Krooneend met vreemde ring.

Gestart door Zonnekoning, september 11, 2009, 19:30:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

De foto komt van het forum van Vroege Vogels.

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jeroen Nagtegaal

Ik denk een herkenningsring voor de kweker,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Zonnekoning

Maar dat mag toch niet bij deze soort en moet toch een gesloten kleurring zijn?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat om de andere poot een gesloten kleurring heeft, en als een kweker meerdere van een soort heeft en ze uit elkaar wil zouden lijkt me dit een mogelijkheid. Is ook maar een gedachtegans van mij...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Zonnekoning

De foto is trouwens gemaakt op 11-9 in een sloot in Aalsmeer, nabij de Westeinderplas.
De vogel zit er helaas niet meer.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Klaas van Dijk

hoi Zonnekoning,

Gewoon een niet-wilde Krooneend die één of andere ring heeft gekregen. Er zijn legio typen ringen in omloop die om tamme vogels (=niet-wilde vogels = vogel met een eigenaar) worden gedaan. En ja, zo'n vogel kan natuurlijk altijd wegzwemmen (of wegvliegen als hij niet is geleewiekt).

Groetjes, Klaas

Zonnekoning

Hallo Klaas,

Dat het om een ontsnapte vogel gaat, was me van begin af aan wel duidelijk, maar wat ik me afvraag is of die ring wel legaal is.
Het gaat nog altijd om een soort die onder de Flora- en faunawet valt en die moeten bij mijn weten geringd worden met een gesloten pootring.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Klaas van Dijk

Beste Lodewijk,

Excuses dat ik het niet helemaal goed had begrepen. Het zou heel goed kunnen dat deze ring dus illegaal is / niet aan de regels voldoet, maar dat de vogel dus wel een eigenaar heeft. Diens naam is natuurlijk 'haas', en dan zul je er dus nooit achterkomen.

Naast legale voetringen zijn er legio illegale ringen in omloop. En er is een (zeer groot?) / (groot?) illegaal circuit van mensen die zich helemaal niets van de (Flora en Fauna)wet aantrekken. En de vogel kan ook nog uit een buitenland zijn gekomen (wel uit de EU, maar ook uit het illegale circuit). Mijn -geringe- ervaring met het illegale circuit is dat dergelijke mensen zeer goed weten wat ze doen, elkaar nooit en te nimmer verraden, en op zijn tijd ook niet bang zijn voor wat intimidaties. Well, that's life.

Het zou dus zomaar kunnen dat deze Krooneend uit zo'n circuit komt.

Maar eigenlijk zou je de vogel in de hand moeten hebben om precies te onderzoeken wat voor type ring er nu om de poot zit, of er ook wat opstaat (desnoods aan de binnenzijde), of de vogel ook geleewiekt is o.i.d. en of er wellicht ook een ring aan de andere poot zit. En je schreef dat de vogel weg was. Maar misschien duikt hij later weer eens elders op. Dan hebben we in ieder geval deze foto als vergelijkingsmateriaal.

Vraag gerust verder als je meer wilt weten,

Groetjes, Klaas


Jan Harteman

#8
Kijk alles is mogelijk, maar...

Citaat van: Klaas van Dijk op september 14, 2009, 00:19:55 AM
Naast legale voetringen zijn er legio illegale ringen in omloop.
Een ring is pas illegaal als die wordt gebruikt voor het verkeerde doel. Een knijpring/kleurring mag altijd gebruikt worden, ook bij beschermde vogels. Het is een stukje extra herkenning/ ID, maar de vogel moet natuurlijk ten allen tijde een gesloten voetring dragen als de wetgever dat verplicht.

Citaat van: Klaas van Dijk op september 14, 2009, 00:19:55 AMEn er is een (zeer groot?) / (groot?) illegaal circuit van mensen die zich helemaal niets van de (Flora en Fauna)wet aantrekken.
De Krooneend is beslist niet interessant voor dat circuit gezien de geringe marktwaarde die deze vogel vertegenwoordigd. Dus illegale handel c.q. wildvang is totaal niet interessant voor die lui die geld willen verdienen aan dit soort praktijken. Ik kan me eerder voorstellen dat het onbewust voortkomt uit onwetendheid van de kweker/houder van deze eend, want ook dat komt helaas voor.

Is het geen ring van het vogeltrekstation ofzo? Ik ken ook de buitenlandse ringen voor dit soort onderzoek niet allemaal.
En het kan ook een extra kleurring/ knijpring zijn waarbij de andere poot wel is voorzien van gesloten voetring..

Klaas van Dijk

Beste Jan,

Excuses dat ik (te snel gereageerd...) het woord 'illegale ring' gebruikte. Je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat dergelijke ringen (ook ongenummerde kleurringen in allerlei vormen / maten) natuurlijk prima gebruikt mogen worden bij legaal gehouden niet-wilde vogels.

Kleurringen en andere merktekens worden ook wel bij wilde vogels gebruikt (naast de normale genummerde metalen ring), maar ringers mogen dit alleen doen als ze hiervoor een speciale toestemming hebben van het Vogeltrekstation.

De metalen ring van de Krooneend lijkt mij geen ring van één van de Europese (en omliggende) ringcentrales. Ik ken niet alle soorten / typen, maar heb er in de loop van mijn leven wel al een heleboel gezien. En deze ring lijkt er totaal niet op.

Op http://www.holmer.nl/Large%20Gulls.htm staat een overzicht van ringen die -ook- voor Krooneend worden gebruikt (in Nederland dus metalen ringen die met een '5' beginnen, de zogenaamde 9 mm ring, zie ook http://www.vogeltrekstation.nl/images/ring_maten.pdf ).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

PS: ik heb totaal geen zicht op de illegale (vogel-)handel.