ONBEKEND INSECT OF IETS ANDERS?

Gestart door peternoor, september 14, 2009, 15:12:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

peternoor

Beste lezers,
Dit beestje liep op de poot van mijn salontafel. Het was ongeveer 0,3 centimeter groot. Is dit een insect en zoja wat voor een en wat is het anders. Graag een niet te moeilijk antwoord. Met vriendelijke groeten, Noor.http://picasaweb.google.nl/noormink/20081013OnbekendInsect?authkey=Gv1sRgCMiUnrum0s7MuwE&feat=directlink.

Arp

Hoi peternoor(?),

Allereerst hartelijk welkom op het forum.

Je beestje is een zogenaamde "Pseudoschorpioen", dat klinkt misschien eng, maar dat is het niet. Zoals je ziet heeft het ook niet de giftige staartstekel die echte schorpioenen hebben.

Het is geen insect, maar een "Spinachtige" (Arachnida) - verre familie dus van spinnen, hooiwagens, mijten, echte schorpioenen en nog een paar exotische aanverwanten.

Deze prachtige diertjes leven als rovertjes van andere nog kleinere kriebelbeestjes zoals stofluizen en mijtjes - hij helpt dus je huis schoon te houden van kleine beestjes die je zelf met het blote oog meestal niet eens ziet. Sommige soorten zijn dan ook echte binnenhuisdieren en dragen bijvoorbeeld in het Duits ook namen als "Bücherskorpion" - al denk ik dat dit een andere is.

Het kan ook zijn dat deze geen echte binnenhuissoort is, maar meegelift is naar binnen, mogelijk zelfs hangend aan een vlieg ofzo (dat doen ze, om makkelijk van A naar B te komen :) )

Zelf kan ik ze niet tot op de soort op naam brengen. Misschien dat iemand anders het durft - een admin zal je topic binnenkort wel naar "Geleedpotigen" verplaatsen denk ik. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wim Bakker

#2
Citeereen admin zal je topic binnenkort wel naar "Geleedpotigen" verplaatsen denk ik.

OK, OK.   ;D


Edit: Oeps! Ik zie nu dat waarneming.nl de pseudoschorpioenen nog op geleedpotigen heeft staan terwijl ze toch echt bij de spinachtigen horen...

Nederlandse soorten meldt overigens 23 soorten pseudoschorpioenen...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arp

En nog een oeps - in mijn gedachtenwereld resorteren de spinachtigen hier kennelijk nog steeds onder "Geleedpotigen (overige)", maar ze hebben sinds kort natuurlijk een eigen forum - al denk ik dat zulke Pseudoschorpioentjes bij de Geleedpotigen ook een goede kans op determinatie maken (Matty?  :lol: )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

peternoor

 :duim:Beste mensen, Enorm bedankt. Nooit van het beestje afgeweten, maar ik had hem ook nog nooit eerder gezien. Ik vond hem wel grappig, later heb ik hem verdroogd op de vloer gevonden en zo heel erg schoon ben ik nou ook weer niet en ik heb ook al een leesbril. Zo zie je maar. Met vriendelijke groet, Noor.

David Tempelman

Citaat van: wimpeltje op september 14, 2009, 15:59:49 PM
Citeereen admin zal je topic binnenkort wel naar "Geleedpotigen" verplaatsen denk ik.

OK, OK.   ;D


Edit: Oeps! Ik zie nu dat waarneming.nl de pseudoschorpioenen nog op geleedpotigen heeft staan terwijl ze toch echt bij de spinachtigen horen...

Nederlandse soorten meldt overigens 23 soorten pseudoschorpioenen...
ehh naar ik meen: de pseudoscorpions zijn wel degelijk geleedpotigen (net als spinnen). ze zijn ondergebracht bij de hoofdgroep 'geleedpotigen overig' zodat ze niet samen met insecten (ook geleedpotigen) in 1 hoofdgroep zitten. pseudo's hebben binnen 'overige geleedpotigen' hun eigen 'familie' gekregen. dat leek mij handig; zo zitten ze nu niet samen met de spinnen in 1 'familie'. wellicht zou 'spinachtigen' een aparte hoofdgroep moeten zijn. is iets voor de toekomst. teveel hoofdgroepen is ook weer niet handig .. kijk als er nu honderden mensen aan spinachtigen gaan doen, ok...  ;)
met vriendelijke groet,
David

Arp

Het opschonen van de situatie in het forumdeel "Geleedpotigen (overige)" was een goed plan - het subforum "Spinachtigen" werkte duidelijk niet met die tientallen Spinnenberichten die telkens weer verplaatst moesten worden  :rolleyes:

Maar daarmee is er wel een beetje discrepantie ontstaan tussen forum en database - niet erg verder, maar misschien mogelijk wellicht wie weet verwarrend voor sommigem die hier bij "Spinachtigen" een vraag stellen (of daar naartoe verplaatst worden) en vervolgens bij "Geleedpotigen (overige)" het beest moeten invoeren.

Anderzijds is het ook niet voor iedereen evident dat een (Pseudo)Schorpioen een "Spinachtige" is, dus als je het verandert krijg je weer mensen die een pseudo bij "Geleedpotigen" in willen voeren en dat werkt dan weer niet. Kortom: lastig, zo niet onmogelijk, om het voor iedereen goed te doen  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)