Berkenschildwants, in december

Gestart door koen.van.dijken, december 18, 2009, 23:13:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

koen.van.dijken

Deze wants vond ik zonet in mijn huis. Ik heb deze soort afgelopen zomer wel vaker in mijn vlinderval in de tuin aangetroffen. Is dit een Berkenschildwants? Is dat niet vrij bijzonder in december? Hij is 11 milimeter lang.
Groeten, Koen

thijsdegraaf

Berkenschildwants (Elasmostethus interstinctus)
Ik heb gelezen, dat de berkenschildwants een soort antivries in het lichaam heeft, waardoor hij tijdens het overwinteren pas bij heel lage temperaturen bevriest. Ze kunnen dus wel tegen een stootje.
Toevallig had ik er vorige week ook nog een. Ik had wat takjes uit coniferen geknipt voor versiering kerst. Daar zat hij in. Misschien is hij bij jou ook zo binnengekomen.

Groeten, Thijs

Arp

Hoi Koen,

Citaat van: koen.van.dijken op december 18, 2009, 23:13:37 PM
Deze wants vond ik zonet in mijn huis.  Is dit een Berkenschildwants?
Dat ligt er misschien een beetje aan waar jouw huis staat. In (Zuid-?)Limburg komt ook de zeldzaame zustersoort Elasmostethus minor voor. In de rest van Nederland prefereert Berend (meen ik?) dat deze worden ingevoerd als "onzekere" Elasmostethus interstinctus, voor zover niet zeker te maken door foto's van de achter/onderkant. 

CiteerIs dat niet vrij bijzonder in december?
Nee, deze overwinteren als imago en moeten dus ergens een schuilplaats zoeken. Meestal buiten, in de strooisellaag en andere beschutte plekjes, maar binnen is het vast ook lekker beschut - met de extra kou wellicht "verder" naar binnen doorgedrongen?

P.S. Ha die Thijs!  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ha die Arp,
Als echte Noordhollander denk ik niet zo aan die zustersoort.  ;D 

Thijs

thijsdegraaf

#4
Ik heb even de berichten doorgekeken Arp. Koen woont in Groningen  ;) 

Thijs

koen.van.dijken

Ik woon inderdaad in Groningen. Ik heb nog wat foto's van de onderkant gemaakt. Is hier op te zien wat je moet zien om hem te kunnen onderscheiden van minor? Ik heb hem nog steeds hoor, dus als er nog andere foto's nodig zijn kan dat.
Groeten, Koen

Arp

Hoi Koen,

Ik ben een totale leek en heb eigenlijk geen idee waar ik het over heb, lees wel eens wat, kijk wel eens wat plaatjes enzo, maar weet puntje bij paaltje geen zak van wantsen.

Als(?!) ik de PDF goed interpreteer die ik hier gelinkt had, dan zou ik voor jouw beest op een dame interstinctus uitkomen.... onder voorbehoud dus.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Een zekere Elasmostethus interstinctus!

Berend Aukema


koen.van.dijken

Dankjulliewel, leuk en leerzaam allemaal :duim:

Ik zal me er eens in verdiepen. Er vliegen nu geen vlinders meer, misschien dat ik nog wat wantsen kan verschalken.
Groeten, Koen