Hoofdmenu

spinnen kweken

Gestart door spinnenvrouw, september 09, 2009, 20:05:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

spinnenvrouw

Er zijn verschillende redenen om tot kweken over te gaan:

- Om spinnen te kunnen determineren met behulp van kenmerken die alleen in  het volwassen stadium te zien zijn, kun je jonge exemplaren opkweken tot adult.
- Om gedrag waar te nemen en te fotograferen houd je de spin in een gecontroleerde omgeving.
- Om meer te weten te komen over de fenologie: welk stadium is in welk seizoen aanwezig? Het stadium laat zich goed omschrijven als het aantal vervellingen dat de spin nog te gaan heeft tot zij volwassen is.
-  op de spin zit het larfje van een ectoparasiet en je wilt weten welke sluipwesp daar uit komt.  Ook eipakketten kunnen geparasiteerd zijn.


Tips en aanvullingen zijn welkom, en zullen eventueel worden verwerkt in al bestaande posts.
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

#1
Kooitjes

Tijdens het opkweken houd je de spin in een kooitje.  Dat kan een buisje zijn wat je afsluit met een wattenprop of schuimplastic, of een grotere doos (zie foto).   Het hangt van de soort af aan welke eisen een kooi moet voldoen.
Enkele voorbeelden:
Pisaura wil wat loopruimte, en vervelt hangend. 
Veel wielwebspinnen (Metellina, Araniella) kunnen in een buisje wat te klein is om een web te maken maar Tetragnatha en Atea hebben wel behoefte aan ruimte. Tetragnatha is gevoelig voor uitdroging en moet in een pot met gipsbodem.
Veel soorten uit de struiklaag zijn goed bestand tegen droogte.

Transparante potten en doosjes hebben de voorkeur. Er bestaan degelijke voorraaddozen, maar bij de supermarkt kun je goedkoper terecht. Dan krijg je er zelfs van alles bij cadeau, zoals mosterd, jodenkoeken, salade, kruiden ... 
In het deksel maak je een gazen venster, en een rond gat waar een schuimplastic stop in past. Bij het voeren kun je de schuimplastic stop opzij duwen om met een pooter (exhaustor) vliegen in de kooi te blazen.
Als gaas kun je elk soort luchtdoorlatend textiel gebruiken, mits de mazen niet te groot zijn.  Wacht na het vastplakken een dag voor je het deksel gebruikt, uit lijm komen giftige dampen.
Een schuimplastic stop knip je uit een schuursponsje. Een compactere kwaliteit uit stoelkussens is beter. Heel kleine spinnetjes kunnen in het schuimplastic kruipen, en raken daar hopeloos verstrikt.

Een gipsbodem houdt water vast en houdt zo de luchtvochtigheid enkele dagen op peil.
Doe in de kooi meer water dan de gipslaag dik moet worden, voeg zoveel gips toe dat er nog water boven staat, roeren, nacht laten staan, afgieten, klaar. Als je het kooitje afgesloten wilt bewaren voor later gebruik wel helemaal laten drogen.  Gips koop je bij de hobbywinkel, de GIJ (gereedschap, speelgoed etc) heeft het ook.  Muurvullers van de bouwmarkt zijn wellicht ook bruikbaar maar daar zouden voor spinnen schadelijke hulpstoffen in kunnen zitten.
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

soortspecifieke eisen aan  kooi en verzorging

Tweemaal per week voeren en water geven is doorgaans genoeg, maar als je een bijzondere gebeurtenis verwacht kijk je natuurlijk vaker.
Als de spin bezig is met vervellen even niet storen. Schudden en draaien kan dan funest zijn. Helpen is ook altijd dodelijk.
De kweken mogen nooit in de zon staan, in de kooitjes wordt het snel te heet.
Fenologische gebeurtenissen zijn afhankelijk van temperatuur en daglengte. Verwarming en kunstlicht kunnen een belangrijke fase als winterrust verhinderen.

Webspinnen kunnen niet tegen gladde oppervlakken lopen. Als je de kooi scheef houdt maken ze draden vast tegen de wand, daarmee is dat probleem verholpen. Houd de kooi niet op de kop, het gipsblok kan loslaten.
Pisaura wil wat loopruimte, en vervelt hangend. 
Veel wielwebspinnen (Metellina, Araniella) kunnen in een buisje wat te klein is om een web te maken maar Tetragnatha en Atea hebben wel behoefte aan ruimte.
Tetragnatha is gevoelig voor uitdroging en moet in een pot met gipsbodem.

Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Drinken.
Spinnen drinken graag van een druppel.
Af en toe de wattenprop even met de naar de spin toegekeerde kant in water dopen (houd je vinger op de buisopening!) is voldoende. Een dorstige spin heeft dat snel in de gaten en gaat meteen drinken. Maak de wattenprop niet te nat, een natte prop laat geen lucht door waardoor de spin op den duur kan stikken. Ook gaat het terugplaatsen van een natte prop gepaard met een grote luchtdrukverhoging in de buis, wat voor de spin waarschijnlijk onaangenaam is.
In een kooi spuit je wat water langs de wand of op het gaas in het deksel.
Als er in de buis of kooi condens ontstaat is het te nat. Dat geeft gevaar van schimmelvorming, en de spin kan er in vastplakken. Condens kan ook ontstaan als de kooi in de zon staat.
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Eten.

Bijna alle spinnen accepteren fruitvliegen. Sommige spinnen zijn daarvoor te klein, die kun je voeren met bladluis of spint (beide bied je aan met blad en al; let op dat er geen predatoren meegaan).
Grote spinnen kunnen geen fruitvliegen meer hanteren, die geef je grotere prooien. Die vind je in de tuin of op je balkon, of koop je bij terrariumwinkels.

Niet alle prooien zijn geschikt. Voor veel spinnen zijn kevers te hard, en wantsen met hun geurklieren te onsmakelijk. Mieren, wespen en roofwantsen zijn te gevaarlijk, die vechten terug, en in het kooitje heeft de spin minder vluchtmogelijkheden dan in het veld.

Sommige spinnen accepteren uitsluitend ongewone prooien: Dipoena eet mieren, en Ero prefereert kogelspinnen maar geen Keijia tincta.
Jacomijn Prinsen

frits_b

Mogen er in dit topic ook vragen gesteld worden? Zoniet, dan bij voorbaat excuses. Zoja:
Hoe kan je babyspinnetjes opkweken? Verschilt dat van soort tot soort?
Hoe voedt je jagers, zoals wolfspinnen? Die kunnen neem ik aan geen fruitvliegen vangen. Of kun je die 'half platgedrukte' fruitvliegen aanbieden?
Zijn er wielweb spinnen die in een relatief kleine kooi toch een web gaan spinnen?

Geweldig dat je dit topic gestart bent, Jacomijn. Hier wil ik meer over weten.
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

spinnenvrouw

#6
Fruitvliegen vangen en kweken.

In een weinig geleegde GFT-bak zitten meestal fruitvliegen Je kunt ze lokken door er een jampot naast te leggen met daarin wat fruit- of aardappelschillen en een scheutje bier of wijn. Als er de volgende dag vliegen inzitten doe je snel het deksel op de pot. Na een uurtje in de vriezer kunnen de vliegen met een pincet worden verplaatst naar het spinnenverblijf.  Met een pooter kun je vliegen die naast de GFT-bak zitten opzuigen, maar die methode is ongeschikt om in de bak zelf toe te passen.

Voor grote hoeveelheden kun je beter kweken. Ik doe dat bij voorkeur in een glazen mosterdpot met zachtplastic deksel. Als je eigen supermarkt dit soort potten niet heeft, probeer dan een andere, bijvoorbeeld de C1000. En als er keuze is, neem dan een lichtgekleurd deksel. In het deksel maak je een gazen venster en een gat voor een schuimplastic stop, zie foto.

Ik kweek de vliegen op havermoutpap met wat honing en droge gist (supermarkt, bij de bakbenodigdheden). Met Brinta gaat het ook (uitgetest door Frits).

In de magnetron is het zo gemaakt (de verhoudingen steken niet zo nauw, je kunt later corrigeren):
Doe in de pot een halve vinger water, breng aan de kook.
Voeg een theelepel honing toe. In het warme water laat de honing snel los van het lepeltje.
Verwarm opnieuw, en voeg dan havermout of havervlokken toe tot de vlokken net niet boven het water uit komen. Verwarm tot de pap twee centimeter omhoog komt. Als de pap gezakt is dit nog een paar maal herhalen. Zo blijven de wanden van de pot grotendeels schoon. Af laten koelen. Als de afgekoelde pap erg papperig is nog wat havermout toevoegen, roeren en opnieuw een paar maal opkoken. 
Een theelepel water toevoegen en daarin wat gistkorrels strooien. Met een zakje gist kun je minstens tien maal toe, maar grotere hoeveelheden kunnen geen kwaad.  Als de gist in het water is opgelost even door elkaar prakken.  Deksel erop, vliegen toevoegen en de eileg kan beginnen.
In de zomer kom je aan je eerste vliegen door de pot zonder stop in de schaduw van de GFT-bak te zetten.  In de winter stuur je mij een PB-tje.
Ik maak een tot twee maal per week een nieuwe pot, en zet die zonder stop in de vensterbank (wel achter een zonneschermpje). Ontsnapte vliegen gaan naar het licht en ruiken dan vanzelf waar ze moeten zijn.

Met een snelle rotatie heb je weinig last van schimmel en andere infecties. Schoon werken blijft aan te raden, als voor je het medium klaarmaakt verschimmeld fruit hebt opgeruimd zijn er nog veel sporen in de keuken, en kun je beter een dag wachten.
Als de maden groot zijn kan de pap alsnog te nat blijken.  De maden die willen verpoppen klimmen dan erg ver omhoog en kruipen zelfs in de stop.  Ik zet dan een WC-rolletje in de kweekpot.  Dat absorbeert vocht, en de maden klimmen er in om te verpoppen.

Oogsten gaat met de pooter of exhaustor, de vliegen komen vanzelf langs de opzijgedrukte stop naar buiten. Ik zuig ze op en blaas ze in de kooi van de spin die gevoerd moet worden.

Een andere manier van medium maken:
http://www.sit-wis.be/modules.php?name=News&file=article&sid=4
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Citaat van: frits_b op september 09, 2009, 20:22:23 PM
Mogen er in dit topic ook vragen gesteld worden? Zoniet, dan bij voorbaat excuses. Zoja:
Hoe kan je babyspinnetjes opkweken? Verschilt dat van soort tot soort?
Hoe voedt je jagers, zoals wolfspinnen? Die kunnen neem ik aan geen fruitvliegen vangen. Of kun je die 'half platgedrukte' fruitvliegen aanbieden?
Zijn er wielweb spinnen die in een relatief kleine kooi toch een web gaan spinnen?

Geweldig dat je dit topic gestart bent, Jacomijn. Hier wil ik meer over weten.

De foto's zijn nog niet geplaatst en nu al applaus! :lol:

Babyspinnetjes houd ik een poosje bij elkaar. Ik geef ze platgedrukte fruitvliegen, daar kunnen ze met z'n drieën tegelijk van eten. Ze kunnen ook elkaar opeten, dat is een optie als je geen klein voer hebt. Later verdeel ik ze in groepen over meer buisjes, en als ze nog groter worden gaan ze apart.  Nadeel van bij elkaar houden is dat je de eerste vervellingen niet kunt tellen.  Naarmate ze groter worden gaan ze eisen stellen aan de ruimte.

Wolfspinnen houd ik in buisjes met een diameter van 12 mm. Niet omdat dat de beste behuizing is, maar omdat ik er toevallig veel van heb. Grote wolfspinnen krijgen wel een ruimere behuizing. In die buisjes krijgen ze de fruitvliegjes meteen te pakken.

Wielwebspinnen passen hun web aan aan de beschikbare ruimte. Je moet ze even helpen met de brugdraad door ze naar het dak te leiden. Maar Metellina en Araniella krijgen hun vliegen ook te pakken in mijn standaardbuisjes waar ze een woonspinsel in maken - waar ik af en toe de helft van wegtrek om de boel een beetje schoon te houden.
Om te fotograferen kun je ook iets proberen buiten een kooi. Een spin, een tak, een zwarte achtergrond, veel licht van opzij en veel geduld moet genoeg zijn. Piet Titulaers schreef jaren geleden een leuk stuk in Natura over de Driehoekwebspin (Hyptiotes), met foto´s.
Jacomijn Prinsen

jvogels


spinnenvrouw

Citaat van: jvogels op september 11, 2009, 15:12:07 PM
sticky maken, dit topic.
Mag het iets anders? Er komt een groot sticky topic met tips en truucs en determinatielinks, met een link naar dit draadje.
Jacomijn Prinsen

Zonnekoning

#10
Mijn spinnetje zat al 4 dagen in het buisje en heb dit vanavond provisorisch in elkaar geflanst... :)
Het is dus een kasje, die ik goed heb schoongemaakt met heet water en een spons.
Vervolgens op de bodem een laag nieuw brekerzand van ongeveer 5 cm. gemaakt, en goed vochtig gemaakt...
De ventilatieroosters heb ik afgeplakt met 2 stukken keukenrol, maar dat had ik liever willen doen met verbandgaas o.i.d.
Over het voedsel moet ik nog even nadenken, maar ik denk dat dat geen probleem gaat vormen.
Ik heb een versie van het buisje met twee slangetjes in de deksel, die wel worden gebruikt bij aquaria.
Daar kan ik kleine vliegjes mee opzuigen, en voor de rest is het onbekend terrein...  8)

P.S.

Is het misschien niet handig om van dit draadje een pinned topic van te maken?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

spinnenvrouw

dit draadje is gelinkt vanuit het gepinde draadje tips en trucs.
Jacomijn Prinsen