Hoofdmenu

Adiantum (pedatum?)

Gestart door HPM, december 10, 2009, 18:17:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Hierbij een foto en twee scans van een varen die ik vandaag op een muur in Den Haag vond. Op de
(helaas geflitste) foto is het dat nogal dorre exemplaar iets rechts van het midden. Verder op de foto
Stijve naaldvaren (ja, alweer, 3-4 exemplaren zelfs), Mannetjesvaren(?) en Muurvaren. Niet zichtbaar
is Tongvaren. Een nogal bijzondere groeiplaats dus.

Toen ik een paar kleine blaadjes tussen de dorre bedoening zag uitsteken dacht ik even aan een
rare Steenbreekvaren, maar dat bleek duidelijk niet het geval. Later ben ik door de vertakking aan
een Adiantum gaan denken.
De Noord-Amerikaanse Adiantum pedatum (Northern/Western Maidenhair /Five-finger fern) lijkt in
de buurt te komen. Zie bijvoorbeeld
http://www.swsbm.com/MKImages/Adiantum_pedatum.jpg
http://hardyfernlibrary.com/ferns/listSpecies.cfm?Auto=154
http://www.efloras.org/object_page.aspx?object_id=40827&flora_id=1

Boughton Cobb, 'A fieldguide to the ferns', zegt dat de vorm van de blaadjes 'extremely variable' zijn.
Een probleem is ook dat mijn exemplaar er niet zo fris meer uitziet.

Heeft iemand een betere suggestie? Naar Leiden sturen kan altijd nog.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

WimV

He, Herman,

Je bent weer goed bezig man. Spannend ding dit.

Groetjes,
Wim

HPM

Nou, ik ben alleen maar een beetje beter bezig hoor, want een paar maanden geleden had ik
deze muur al bezocht en alleen de Muur- en Tongvarens geteld. Die grote bossen had ik
genegeerd. Nu kwam ik er langs en besloot toch maar eens te kijken. Een Stijve naaldvaren
herkende ik nu gelijk, en de rest zag ik toen ik bovenop mijn fiets was gaan staan. Of dat
nou zo goed bezig zijn is? Ik had wel een fiets kunnen breken!

Hierbij nog een betere foto van de groeiplaats, voordat ik boven was geweest en dat
vreemde ding had ontdekt.

Maar denk jij ook dat het een Adiantum kan zijn?

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

bhendrikx

#3
Leuke vondst inderdaad. In ieder geval Adiantum en lijkt me ook A. pedatum.

http://hardyfernlibrary.com/ferns/listSpecies.cfm?Auto=154
Groeten Bart

HPM

#4
Zou dat een nieuwe soort voor Nederland zijn? Ik zie hem nergens vermeld.

Die  v-shaped vascular bundle is dat van de bladstengel?
Lijkt me moeilijk vast te stellen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

bhendrikx

Adiantums worden veel gekweekt als kamerplant maar zeker ook als tuinplant. Verwildering lijkt me dus op z'n minst plausibel. A. pedatum heeft overigens een dubbelganger (A. aleuticum)
Groeten Bart

HPM

Ja, dat meende ik al te begrijpen.
    "Once considered a single species across its range in North America
    and eastern Asia, Adiantum pedatum is considered to be a complex of at
    least three vicariant species ( A . pedatum and A . aleuticum occur in
    North America) and a derivative allopolyploid species (C. A. Paris
    1991). Adiantum pedatum in the strict sense is restricted to deciduous
    woodlands in eastern North America."
http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flora_id=1&taxon_id=200003542&key_no=1

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

WimV

Hoi Herman,

Zeker goed bezig. Bovenop fietsen gaan staan, om een plek beter te bekijken, getuige van een echte florist. Wij gaan door drek, staan langs een snelweg, staan tot ons middel in een sloot en wij doen allerlei andere rare capriolen om "het" te vinden....
Alle gekheid op een stokje (of in dit geval een fiets). In 2007 is in Dumortiera een artikel verschenen over exotische muurvarens in Belgie en Nederland (en nu ik dit schrijf, geloof ik ook in Gorteria) maakt melding van mogelijk A. pedatum uit de 19e eeuw in de buurt van de Sint Pietersberg. In Engeland wordt recent de sterk op A. pedatum gelijkende hieronder al genoemde A. aleuticum opgegeven. Een soort die recent is afgesplitst van A. pedatum. Het weinige "Nederlandse materiaal" wat aanwezig is in het Nationaal Herbarium neigt volgens Raymond van der Ham van het NHN echter meer naar A. pedatum.
Afijn, hij zal zeker met veel interesse deze vondst van je willen bekijken. Ik zou, als ik jouw was, hem komende zaterdag zeker even aanschieten op de variadag.

Groetjes,
Wim

HPM

Wim, ik was eigenlijk niet van plan om zaterdag te gaan. Maar het is goed dat je Raymond van der Ham
noemt, want dan kan ik het materiaal gelijk aan de goede persoon sturen. Het is wel jammer dat hij al
zo verschrompeld is (Die varen bedoel ik).

Maar dat er materiaal in Leiden aanwezig is, betekent dat dat de soort al eerder is gevonden? Of is
het dat Limburgse uit de 19e eeuw?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

WimV

Zo ver ik het uit dat artikel kan halen, is dat wat uit Nederland komt het materiaal uit de 19e eeuw uit Limburg. Meer dus niet! Ze zullen ongetwijfeld nog wel wat meer materiaal van deze soort hebben liggen, maar dan komt dat niet uit Nederland.

Groetjes,
Wim

HPM

Ik heb sinds gisteren(!) dat artikel uit Gorteria 28 over Venusharen in Belgie en Nederland
(Van der Ham & Verloove 2002), maar daarin wordt A. pedatum niet genoemd.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

WimV

Dat artikel in Gorteria is inderdaad een ander. Ik was dus iets te vlug. In Dumortiera worden alle exotische varens uit de lage landen beschreven. Zeg maar een up-date van alle info beschikbaar. Dat was dus 2007. Sindsdien zijn er al weer diverse nieuwe meldingen geweest van exotische adiantum, dus zo blijven we lekker bezig.

Groetjes,
Wim

HPM


Hier nog een detail van de foto die ik eerder gaf, omdat me ineens dat groene
blaadje onderaan opviel. Dat is veel beter als Venushaar te herkennen.
Het blad daar rechtsboven heb ik verzameld.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Update
Ik ben vandaag weer eens op de fiets geklommen om te zien hoe het ermee ging. De pol van vorig jaar zag er zeer slecht uit. Er zaten nog wel een paar groene stukjes aan, zelfs sporendsdragend, dus helemaal dood is hij niet.
Tot mijn verbazing vond ik nóg een flinke pol, die ik vorig jaar dus helemaal over het hoofd heb gezien in de wirwar van varens. Ik heb er geen sprankje groen aan kunnen ontdekken. Bijgaande witte scan laat een paar restanten met de typische vertakking zien. Ze waren in ieder geval deels fertiel geweest.
Maar tot mijn plezier vond ik ook zeker vier jonkies (zie foto en zwarte scan) die ik vorig jaar zeer zeker niet over het hoofd heb gezien. Ze moeten dus van dit jaar zijn. Het precieze aantal was moeilijk te bepalen.
Overigens zagen ook de andere varens (Man en Naald) op de muur er slecht uit, behalve Muur- en Tongvaren. Het wekt allemaal de indruk van verdroging. Toch vindt er dus verjonging plaats.
Herman van der Meer

HPM

Ik zie net dat vandaag ook door Benno te Linde Adiantum pedatum is gevonden en dat daarvoor de soort is aangemaakt.
http://waarneming.nl/waarneming/view/50777773
Ik heb de mijne nog onder Adiantum spec. staan omdat ik eerst van Leiden wil horen of dat het echt pedatum  is of toch A. aleuticum.
Herman van der Meer