wants uit de Var-Zuid Frankrijk 13-05-2009

Gestart door Harm digitaal, september 01, 2009, 20:16:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Gefotografeerd:wants uit de Var-Zuid Frankrijk 13-05-2009.
Wie weet welke soort het is? Is het misschien Carpocoris purpureipennis(of evt. Carpocoris fuscispinus of Carpocoris mediterraneus)?
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Arp

Gelukkig  :P

@Harm: Ik zie dat je nog wat had toegevoegd ;)  C. mediterraneus mediterraneus en C. mediterraneus atlanticus zijn beide in C. fuscispinus opgegaan - vandaar dat ik het wel aandurfde  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm digitaal

#4
Zal ik deze waarneming nu als C. fuscispinus of als. C. mediterraneus invoeren? Ik had net op het forum gevraagd om C. mediterraneus toe te voegen aan de soortenlijst(met link naar een Italiaanse website over de genoemde soorten). Ik begrijp nu van jullie dat die informatie weer is achterhaald,waar kan ik dat soort informatie vinden,of is daar op internet nog niets over te vinden?
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Arp

Hoi Harm,

Als Berend "mee gaat" of zegt dat iets correct is of "Xyz" heet dan ga ik er bij Wantsen gemakshalve meestal maar vanuit dat het goed is :angel: :rolleyes: ;D

Deze wantsen werden in Zuid-Europa vrijwel altijd als mediterraneus benoemd (met twee ondersoorten: m. mediterraneus en m. atlanticus) maar een publicatie uit 2007 gooit ze samen met fuscispinus op één hoop onder die laatste naam.

Je vindt dat bijvoorbeeld gewoon hier op het forum ;D

Nou doe ik wel stoer snugger, maar ik wist het dus tot voor kort ook niet ;) Ik denk dat je dit soort dingen alleen kunt weten als je de vakliteratuur op de de voet volgt. Gelukkig hebben wij hier Berend en nog één of twee anderen die dat voor Wantsen voor ons doen (waarvoor dank! :) ), maar ik ben bang dat het op andere hoeken van het internet nog wel een decenniumpie ofzo zal duren totdat men het "weet" en alle oude pagina's zullen wel nooit meer worden bijgewerkt - oude wetenschappelijke boeken en publicaties natuurlijk ook niet. Zo gaat dat, blijft dus nog heeeeeeel lang verwarring over.  :rolleye:


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)