miljoenpoten? costa rica

Gestart door Tinok, januari 08, 2010, 18:13:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Geen idee of hier wat van te maken is, Ik wil ze nl graag invoeren op observado. Gezien in Costa Rica, monteverde (heel nat bos, nevel bos oid?)
Kan er helaas geen spec aanhangen en zonder naampje verdwijnen ze in de krochten van mijn pctje
Alvast bedankt.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

nielsyese

De spec. zijn gewoon in te voeren onder 'Miljoenpoten' en ik denk dat de eerste dit ook zal blijven. De tweede is een van de platruggen (Polydesmidae).
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Maico Weites

#2
Hoi Tinok, ik heb hem even naar geleedpotigen (overig) verplaatst, maar hij deed even vreemd.
Hopelijk staat het nu goed.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Tinok

#3
Heren

Bedankt, ik ga proberen ze in te voeren.

edit
gelukt, taal op nederlands zetten helpt een hoop kan ik vertellen;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

En is dit dan ook een platrug? Gezien op lesbos van het voorjaar
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Arp

#5
Hoi Tinok,

Het beest van Lesbos zo zomaar een Xystodesmidae kunnen zijn, iets van Melaphe sp. wellicht? Volgens FE heb je daar dan alleen M. vestita, maar ja ... is het een Melaphe en hééft FE het goed? Vragen, vragen ...

Edit: Ook volgens FE (?!) komt van de X verder alleen Ochridaphe albanica daar voor. Iemand enig idee hoe die eruit zien?

Voor je platrug uit Cost Rica zou je misschien ook eens naar Xystodesmidae kunnen zoeken, ik zag plaatjes van Sigmocheir en Apheloria die er wel wat van weg hebben (maar niet precies), maar heb ook niet lang gezocht.

Matty zal wel een beter idee hebben, maar als hij het niet precies weet (blijft lastig exoten) dan kun je wellicht het forum op diplopoda.de eens proberen - Peter Decker komt ook voor die buitenlanders verbluffend vaak met namen op de proppen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Heren,

Xystodesmidae zou best kunnen, maar ik durf er verder niets van te zeggen. Zeker de tropische beesten zijn lastig. Veel onbeschreven soorten (en families) en goede determinatietabellen ontbreken. Wellicht dat het Duitse forum meer inzicht geeft.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Tinok

pfff jongens die gaat mijn pet als vogelaarster toch echt te boven.
Als een van jullie het leuk vindt het op een duits forum te plaatsen, prima maar ik zet ze in observado denk ik maar als onzekere miljoenpoot en platrug is dat ok of kan ik ze dan beter helemaal maar niet invoeren?
in elk geval erg bedankt voor jullie inspanning om mee te denken....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Arp

Hoi Tinok,

Citaat van: Tinok op januari 16, 2010, 17:46:24 PMof kan ik ze dan beter helemaal maar niet invoeren?
Nee, natuurlijk wel gewoon invoeren (!) Het mag dan misschien nu direct nog niet meteen overduidelijk nuttig zijn "voor de wetenschap", maar als ze nergens online staan gebeurt er zéker niks mee. Ingevoerd heb je nog een kans dat vroeg of laat iemand die ze wel kent erover struikelt, en met het systeem van observado hebben ze dan meteen alle nuttige vindplaats/tijd gegevens erbij (en krijg jij wellicht nog een naam). Wie weet zit er ook iets bijzonders bij, qua vindplaats ofzo (soort onbekend voor het gebied?) - weet jij (en wij) veel?!

Doen we het zo: Jij voert ze alle drie in en ik vraag aan Peter (forum of e-mail) wat hij ervan denkt. Grote kans dat in elk geval de griek een naam krijgt. Okay? Geef je even een linkje als ze ingevoerd staan?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)