Bulgaarse Mantidae

Gestart door MarjoSmeets, september 29, 2009, 10:20:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Dit is totaal onbekend terrein voor mij. Ik heb al wat gezocht op internet, maar kom niet verder dan Mantidae. Op de foto's die ik gezien heb staan alleen Bidsprinkhanen met lange vleugels en die van mij heeft korte. Is dit misschien nog geen imago? Gevonden in Bulgarije/ Zwartezeekust/ Duni, ca 40km onder Burgas. 19-09-09. De lengte moet ik schatten, ik had mijn meetlatje vergeten mee te nemen, hij was niet zo heel erg groot, ik denk 5-6 cm lijflengte.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Wim Bakker

#1
Als ik het allemaal goed zie dan zijn dit de Mantidae van Bulgarije:

  • Ameles heldreichi
  • Iris oratoria
  • Mantis religiosa

Ik heb nu even geen tijd om verder te zoeken, maar misschien kun je nu iets gerichter zoeken...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

MarjoSmeets

Ik moet het echt van plaatjes kijken hebben en dan lukt het me niet om te zien of één van de door jou genoemde soorten eventueel de goeie zou kunnen zijn. De verschillen met die foto's zijn te groot. Om te beginnen zie ik alleen maar lange vleugels en meestal een groene kleur, dus die zien er al heel anders uit. Wél heb ik tijdens dat zoeken een foto van een soort gevonden die ik er wel op vind lijken. Het was een Ameles cypria, maar dat was op een site waar Cyprische insecten opstonden, dus ik weet niet of die ook in Bulgarije kan voorkomen. http://www.naturemuseum.org.cy/lang1/insects.html
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Wim Bakker

CiteerOm te beginnen zie ik alleen maar lange vleugels

Vrouwtjes van de A. Heldreichi hebben gereduceerde vleugels, ongeveer een kwart van de normale lengte.

Zie hier bijvoorbeeld.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

MarjoSmeets

Dan zullen het op de sites die ik gezien heb wel allemaal mannetjes zijn geweest  ;D Maar nu lijkt zij er al heel goed op, in mijn ogen dan, want ik ken de beslissende kenmerken niet. ;) Kan ik haar deze naam geven, of is het toch nog onzeker?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Wim Bakker

Is er iemand in de zaal die bezwaar heeft?  :angel:

Tsja, ik ben geen expert dus ik zou het toch op onzeker houden...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

MarjoSmeets

Oké dan doe ik dat voorlopig totdat iemand het bevestigt of een andere mening heeft! Bedankt Wim!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo