Suggestie gezocht; verrekijker <500€

Gestart door Norman, november 25, 2009, 07:50:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Hallo,

Ik ben toe aan een nieuwe verrekijker.
Ik gebruik deze met name voor het vogelen in bos, duin en park.

De volgende wensen heb ik;
 

       
  • vergroting 8 tot 9 x
  • redelijk lichtsterk
  • goede ergonomie (nogal grote handen)
  • maximum 500€ (niet 501€)
Ik wil perse geen tweedehands kijker.

Ik ben benieuwd welke jullie aanraden, ook welke jullie afraden (evt. via PM)

Vast reuze bedankt.

HJDT

Nikon Monarch 10x42 (maar is er ook in een 8 x nog wat versie). De 10x42 kost 290 euro. Ik hoorde laatst nog iemand zeggen dat als hij vanwege zijn werk geen Leica Ultravid van de baas kreeg hij serieus zou overwegen om die kijker te kopen. Het ding is waterdicht, lekker licht en ook nog eens ideaal als reiskijker. Mijn vrouw gebruikt hem zeer regelmatig en met grote tevredenheid. In deze prijsklasse zijn overigens nog wel meer alternatieven maar ik laat het graag aan anderen over om hun ervaringen te melden.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Eric Roeland

Hallo,

Kowa Dakkant kijker 8x42 waterproof + phasecoating groen ( EUR 461,00)

Ik heb zelf de vorige versie van deze kijker en die bevalt mij zeer goed. Ik denk een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik zou verder eerst een shortlist maken en de kijkers op de shortlist gaan proberen. Wat iemand ook zegt je moet er zelf door kijken en ervaren hoe de kijker in de hand ligt

mvrg Eric
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Herman van der Klis

Citaat van: Norman op november 25, 2009, 07:50:23 AM
Hallo,

Ik ben toe aan een nieuwe verrekijker.
Ik gebruik deze met name voor het vogelen in bos, duin en park.

De volgende wensen heb ik;
 

       
  • vergroting 8 tot 9 x
  • redelijk lichtsterk
  • goede ergonomie (nogal grote handen)
  • maximum 500€ (niet 501€)
Ik wil perse geen tweedehands kijker.

Ik ben benieuwd welke jullie aanraden, ook welke jullie afraden (evt. via PM)

Vast reuze bedankt.

Vorig jaar ook een nieuwe gekocht. Om die reden vele testrapporten en amerikaanse revieuws gelezen.
Uit de vele tests is gebleken dat verschillende kijkers in de prijsklasse tussen de €200 en €500 zeer goede tot uitmuntende kijkers zitten die kunnen wedijveren met de absolute topklasse. Het zijn kijkers met prisma's voorzien van BAK 4-techniek (om vertekening aan de rand van object tegen te gaan) en lenzen voorzien van multi coatings om de lichtdoorlaatbarheid te vergroten waardoor de lichtsterkte wordt vergroot en contrast wordt verhoogd. Enfin , je kunt het allemaal nalezen op internet.
Kijkers , die ik je aan de hand van tests kan aanbevelen zijn : Bynolyt Tern 8 x 45 DCF ong. €300,-, Nikon Monarch 8 x 42 tussen €230,- en €287,- (vooral in VS erg goed uit de test te voorschijn) en de Swift Audubon 8,5 x 44 HCF (en porro-type) ong.€ 480,- ook van het merk Bushnell zijn er soortgelijke kwaliteitskijkers te koop.
Zoek voor winkels en prijzen: www.kieskeurig.nl.   Succes.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Leon Boon

Laatst gekeken door een kijker van Vogelbescherming NL. Zonder twijfel een prima kijker voor een mooie prijs. Zie voor de kijkers http://www.vogelbescherming.nl/winkel__fun/optiek

temmie

#5
Zen ray! Gegarandeerd de beste prijs/kwaliteit < 500 euro...
Waar je moet op letten is:
- uittredepupil en eye-relief (VOORAL als je een bril draagt)
- lichtsterkte (hoger bij betere coatings op de prisma's/lenzen, en bij lagere vergroting/groter objectief)
- scherpte (verschillen zijn tegenwoordig klein)
- kleurranden (ligt eraan of je er gevoelig voor bent, ik zie het bvb. niet)
- kijkhoek (kijk je in een tunnel of gaat de wereld voor je open als je door de verrekijker kijkt)
- snelheid van scherpstellen, robuustheid, slijtage, waterproof, garantie (vooral de afwikkeling en service, kan nogal verschillen).
- last but not least: ergonomie. Hoe ligt de kijker in de hand (zeer persoonlijk!)? Daarom (en niet alleen daarom) ook is het altijd raadzaam om zelf te testen.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Norman

Iemand ervaringen met de Bushnell Legend Ultra HD?
Ik kan deze voor een belachelijk lage prijs uit de VS halen (ca. 225, incl. verzendkosten)

temmie

Een vriend van mij heeft de Bushnell elite (en dat is dus de enige waarover ik wat kan zeggen):
http://www.adorama.com/BS624201.html
Die is optisch niet merkbaar slechter dan mijn Zeiss FL (toch niet op het eerste zicht), maar mechanisch draait de scherpstelling niet meer goed en is een lusje (verbinding met de draagriem) afgebroken. Dat zou niet mogen, maar het kan dus gebeuren.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

fkdeboer

ik heb zelf afgelopen jaar de Nikon Monarch 8 x 42 gekocht en ben hier zeer blij mee. Vergeleken met de (iets oudere) Svarovski van mijn vader is het verschil klein en zeker geen 1500euro waard ;)
ik zou hem zeker aanraden!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Dorine

Citaat van: Norman op november 25, 2009, 09:42:21 AM
Iemand ervaringen met de Bushnell Legend Ultra HD?
Ik kan deze voor een belachelijk lage prijs uit de VS halen (ca. 225, incl. verzendkosten)

Let er wel op dat bij zendingen vanuit Amerika tegenwoordig altijd BTW en inclaringskosten moeten worden betaald.
En de kosten daarvan zijn afhankelijk van het waardebedrag dat op de papieren van verzending wordt vermeld.
Laatst kostte me door dit gebeuren een pakketje met opgegeven waarde van $100 me bij aflevering €38
Let dus op, door dit extra bedrag kan een aankoop in Amerika duurder worden dan hier in Nederland.

Dorine van Asten
peregrines.nl

Gery

Wat zouden jullie aanraden als je een kijker gebruikt puur voor het vogelkijken 8X42 of 10X42?

Norman

Citaat van: Dorine op november 25, 2009, 12:19:03 PM
Citaat van: Norman op november 25, 2009, 09:42:21 AM
Iemand ervaringen met de Bushnell Legend Ultra HD?
Ik kan deze voor een belachelijk lage prijs uit de VS halen (ca. 225, incl. verzendkosten)

Let er wel op dat bij zendingen vanuit Amerika tegenwoordig altijd BTW en inclaringskosten moeten worden betaald.
En de kosten daarvan zijn afhankelijk van het waardebedrag dat op de papieren van verzending wordt vermeld.
Laatst kostte me door dit gebeuren een pakketje met opgegeven waarde van $100 me bij aflevering €38
Let dus op, door dit extra bedrag kan een aankoop in Amerika duurder worden dan hier in Nederland.

Met inklaren etc. erbij kom ik nog ruim onder de 300 euro uit. Vergeleken met de meest voordelige aanbieder (ca. 450€) is dit nog steeds een een koopje.

Thijs Fijen

Voor vogels = 10x42 over het algemeen beter, tenzij je geen vaste hand hebt (iedere trilling wordt 10x vergroot ipv 8x)
Thijs Fijen

Norman

Citaat van: Gery op november 25, 2009, 12:28:31 PM
Wat zouden jullie aanraden als je een kijker gebruikt puur voor het vogelkijken 8X42 of 10X42?

Het is een beetje persoonlijk, maar ik vind een 7 of 8x veel prettiger. Echter als je veel over zee of andere open gebieden kijkt en de vogels gemiddeld wat verder weg zitten zou een 10x een goede keus kunnen zijn. Overigens zou ik voor een 10x50 gaan, die kijkt wat rustiger doordat de uitredepupil groter er uit komt. Als je ouder word, neemt de maximale diameter van je pupil ook af en neemt dit voordeel wel af.

fkdeboer

ik zou ook altijd voor de 8x gaan (heb dan ook trilhandjes). 10x is vaak weer zwaarder, waardoor het lastig is om hem lang zonder trillen te gebruiken (of je moet met je ellebogen ergens op steunen).

verder kon ik trouwens geen verrekijker uit amerika bestellen, omdat verrekijkers vaak worden gezien als iets van jacht- of militair- gerelateerde optics en die worden nooit naar bestemmingen buiten Amerika verzonden...
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Theovanv

Ik zou voor de Bynolyt Tern 10x45 gaan, heb m zelf ook en is een topkijker voor de prijs, zeker vanwege het kleine kwaliteitsverschil met de topkijkers. 8x of 10x is een eigen keuze, ik heb heel veel kijkers vergeleken en ook met verschillende vergrotingen en ik heb zelf liever de 10x omdat je nog toch gewoon meer ziet. Maar de beste tip is dat je gewoon naar de winkel moet gaan en er veel zelf moet testen.
Theo van Veenendaal

Maarten Hotting

Ik heb begin dit jaar een Nikon Monarch 8x42 gekocht.
Het is een erg mooie en licht kijker en waterdicht.
Ik ben er erg tevreden mee, en zelfs bij donker weer is het beeld nog prima.

Mijn vader heeft een Bushnell Natureview 8x42 gekocht ook dat is een erg goede kijker.

Beide kijkers liggen rond de 250 euro en zijn zeker aan te raden.

Persoonlijk ben ik voor de 8x gegaan omdat het een mooi rustig beeld geeft zonder al te veel trillingen.
Van beide moddelen bestaat ook de 10x uitvoering.

Nog een tip, ga naar een winkel waar ze meerdere kijkers hebben liggen en ga ze is allemaal stuk voor stuk bekijken en testen. Zo heb ik het ook gedaan en ik vond de Nikon er het beste uitkomen.
Groet,
Maarten

Robert de Boer

#17
Ik heb nu zelf een tweedehands Swarovski gekocht 10 x 42. Helft van de nieuwprijs maar toch 23 jaar garantie over. Maar das ieders keus. De jouwe is absoluut geen tweedehands.
Zelf was ik erg gecharmeerd van de Swift Audubon 8,5 x 44 HCF. Met name erg fijn als brildrager. Heldere en brede kijk op de (vogel)wereld. Met 8,5 heb je direct ook een iets grotere vergroting. De 10 x die ik nu heb geeft inderdaad in de wind en bij langdurig kijken wel wat extra trilling en "zware" armen.
Succes met je keuze.

Ps met de verschillende vogelgerelateerde abonnementen die de meeste van ons wel hebben, heb je bij de Vogelbescherming in Zeist al gauw 10 procent korting meen ik. Ook daar liggen de meeste kijkers om uit te proberen. Zeker ook een aanrader om te doen.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

grunsven

House of outdoor in Maarssen heeft heel veel kijkers die je allemaal kunt proberen. Het assortiment is veel groter dan bij de vogelbescherming. Ze hebben ze er echt verstand van en kunnen je goed adviseren.
Zeker een aanrader.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Norman

#19
Ik vind het assortiment van vogelbescherming zelf ook wat teleurstellend.
Mijn ervaring is dat je eerst het advies krijgt om een Swarovski te kopen, geef je aan geen budget hiervoor te hebben dan krijg je een VBN in je handen, waarvan ik eerlijk gezegd de prijs/kwaliteitverhouding niet helemaal juist vind. Het meer betaalbare assortiment vind ik wat beperkt bij de Vogelbescherming. House of Outdoor te Maarssen heeft een veel uitgebreider assortiment met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Wellicht dat ik daarom ook zo slecht kan kiezen. :D

Nu weet ik wel dat je na 2 maanden de kijker nog terug mag brengen, ongeacht de staat, maar ik wil deze topwinkel (mag wel gezegd worden) niet belasten met een x-aantal kijkers die hij niet meer als nieuw kan verkopen.

Zaterdag maar weer eens kijken, kijken en nog maar eens kijken.

Lampe

Paar centen meer in je koopt in duitsland een zeiss conguest 10x56t.
Ik ben er zeer tevreden mee.

Even rondkijken op ebay/egun en je hebt hem een stuk goedkoper als hier.

Koop je een kijker voor je leven.
Vriendelijke groet,

Nico

Norman

Citaat van: Lampe op november 26, 2009, 12:49:18 PM
Paar centen meer in je koopt in duitsland een zeiss conguest 10x56t.
Ik ben er zeer tevreden mee.

Even rondkijken op ebay/egun en je hebt hem een stuk goedkoper als hier.

Koop je een kijker voor je leven.

Ik zou wel een linkje willen ontvangen dan. De goedkoopste die ik tegenkom is 963€. Dat is toch bijna het dubbele.
In mijn wereld is dat iets meer dan een paar centen.

Theovanv

Citaat van: Norman op november 26, 2009, 10:42:41 AM
Ik vind het assortiment van vogelbescherming zelf ook wat teleurstellend.
Mijn ervaring is dat je eerst het advies krijgt om een Swarovski te kopen, geen je aan geen budget hiervoor te hebben dan krijg je een VBN in je handen, waarvan ik eerlijk gezegd de prijs/kwaliteitverhouding niet helemaal juist vind. Het meer betaalbare assortiment vind ik wat beperkt bij de Vogelbescherming. House of Outdoor te Maarssen heeft een veel uitgebreider assortiment met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Wellicht dat ik daarom ook zo slecht kan kiezen. :D

Nu weet ik wel dat je na 2 maanden de kijker nog terug mag brengen, ongeacht de staat, maar ik wil deze topwinkel (mag wel gezegd worden) niet belasten met een x-aantal kijkers die hij niet meer als nieuw kan verkopen.

Zaterdag maar weer eens kijken, kijken en nog maar eens kijken.

Waar ze ook een supergroot assortiment hebben, of in ieder geval hadden toen ik er was, is bij Foto Rooijmans in Budel.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op november 26, 2009, 16:34:54 PM
Waar ze ook een supergroot assortiment hebben, of in ieder geval hadden toen ik er was, is bij Foto Rooijmans in Budel.

En Henri bedingt zéér scherpe prijzen (óók voor Swaro, Leica...), ruilt eventueel in èn je kunt je nieuwe aankoop meteen uitproberen in/op de beste vogelgebieden van de Kempen: Loozerheide, Ringselven, 'Zinkplas' en Soerendonks Goor ....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Klopt ja, prijzen zijn top en de service ook. Ik heb daar toen uitgebreid scopes vergeleken en ze hadden toen ook een goede tweedehands Leica, dus wie weet wat je er tegenkomt ;)
Theo van Veenendaal

Norman

Ik ben er uit, ik heb vandaag bji House of Outdoor een Swarovski 7x42 Habicht gekocht. Het prachtig heldere beeld en vooral ook de ergonomie waren de doorslag om voor deze kijker te gaan. Ik heb wel lang zitten potloden welke keus ik moest maken. De 8x42 dakkant modellen waren voor mij wat te ielig. Dus gekeken naar verschillende 8x56 modellen. Deze waren qua ergonomie doorgaans erg prettig en ook qua beeldindruk. Het nadeel van de meeste 8x56 modellen was de grote minimale scherpstelafstand. Sommige wel meer dan 6 mtr. De 2 kijkers die overbleven waren de Nikon Monarch 8x56 dakkant en de Swarovski 7x42 Habicht porro. Uiteindelijk gekozen voor de Swarovski vanwege het helderdere beeld en het gewicht. Ook de reputatie voor wat betreft de garantie van de Swarovski was een reden om hiervoor te kiezen. Het budget was eigenlijk gesteld op 500, maar mijn vrouw gaf mij het setje om toch voor de Swarovski te gaan.

De goede service, vakkennis en engelen geduld van Jan van Daalen van House of Outdoor mag hier zeker nog een keer vermeld worden. Een dikke pluim voor House of Outdoor.

Wim Bakker

Bij Pentax krijg je veel waar voor je geld vind ik.
Mechanisch niet zo goed als Swarovski, maar optisch zeer goed en waterdicht.

Pentax PCF-WP II 8x40, 144 euro
Pentax DCF-WP II 8x42, 299 euro
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Norman

Ik heb reeds een jaar of 2 een Pentax PF-80 ED-A Spotting Scope en die ligt mijn in ziens zeer dicht bij de grote 3(4) Swarovski, Leica, Zeiss (,Kowa) en voor een veel aantrekkelijker bedrag (1.250 ~ 1.500 euro). Ook presteerd deze veel beter dan de populaire budget scope van MEOPTA. Overigens is de mechanische bouwkwaliteit zondermeer heel netjes te noemen. Ik vraag mij af of deze onder doet voor de bouwkwaliteit van de grote 3. De bouwkwaliteit van de Kowa vind ik beduidend minder dan van de Pentax. Ik vind vooral de focusknop op de Kowa erg wiebeling en de weerstand hiervan erg variabel.

BramtK

Kowa heeft een nieuwe trits kijkers uit. Een Prominar-serie (met fluorite-lenzen) en een serie zonder kleurgecorrigeerde lenzen. Kijkers uit die laatste lijn zitten zo rond/onder de €500,-. Een keer door gekeken en beviel goed. Misschien iets om eens uit te proberen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Michael Schaper

Hoi Norman,

Ik zag dat je al een kijker had gekocht maar daarvoor ook vroeg om de Bushnell legend HD.
Ik heb deze net besteld uit Amerika. Hij is vandaag in NL aangekomen en ik heb maar 204 euro betaald.
Dit scheelde ruim 300 euro
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=91245.0.html

groeten