De stemvork: een korte anecdote.

Gestart door Iolaire, september 17, 2009, 11:38:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Beste spinnenliefhebbers en enthousiastelingen,

Eergisteren heb ik voor mijn verjaardag een stemvork gekregen. Ik had er, tot grote verbazing van de gever, om gevraagd. Men was niet bekend met mijn muzikale kant. Ik ook niet dus gebruik ik het instrument voor iets heel anders: spinnen lokken! Nadat ik het metalen vorkje uit het etuitje had gehaald ben ik direct naar buiten gelopen om de proef op de som te nemen: ik weet inmiddels wel waar ik de Amaurobiusjes en aanverwanten in mijn tuin (of eigenlijk in/op mijn huis) moet vinden. Het verjaardagsgevolg volgde mij naar één van die plekken. Met een elegante tik tegen de muur liet ik de stemvork trillen waarna ik de uiteinden voorzichtig bij een gat/scheur tussen muur en raampost hield, nog net de uitgestrekte webdraadjes rakend. Iedereen wachtte in spanning af... Nog voor ik de gasten van enige begeleidende uitleg kon voorzien, kwam er een werkelijk gigantische Nachtkaardespin uit de scheur tevoorschijn. Mijn gasten deinsden geschrokken terug. Ik dook naar voren (om de spin goed te kunnen bekijken). Wat een prachtig dier! Ik besloot terplekke dat ik deze dame niet voor determinatie zou vangen, als dank of eerbetoon of wat dan ook. Ze was tenslotte mijn eerste stemvork"vangst". Na dit fijne moment ben ik de halve tuin doorgegaan om te kijken wat er nog meer op een trillende stemvork reageert. Nou, ik kan je zeggen: alles! Het is echt dé manier om spinnen dichterbij te krijgen. Wielwebspinnen, Kaardertjes, Strekspinnen, alles kwam op mijn stemvork af! Ik heb mooie kado's gehad, grote ook, maar die stemvork is de beste! Een hele vette aanrader!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

frits_b

Gefeliciteerd, Willem!  :lol:
In verband met mijn gitaargetokkel was ik al in het bezit van zo'n gevalletje, maar ik heb het ding nog nooit zoveel gebruikt als deze zomer. Hij is vooral handig om spinnen te vangen die zich voornamelijk in hun schuilplaats ophouden, zoals Amaurobii en trechterspinnen. De enige soort die ik er niet mee tevoorschijn kan lokken is de zesoogspin, maar die zijn ook extreem op hun hoede. Een mislukte poging en de spin houdt het voor gezien en trekt zich terug in z'n holletje.
Voor een paar euro (we blijven Hollanders, nietwaar) heb je een effectieve en handzame spinnenlokker, inderdaad een aanrader.
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

Iolaire

Dank je Frits. Nog geen Segestria in mijn tuin/schuur/huis gevonden. Wel heel wat Amaurobius (ook de jonkies schieten tevoorschijn!) en Textrix. De stemvork is ook heel geschikt om verborgen (onder dakrand, in retraitre, enz) wielwebspinnen het web in te lokken. Met name Zygiella komt er erg enthousiast (supersnel) op af. Ook de Kaardertjes komen nieuwsgierig uit een miniwebje, wat het fotograferen ook weer vergemakkelijkt.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

spinnenvrouw

Willem, gefeliciteerd!  :blink:

Spinnen roepen met een stemvork is inderdaad een vermakelijke vangmethode. Caroline Elfferich vond het een vorm van belletje trekken.

Twee tips, als het mag:
Als je de stemvork tegen een muur aanslaat kan er een stukje afbreken, waardoor hij ontstemd raakt. Spinnen vinden dat niet erg, musici wel.
Aan mijn stemvork heb ik een lang knaloranje lint geknoopt, voor als ik hem tussen de brandnetels laat vallen. Ook aan te bevelen voor andere kleine dingen die je in het veld kunt laten liggen.
Jacomijn Prinsen

Iolaire

Dank je.  :blink:

Caroline Elfferich heeft het niet beter kunnen omschrijven! Het is idd net belletje trekken.

Bedankt voor de tips. Zeer bruikbaar.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

Leuk verhaal. Ik wil nu ook een stemvork ;D. Al was het maar om het uit te proberen.

JohnvR

Hey Willem,

Mooi verhaal en nog van harte gefeliciteerd.

Groeten,
John

spinnenvrouw

Geen stemvork? met een pincet lukt het soms ook.
Jacomijn Prinsen

maria48_4

#8
mmmm even mijn parfumflesje slopen dus.... daar zit een heuse stemvork op!! Morgen gelijk (zonder publiek) uitproberen!!

Nog van harte gefeliciteerd!  :duim:

Zat ineens te denken... hoe vaak zal een spin erin trappen?? haha geef maar geen antwoord