leiden...
De zakken in containers aanbieden (kunnen ze misschien eindelijk afvalscheiding invoeren?) en plekken als de Beestenmarkt direct schoonmaken na het verdwijnen van het uitgaanspubliek (dat mij veel meer uit m'n slaap hield dan welke vogel ook) zou de meeuwen zó uit de straten (maar niet van de daken) laten verdwijnen.
Deze tips gelden natuurlijk ook voor andere steden met een "meeuwenprobleem"!

JanHein

KorHaan

#1494
Vóór de tijd van de kliko's zetten mensen hun grijze vuilniszakken aan de weg. 's Morgens vroeg zaten daar kraaien en Eksters uit te eten; ze scheurden de zakken open en dan was het smullen geblazen. Het probleem zit 'm in het bewust of onbewust aanbieden van voedsel, en alleseters als meeuwen weten dat maar al te snel.
Overigens weten niet alleen meeuwen hiervan te profiteren. Ik heb anderhalf jaar in West-Afrika gewoond, en het was in Dakar (de hoofdstad van Senegal) een normaal gezicht om overdag honderden wouwen boven de stad te zien hangen. Het was dan ook een enorme troep op straat. In Banjul, de hoofdstad van Gambia, miste ik de wouwen in het straatbeeld. Gek genoeg bleken de straten daar ook veel schoner. Maar goed, dat was 30 jaar geleden. Misschien is het nu anders.
(In Abidjan, de hoofdstad van Ivoorkust, was de rotzooi op straat van stellaire proporties; wouwen, gieren, kraaien vulden het straatbeeld. Tussen de mensen doorvliegend en van alles oppikkend.)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Margreet Kwh op augustus 21, 2014, 15:14:51 PM
Natuurbericht en de Vogelbescherming hebben al gereageerd: http://www.natuurbericht.nl/?id=12734
Inmiddels is het bericht uit de Speld uit 2011 weer actueel geworden: http://www.speld.nl/2011/09/05/vvd-zet-mes-in-subsidieslurpende-ornithologie/ (met dank aan Rachel)

Haha, het bericht uit De Speld is geweldig.

Maar sarcasme valt tegenwoordig steeds vaker op een blinde vlek. Mensen denken ècht, dat we terug kunnen naar de jaren vijftig van de vorige eeuw, toen alles nog overzichtelijk was. Simplistisch denken is IN tegenwoordig; feiten tellen niet, want het merendeel van de bevolking heeft reeds een mening gevormd op basis van eigengebakken vooroordelen.

Ik vraag me NU zelfs af, of die VVD'er dit "meeuwenprobleem" niet opzettelijk en welbewust heeft aangekaart om stemmen van de PVV naar de VVD te trekken; de VVD is veel te intelligent om achter zo'n "domme" actie te staan. Ze lezen ook de feiten, in tegenstelling tot de PVV. Volgens mij heeft Rutte tegen Heerema gezegd: "Rud, mensen ergeren zich aan meeuwen. Als jij nou eens een PVV-achtig dom idee in de pers gooit, krijgen we misschien een hoop PVV-stemmers erbij!"
Ik denk dat het een politiek opzetje is.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Vincent Hart

Mij lijkt dit prima binnen de 'intelligentiespanne' van de VVD te passen - zeker waar dat natuur betreft. Ik zie ook meer overeenkomsten dan verschillen met de dwangmatige behoefte die deze partij  ook op maatschappelijk vlak heeft 'overlastplegers hard aan te pakken', zonder na te willen denken met andere lichaamsdelen dan onderbuik, en over toch relevante zaken als causale verbanden, het vermijden van symptoombestrijding en symboolpolitiek, en het serieus nastreven van effectiviteit van de voorgestelde maatregelen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Certhia

Citaat van: Vincent Hart op augustus 21, 2014, 20:48:09 PM
Mij lijkt dit prima binnen de 'intelligentiespanne' van de VVD te passen - zeker waar dat natuur betreft. Ik zie ook meer overeenkomsten dan verschillen met de dwangmatige behoefte die deze partij  ook op maatschappelijk vlak heeft 'overlastplegers hard aan te pakken', zonder na te willen denken met andere lichaamsdelen dan onderbuik, en over toch relevante zaken als causale verbanden, het vermijden van symptoombestrijding en symboolpolitiek, en het serieus nastreven van effectiviteit van de voorgestelde maatregelen ...

Hear hear
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

ZLHaberham

Dit is dan toch een leuker bericht: Honderden nieuwe vogelsoorten in kaart gebracht

Wellicht geen nieuws voor de meesten hier (gaat namelijk over het verschijnen van Birdlife International's illustrated checklist of birds of the world, waar mensen vast al tijden gespannen op zitten te wachten), wel voor mij. Wat het enigszins relativeert is dat het echte nieuws eigenlijk is dat er voor een nieuwe soortdefinitie is gekozen, met een paar lumps en een hoop splits tot gevolg. Die nieuwe definitie is op basis van een scoringssysteem voorgesteld in Tobias et al.(2010). Quantitative criteria for species delimitation. Ibis. 152: 724–746. Ik beloof plechtig die te gaan lezen, maar voor nu... dit soort dingen is sowieso altijd voer voor verhitte debatten, en met de summiere info die ik uit het perbericht en de links daarin haal lijkt het me intuitief een methode die een hoop weerstand zal oproepen. Mocht iemand die goed in die materie zit dit lezen en hier zin in hebben, zou die dan misschien eens zijn of haar licht kunnen laten schijnen op hoe geaccepteerd of omstreden deze benadering is binnen het vakgebied?