Nycteribiidae (vleermuisluisvlieg)

Gestart door blaauw7, september 22, 2009, 21:32:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Gevonden op een dode kleine vleermuis. Toch wel een "monster" niet? Wie weet wat voor Nycteribiidae dit is. Het beestje is niet groter dan 2 mm (lijf).
Groeten,
Dick Belgers

Date Lutterop

Niet veel meer dan een semi-educated guess: Penicillidia dufouri.  Heeft het beestje nu wel of geen facetogen, en zo ja hoeveel? Bovendien baseer ik me op een tabel uit 1969. Goed mogelijk dat er inmiddels nieuwe soorten bij zijn gekomen.

Groet,

Date


gerardpennards

Hey Dick,
Erg interessant! Heb je het beest nog? Zo ja kan ik hem wel op naam brengen, maar dan moet je hem wel naar me toe sturen.
Penicillidia kan, maar er zijn nog 2 genera die in NL kunnen voorkomen.
En als je hem zelf niet wilt hebben dan hou ik me aanbevolen!  ;D ;D
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Erg leuk om deze eens te zien !!! :duim:
En mooi op de plaat gezet!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

gerardpennards

 :duim: :duim:   ;D ;D
Bedankt Dick, zal ik later nog even zeggen wat het was!
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

David Tempelman

even complimentje hoor. geweldig Dick dat je dit mormel zo fraai op foto hebt gezet
met vriendelijke groet,
David

blaauw7

#7
Bedankt hoor! Het is wel het raarste insekt wat ik ooit ben tegengekomen. Poten voor op de kop, Ogen niet echt insekt achtig. Wel gemaakt om in een pels te zitten. Vooral die haakjes aan de poten zijn uitermaten geschikt voor het vastzitten in een pels. Een wonder der natuur. En dat allemaal 2 mm groot. Nu nog een naam!
Groeten,
Dick Belgers

Louis.Boumans

Ook mijn complimenten voor de foto's! leuk om zo'n beestje eens te zien. Hoe zit de kop nou tussen de poten? Het lijkt alsof de ogen tussen het 1e en 2e pootpaar zitten?!

gerardpennards

Bij Nycteribiidae is de kop omhoog en naar achteren gevouwen over het borststuk. De kop is ook vaak nog erg gereduceerd en klein (soms zonder ogen), zodat het soms bijna koploos lijkt.De hele onderzijde van de thorax is met elkaar vergroeid en vormen een soort kom, waardoor lijkt alsof de poten boven op de thorax beginnen.
Ik heb het beestje even bekeken en het lijkt er inderdaad op dat het een mannetje Penicillidia dufourii is, waarbij die soort 1 groot facetoog zonder pigment op de kleine kop heeft. Ik moet hem nog wel even maandag meenemen naar mijn werk, we hebben daar heel wat betere binoculairs als dat ik thuis heb.
Ik kan nog niet helemaal uitsluiten dat hij misschien geen ogen heeft, en dan kom je uit bij het genus Nycteribia, waarvan we in NL 2 soorten hebben.
Dus volgende week zal ik met zekerheid kunnen zeggen welke soort het is!
En voor Dick: kun je nog even doorgeven waar en wanneer je hem gevangen hebt?
En weet je toevallig ook welke vleermuis (waarschijnlijk de dwergvleermuis Pipistrellus pipistrellus?)
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

blaauw7

Interessant Gerard. Ben benieuwd wat het gaat worden. De vleermuis was inderdaad een Pipistrellus pipistrellus.Vindplaats Blauwekamer, Wageningen: 170.95 439.47 datum: 22-09-09.
Groeten,
Dick Belgers

gerardpennards

#11
Goed, ik heb het beestje even bekeken op mijn werk, en dat wat ik dacht dat z'n oog zou kunnen zijn, is een doorzichtig stukje chitine, dus het is oogloos.
Dat wil zeggen dat het in het genus Nycteribia zit, en wel een mannetje Nycteribia latreillii!  ;D ;D
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

blaauw7

Heel goed Gerard. Hartelijk dank. Komt het beest vaak voor? of heb jij ook geen idee?
Er is weinig over het beest te vinden op het net.
Groeten,
Dick Belgers

Louis.Boumans

Eén van mijn neefjes ging vroeger wel eens met de NJN mee op 'vleermuiskamp' - voor tieners een mooi excuus om 's nachts op te blijven - en dan werden ook vleermuizen met netten gevangen en geteld en misschien gemerkt. Als compensatie voor het ongemak vd vleermuis werden dan de uitwendige parasieten verwijderd. Die werden wel bewaard (dacht ik). Dus er moet ergens een grote verzameling Nycteribiidae zijn... Weet iemand van jullie daar wat van?

gerardpennards

Ik niet, maar het zou wel interessant zijn om dat uit te werken, tenminste als belangrijke data ook bewaard zijn gebleven, zoals bv de soort vleermuis waarvan het materiaal afkomstig was!
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

marcel123

#15
Citaat van: Louis.Boumans op september 28, 2009, 22:22:11 PM
Dus er moet ergens een grote verzameling Nycteribiidae zijn... Weet iemand van jullie daar wat van?
Stel dat er een verzameling is met Nycteribiidae en de bijbehorende waarddier. Wat wil je er dan mee? Alle bijbehorende luisvliegen determineren?

Als ik het goed begrijp is een Nycteribiidae en andere familie dan de HIPPOBOSCIDAE. Dat is jammer want dan zullen niet alle soorten in Observado.org zittne.
http://fm1.fieldmuseum.org/aa/Files/cdick/Hippoboscidae_Checklist_20dec06.pdf

gerardpennards

#16
Stel dat er een verzameling is met Nycteribiidae en de bijbehorende waarddier. Wat wil je er dan mee? Alle bijbehorende luisvliegen determineren?
Yep, dat is precies wat ik zou willen!!  ;D ;D ;D
Maar zoals gezegd zou het dan nog meer waarde hebben als je weet van welke vleermuizen het afkomstig is.....
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

marcel123

#17
CiteerIkzelf heb nog een archief liggen van parasieten in epjes, die staan ter beschikking voor een ieder die me de namen kan doorspelen. Het zijn voornamelijk mijten (~98%?), maar er zitten ook vleermuisvliegen en luisvliegen tussen. De soort vleermuis (en vaak ook meer gegevens, zoals geslacht, plaats van vangst, sexuele status, enz) is uiteraard bekend.

Zodra er tijd is om deze gegevens over te dragen zal er wel contact worden gelegd. Dat zal deze week/maand nog niet het geval zijn. Voor de determinatie van mijten zal ik waarschijnlijk in een ander forum terecht moeten.
Verder heb ikHisko op verzoek een kant en klare wereldlijst van de HIPPOBOSCIDAE (luisvliegen) geleverd en die is geimporteerd. Als ik Wikipedia goed interpreteer vallen de Nycteribiidae (vleermuisluisvliegen) hier dus niet onder. Is de soortenlijst van Waarneming.nl in dit geval wel volledig?
Is er ook een wereld lijst van de Nycteribiidae aanwezig?

Louis.Boumans

De soortenlijst van het Ned Soortenregister is denk ik voor Nederland compleet, want die komt van de Checklist van 2002 en zoveel soorten luisvliegen en vleermuisvliegen zijn er niet in Nederland. Missch dat er sindsdien nog iets nieuws gevonden maar dat verwacht ik niet.

Voor Europa zie Fauna Europaea website.

gerardpennards

Hey Marcel,
De luisvliegen en vleermuisvliegen kan ik wel voor je doen, lijkt me erg interessant!
De gegevens zouden uiteindelijk in een publicatie verwerkt kunnen worden, over deze groepen wordt in NL niet vaak geschreven.
Zelfs voor de mijten kan ik wel iemand vinden, maar met die persoon zou ik dan eerst moeten overleggen of hij er tijd en zin in heeft!
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

marcel123

#20
Citaat van: optilete op oktober 15, 2009, 14:04:23 PM
Is de soortenlijst van Waarneming.nl in dit geval wel volledig?
Is er ook een wereld lijst van de Nycteribiidae aanwezig?
Gerald, het zijn niet mijn parasieten dus ik weet niet onder welke voorwaarden de beestjes geleverd kunnen worden.
Kent iemand deze lijst: http://fm1.fieldmuseum.org/aa/Files/cdick/Nycteribiidae_Checklist_2octxx.pdf
Of is er een actuelere /betere versie van?

David Tempelman

Ik heb de Nederlandse soorten even compleet gemaakt, nu staan er 4 NL soorten in de lijst.
Op Wikipedia is inderdaad een nieuwere versie te vinden,

http://fm1.fieldmuseum.org/aa/Files/cdick/Nycteribiidae_Checklist_22oct08.pdf
met vriendelijke groet,
David

marcel123

#22
Op de VLEN-dag bij Tauw  Deventer zaterdag a,s, is een lezing over 'Parasieten wijzen de weg'. Ik weet niks van vleermuisvliegen maar mogelijk worden deze hier ook behandeld.
http://www.zoogdiervereniging.nl/node/770

marcel123

dus niet, het ging over mijten die specifiek op Bechstein en Ingecorven? vleermuizen zaten.

marcel123

Citaat van: gerardpennards op september 22, 2009, 23:30:44 PM
En als je hem zelf niet wilt hebben dan hou ik me aanbevolen!  ;D ;D
Begrijp ik dat je luisvliegen interessant vindt, ook als ze ver buiten nederland worden aangetroffen? Want dan kan ik ze proberen te verzamelen. In het witrussische Bialowieza-woud werd ik op een bepaald bospad belaagd door die vliegen en ik vond er later een zonder vleugels in mijn oor.  >:(