Handpen van steltloper, plukrest van Slechtvalk

Gestart door Klaas van Dijk, november 26, 2009, 14:03:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Het afgelopen voorjaar een hele stapel plukresten verzameld van twee Slechtvalken die al een aantal jaren op de zogenaamde 'Groene Toren' in de stad Groningen overwinteren. Langzaam aan het meeste wel op naam kunnen brengen, maar nog niet alles.

Bijgaand een veer (linker handpen) van een steltloper. Verzameld op 7 april 2009. Kan heel goed zijn dat de vogel al geruime tijd eerder is gepakt. De lengte is 130 mm (maximale lengte). Aan de bovenzijde is duidelijk te zien dat er een licht puntje opzit. Ik zit nog wat te dubben over de naam. Iemand die me definitief uitsluitsel kan geven? Dit is het enige wat ik ervan heb gevonden.

Alvast vriendelijk bedankt voor een reactie,

Klaas van Dijk

PS: zonet een kleurenscan gemaakt waarbij ik de veer op een wit vel papier heb gelegd. Iemand een idee of wit goed is?

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op november 26, 2009, 14:03:53 PM
...
PS: zonet een kleurenscan gemaakt waarbij ik de veer op een wit vel papier heb gelegd. Iemand een idee of wit goed is?

Eigenlijk zou een neutraal grijze achtergrond het beste zijn, maar ik gebruik meestal een donkere
achtergrond. Vroeger gebruikte ik daarvoor een vel zwart papier/karton, maartegenwoordig laat ik
de klep van de scanner openstaan. Dan krijg je ook een donkere achtergrond.
Daarna zonodig nog wat aan het contrast enzo veranderen. Ik verwijder ook altijd stofjes.

Als je wit papier gebruikt met opdruk op de achterkant, leg er dan een zwart vel (of iets anders
donkers) overheen. Dan zie je de opdruk er meestal niet meer doorheen schijnen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

whmvb

Hoi Klaas,

deze houd ik met vrij grote zekerheid op Goudplevier. De gedeeltelijke witte schacht is behoorlijk kenmerkend voor deze soort. Voor plaatjes zie: http://www.faunoekjmueller-magdeburg.de/FederSlg__Ubersicht/kiebitz/body_kiebitz.html#Pluvialis-Rpf



Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Klaas van Dijk

hoi Wim,

Heel erg bedankt voor je vlotte reactie. Zelf ben ik een hele tijd met deze veer aan het klooien geweest. Ik kon maar niet bedenken welke soort steltloper het moest zijn. De zaak maanden opzij gezet, maar kortgeleden alles maar weer eens tevoorschijn gehaald. En ik was na lang speuren ook aan het denken in de richting van Goudplevier. Per slot van rekening ook voorkomend rond de stad. Mooi dat jij dus ook denkt aan Goudplevier. Dat zal het dus wel zijn geweest (ook een mooie prooi voor Slechtvalk).
Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op november 26, 2009, 14:37:12 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op november 26, 2009, 14:03:53 PM
...
PS: zonet een kleurenscan gemaakt waarbij ik de veer op een wit vel papier heb gelegd. Iemand een idee of wit goed is?

Eigenlijk zou een neutraal grijze achtergrond het beste zijn, maar ik gebruik meestal een donkere
achtergrond. Vroeger gebruikte ik daarvoor een vel zwart papier/karton, maartegenwoordig laat ik
de klep van de scanner openstaan. Dan krijg je ook een donkere achtergrond.
Daarna zonodig nog wat aan het contrast enzo veranderen. Ik verwijder ook altijd stofjes.

Als je wit papier gebruikt met opdruk op de achterkant, leg er dan een zwart vel (of iets anders
donkers) overheen. Dan zie je de opdruk er meestal niet meer doorheen schijnen.

--
Groeten, Herman van der Meer

hoi Herman,

Heel erg bedankt voor je opmerkingen en tips. Misschien heb je ondertussen al ontdekt dat de achterzijde van het witte papier een terugmeldingsformulier is van een geringde Kokmeeuw die ik ooit had afgelezen. Maar misschien inderdaad beter om een wit vel te gebruiken. Ik zal gewoon eens wat gaan experimenteren met het scannen met andere achtergronden. Dit was voor het eerst dat ik een veer inscande: wel een geweldige manier om dit soort zaken te digitaliseren en aan andere mensen rond te sturen. En de handpen is dus van een Goudplevier.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Dag Klaas,
Ik heb een heel stel scans op Waarneming staan. Vooral van planten, maar ook het restant van een
slechtvalkprooi. http://waarneming.nl/foto/view/973842  Die is gemaakt zonder enige afdekking.
Ook met open klep dus.
Ik heb er eentje met een witte achtergrond, omdat het om een transparant zeewier ging.
http://waarneming.nl/foto/view/842263

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Hierbij twee scans van hetzelfde veertje met verschillende achtergrond, zodat je het verschil in effect
kan zien. De donkere heb ik ditmaal wel met zwart papier gedaan omdat ik dan het veertje een beetje
plat kon maken.

(Het veertje vond ik samen met een paar andere in 1997 in een veenweidegebied, en toen had ik het
vermoeden dat het om kraagveertjes van een Kemphaan ging.)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

hoi Herman,

Erg leuk om te zien hoe hetzelfde veertje er best wel anders uitziet als je het met een andere achtergrond inscant. Ik moet er zelf gewoon maar eens wat meer / wat vaker mee gaan prutsen / knutselen. Maar ik ben er wel al achter dat scannen van dit soort vondsten erg handig is. Want dan kun je het veel gemakkelijker aan anderen laten zien. En op http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95853.0.html zag ik dat jij een mooie foto had van een Kokmeeuw die door een Slechtvalk was geslagen. Is hier ook nader / uitgebreid / systematisch onderzoek naar gedaan?

Groetjes, Klaas

whmvb

Hallo heren,

zo zie je maar weer dat het met een foto altijd oppassen is als het gaat om kleur en contrast e.d. Daar hebben we op dit forum in het verleden al wat voorbeelden van gezien. Voor je het weet ga je de verkeerde kant op.
Overigens hoop ik dat Herman inmiddels door heeft dat het geen kraagveer van een Kemphaan is die hier op de foto staat  ;D

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

HPM

Citaat van: whmvb op november 30, 2009, 20:51:44 PM
Hallo heren,

...
Overigens hoop ik dat Herman inmiddels door heeft dat het geen kraagveer van een Kemphaan is die hier op de foto staat  ;D

Groeten,

Wim

Dat bleek al uit wat ik schreef ("toen had ik het vermoeden"). Ik heb  nu niet gezocht,
en ik heb mijn verenboek niet bij de hand, dus zeg het maar als je het weet.


--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op november 30, 2009, 20:04:24 PM
hoi Herman,

Erg leuk om te zien hoe hetzelfde veertje er best wel anders uitziet als je het met een andere achtergrond inscant. Ik moet er zelf gewoon maar eens wat meer / wat vaker mee gaan prutsen / knutselen. Maar ik ben er wel al achter dat scannen van dit soort vondsten erg handig is. Want dan kun je het veel gemakkelijker aan anderen laten zien. En op http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95853.0.html zag ik dat jij een mooie foto had van een Kokmeeuw die door een Slechtvalk was geslagen. Is hier ook nader / uitgebreid / systematisch onderzoek naar gedaan?

Groetjes, Klaas
Naar prooien van slechtvalk bedoel je? Daar is en wordt onderzoek naar gedaan.
Ook op dit forum is er wel wat over te vinden.

Hier zijn mijn gefotografeerde prooien:

Die Kokmeeuw
http://waarneming.nl/waarneming/view/45243684
http://waarneming.nl/waarneming/view/45243815

Waterhoen. Dat is een scan.
http://waarneming.nl/waarneming/view/45399465

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

whmvb

Herman,

ik had uit je formulering al min-of-meer opgemaakt dat je inderdaad al tot de conclusie was gekomen dat het geen Kemphaan was. Dit is een contourveer van een eend. Afhankelijk van de grootte Smient of Wilde Eend oid. Er zijn een aantal soorten waarvan het mannetje dergelijke veren heeft. Dit lijkt me een vrij klein veertje, dus komt Smient of misschien Wintertaling in aanmerking.

Wim
Wim van Boekel

HPM

Wintertaling dacht ik aan, volgens zag ik dat ook toen al als een mogeljkheid. Het was in april,
en ik kan mij niet herinneren dat er in die polder toen Smienten verbleven. Wel Wintertalingen
(en doortrekkende Kemphanen).
Ik heb die veertjes toen weggestopt met een korte aantekening, en ik vond ze onlangs terug.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

BramtK

#13
Ik moet bij de eerste scan sterk denken aan een terugmelding van het Vogeltrekstation, maar dan in speigelbeeld... ;)

Die van Klaas.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Mijn eerste scan?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer