Canon 100mm IS

Gestart door Goyatlah, december 07, 2009, 01:25:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Zijn er al mensen met ervaring met deze lens?
Heb wel deze bespreking: http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_100_2p8_is_usm_c16/
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohnvR

Ben ik ook zeer nieuwsgierig naar. Het is wel een heel mooie en uitgebreide bespreking overigens. Als ik het goed begrijp is de nieuwe feature beeld stabilisatie in combinatie met macro niet geweldig effectief. Ze noemen de IS slechts een partiele oplossing. Maar over het algemeen lijkt het me toch een erg mooie lens als je het geld er voor over hebt.

Niels de Zwarte

ik weet het niet hoor. IS is alleen handig als je uit de hand fotografeert. en tenzij je het voor portretfotografie gebruikt (maar dan heb je meestal of genoeg licht buiten, of binnen een extra flitskop), gebruik je een macrolens toch meestal met statief. de stelregel is dat als je een statief gebruikt, je ook de stabiliser uitschakelt. de bewegingssensoren produceren altijd een kleine ruisstroom, ook bij een gefixeerde camera. door de foutieve "correctie" krijg je dan een beeld met correctie dat minder scherp is dan hetzelfde beeld zonder correctie.

dus alleen handig als je het voor goed weer gebruikt voor vlinders of andere insecten en je met een mooie f8 op 1/60 wil kunnen fotograferen uit de hand, om maar iets te noemen. in alle andere gevallen zou ik het niet doen.
en al helemaal niet voor de prijs...

JohnvR

Ik heb inmiddels de lens gekocht. Het is alleen voor mij moeilijk vergelijken met een lens zonder IS, omdat het voor mij ook kennismaken met een DSLR is. Ik heb inmiddels wel ervaren wat ik vooraf al had bedacht, namelijk dat ik toch bijna alles uit de hand doe. Dat komt ook bijvoorbeeld, omdat ik nog niet het juiste statief heb om bruine winterjuffers die op 10 cm hoogte aan een takje hangen te fotograferen of een vlieg die op ooghoogte op een boomstam zit. Dat betekent wel dat de flitser er regelmatig aan te pas moet komen en dat betekent waarschijnlijk weer dat je dan toch minder aan je IS hebt. Ik heb de lens ook gekocht, omdat het een goede lens is (althans, volgens de recensies). Wat ik ook prettig vind is dat je redelijk dichtbij kunt fotograferen. Anderen zullen dat wellicht een nadeel vinden, maar ik had hiervoor een camera/lens waarbij ik nog dichterbij moest komen (vaak tot ca. 3 cm). Tot nog toe ben ik er tevreden mee, maar ik heb er nog geen award-winning foto's mee gemaakt, maar ik moet dan ook nog beter leren fotograferen.

Niels de Zwarte

gefeliciteerd met je aankoop!
voor de duidelijkheid: met een L lens kun je bijna geen miskoop doen, alles wat ik met een L van canon maak is zoveel mooier dan met de types er onder...

mocht je ooit een statief willen aanschaffen: een manfrotto waarbij je de middenkolom 90 graden kan draaien kan ik je aanbevelen. dat fotografeert erg prettig en kun je een paar cm boven de grond mee hangen. gebruik ik graag voor macro (ik heb overigens de gewone canon 100 mm 2.8, zonder IS en L :-( maar ook tevreden omdat ik het niet dagelijks gebruik)
groet Niels

wijnands

Prettig is dat eigenlijk alle macro lenzen rond de 100mm goed zijn. Het gaat dan om net iets beter en/of wat extra's zoals stabilisatie.

Voor de mensen met een kleiner budget zijn de 100mm tokina en de 90mm tamron ook nog steeds aanraders.

Met een macro lens is het wel zaak om flink "af te stoppen". Op de korste afstand begin je eigenlijk pas met f11 en f16 is wel zo prettig. Daarbij kom je snel licht tekort. Wat ik wel 's doe is een flitser in een hand en de camera in de andere.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Antonie Blom

Citaat van: wijnands op januari 06, 2010, 17:07:31 PM
Prettig is dat eigenlijk alle macro lenzen rond de 100mm goed zijn. Het gaat dan om net iets beter en/of wat extra's zoals stabilisatie.

Voor de mensen met een kleiner budget zijn de 100mm tokina en de 90mm tamron ook nog steeds aanraders.

Met een macro lens is het wel zaak om flink "af te stoppen". Op de korste afstand begin je eigenlijk pas met f11 en f16 is wel zo prettig. Daarbij kom je snel licht tekort. Wat ik wel 's doe is een flitser in een hand en de camera in de andere.

Toch is dit niet altijd het beste, voor libellen en vlinders gebruik ik gewoonlijk tussen de f/2.8 en f/4.0 (100mm) of f/4.0 tot f/5.0 (150mm) en dat werkt erg goed (goede sluitertijd en rustige achtergrond), je moet er alleen even rekening mee houden dat je goed ga staan zodat het gehele lichaam scherp is. Enkele voorbeeldfoto's:
http://www.pbase.com/antonieblom/image/120006410/original
http://www.pbase.com/antonieblom/image/120006478/original
http://www.pbase.com/antonieblom/image/120006532/original
http://www.pbase.com/antonieblom/image/120006542/original
Als de onderwerpen echt klein worden (zoals kevers en wantsen) dan gebruik ik wel een kleiner diafragma (tussen f/8.0 en f/16), maar gebruik ik ook vaak een flits als dat mogelijk is, of een statief als een lange sluitertijd mogelijk is.

Natuurlijk zal de nieuwe Canon 100mm macro met IS een goede lens zijn en je zal er echt geen miskoop aan doen, maar wat betreft de functionaliteit van de IS heb ik toch wel een beetje mijn twijfels. Ik heb gelezen dat deze steeds minder nuttig wordt / minder goed functioneert, als je dichter bij het onderwerp komt. De grootste toegevoegde waarde lijkt het mij hebben als je met wat minder goed weer toch uit de hand wilt fotograferen (bijvoorbeeld het fotograferen van een rustende libel met matig bewolkt weer). Daarentegen heb ik ook bij een aantal reviews gelezen dat de scherpte van de foto's minder goed is dan bij de Canon 100mm zonder IS en dat er ook vaak chromatische aberaties te zien zijn. Kortom, het idee is erg mooi en goed (en ik hoop van harte dat Canon dit concept verder gaat verbeteren), maar wat betreft deze lens heb ik mijn twijfels of deze echt toegevoegde waarde heeft op de oude 100mm (en voor het extra geld kan je misschien beter een goed statief kopen).
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.