Jufferlarven, maar welke?

Gestart door okover, augustus 19, 2009, 17:39:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

okover

Van welke juffers (allemaal een centimeter(tje) groot) mogen deze larven zijn?
En is er ergens een internet-plek, waar je dat kan vinden?

PS Vindplaats Kennemerland...

PS 2 & 3 lijken me dezelfde toe...

Goyatlah

Ik denk dat dit heel erg moeilijk wordt. Er zijn weinig mensen die jufferlarven kunnen identificeren, en dan gaat dat vaak alleen nog met S1-larven (laatste stadium, gekenmerkt doordat ze al duidelijke vleugels hebben). Wel zijn het allemaal Coenagrionidae.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Gokje, konden wel eens allemaal vuurjuffers zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

zoals Dolf zegt, volgroeide jufferlarven zijn erg lastig te herkennen :micro:  maar wat wel apart is, is dat voor zover ik weet niemand onvolgroeide larven kan herkennen. daar is nog geen onderzoek naar gedaan, of de mensen die het wel deden zijn toch maar gewoon lekker in de zon gaan zitten?
toch wel opmerkelijk in een wereld waarin zoveel al onderzocht is.
ik denk daarom dat het allemaal gokken is wat dit zou zijn, gewoon leuk, jufferlarfjes dus (nymphula amusantos  ;) )
groeten, Ronald van Seijen

okover

Ik vind zelf nr 4 duidelijk afwijkend van de anderen; veel donkerder en 'dikke' aanhangsels.
Misschien dat dat een vuurjuffer is/wordt....maar die anderen?

Goyatlah

Of een later stadium van dezelfde soort. Net zo waarschijnlijk. Valt op dit moment denk ik niet veel meer over te zeggen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's