wants

Gestart door hjsmit1, december 14, 2009, 15:40:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

hjsmit1

Geacht forum

Deze wants viel in Almere letterlijk naast m`n bord.
wie kent deze?

Groet Henk Smit

hedy2411

Mijn eerste indruk is een Palomena prasina ofwel de groene stinkwants in herfst/winterkleur.
Hoewel deze wants niet zo behaard is, lijkt deze wel heel behaard, maar kan dat ook stof zijn ofzo...

Groetjes,
Hedy

Arp

#2
Volgens mij (=leek) en zo te zien is dit Nezara viridula in winterkleed - naar mijn weten (nog) geen Nederlandse soort  :o

Ben je onlangs in het zuiden geweest?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hjsmit1

We pasten in Almere op de kleinkinderen en plotseling kwam deze wants uit de lucht vallen naast m`n bord tijdens het eten. Niemand van ons is onlangs naar het zuiden geweest.

Groet Henk Smit

Arp

Dat is toch wel interessant Henk  :blink:

Het is een soort die (zelfs in het zuiden) graag voor de winter een beschut plekje binnenshuis zoekt, dus dattie opeens van het plafond komt vallen (c.q. dat je hem binnen tegenkomt) is niet heel raar.

De soort is voor zover ik weet ook enigszins expansief en één van de bioindicatoren die de verandering van het klimaat zichtbaar maakt omdat ze op een aantal plaatsen haar areaal naar het noorden uitbreidt (Engeland, Japan, ... ?), het zou dus zomaar kunnen dat het de voorhoede is van de troepen die Nederland komen bezoeken.

Anderzijds is Almere dan wel meteen erg ver het land in :huh: En ik weet ook niet eens zeker of ze in België al (in aantallen?) rondstappen - de enige waarnemingen op wrn.be zijn allemaal rond Brussel geconcentreerd. Op .be zijn ze overigens als "Escape" gemarkeerd danwel de soort zelf als "INCIDENTAL_VAGRANT_MIGRANT" - hetgeen me dan weer wat optimistisch lijkt - verschillende waarnemingen, van verschillende locaties uit 2008 en 2009, en van nimfjes bovendien begint toch wel op een populatie te lijken?.

Als jouw beest in Almere een vroege "arrival" is, c.q. zich weet te handhaven, dan zal deze naar mijn bescheiden mening dan toch zeker een lift van vakantiegangers gehad hebben (en dan is het handhaven meteen ook twijfelachtig).

Enfin, al met al toch lollig om er eentje in NL tegen te komen :duim: Ik vermoed dat Berend in elk geval toch wel in de gegevens geïnteresseerd zal zijn. Dan moet de soort even aangemaakt worden ... ik heb hem alvast aangevraagd  :blink: dan kun je hem binnenkort invoeren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hjsmit1

De kinderen denken aan Sinterklaas die was er wel!!

Verder heb ik het dier nog wat te doen?

Groet Henk Smit

Arp

Citaat van: hjsmit1 op december 15, 2009, 15:56:13 PM
De kinderen denken aan Sinterklaas die was er wel!!
Zie je wel, die komt toch ook uit het zuiden  ;D

CiteerVerder heb ik het dier nog wat te doen?
Misschien wil Berend het wel hebben voor de collectie "dwaalgasten" danwel "nieuwkomers" - anderzijds, als je het een spijker door de rug jaagt weet je zeker dat deze zich niet zal vestigen dus wordt het automatisch weer collectie dwaalgasten ;D

Ergo: Hou hem even vast tot Berend langskomt - anders weer gewoon ergens op een beschutte plek afzetten waar het beestje in het voorjaar weer een weg naar buiten vindt ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hallo Henk,

Met dank aan David kun je de soort nu in elk geval invoeren ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)