Wespendief of Buizerd?

Gestart door Theovanv, augustus 16, 2009, 21:56:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik durf de vraag bijna niet te stellen, maar doe het toch ;D



De bandering is niet zo goed te zien, maar ik vond de kop nogal op die van een Wespendief lijken, klopt dit ook?
Theo van Veenendaal

frankneijts

#1
Buizerd (ook de kop... B)), geen kenmerken die voor Wespendief pleiten (en daarvoor is voldoende zichtbaar van de onderzijde en de staart). Misschien ten overvloede: als je niet vertrouwd bent met silhouetten/strctuur etc. van dergelijke roofvogels, probeer dan de determinatie rond te krijgen op basis van kleur en tekening.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Ok, bedankt ;) ik kon me niet ontrekken van de indruk van een duivenkop, maar dan heb ik me toch laten misleiden ;)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Wat bedoel je precies met kleur dan? Wat is het verschil daarin? En qua tekening hoor ik wel eens dat een Buizerd meer en fijnere bandering heeft en een Wespendief minder maar duidelijker afgetekende bandering met een duidelijke afgetekende eindband op de staart, klopt dat?
Theo van Veenendaal

frankneijts

W.b. de kleur en tekening van Buizerd/Wespendief: dat staat allemaal luid en duidelijk (en prima) afgebeeld en beschreven in o.a. de ANWB-gids en is meerdere malen op dit forum aan de orde geweest. Als je die informatie "loslaat" op jouw foto zie je dat noch de vleugeltekening, noch de staartekening van Wespendief passen op jouw vogel. Ook die rare donkere vlek/streep op de hals/keel is typisch voor een wat gek getekende Buizerd maar zeker niet voor Wespendief (die zijn wel variabel maar betreft meer variatie op 'n thema, terwijl Buizerden vaak 'at random' getekend zijn).

En m.b.t. de clichés ("duivenkoppie") e.d.: ook daarover zijn op dit forum al vaak behartenswaardige opmerkingen geplaatst. Probeer dat soort clichés te vermijden Theo, eventueel zelfs gewoon vergeten.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

#5
Ik blijf het vraagstuk Wespendief - Buizerd lastig vinden om de een of andere reden, waar bij andere determinatievraagstukken het steeds makkelijker wordt ;) Dat komt vooral ook door de cliches en soms tegenstrijdige "kenmerken" die in de volksmond genoemd worden waar je het al over hebt.

Wat betreft het duivenkoppie vindt ik dat nog niet zo slecht hoor, dat klopt naar mijn mening wel. Kijk maar eens naar deze foto:

http://waarneming.nl/foto/view/853202

Net een donker geschilderde stadsduif ;D

Maar misschien is het handig even een overzichtje te maken van DE kenmerken om beide soorten (in vlucht) uit elkaar te houden?

Met wat ik weet/lees kom ik op dit uit, ik hoor heel graag jouw commentaar/aanvullingen zodat we voor eens en voor altijd een aantal handzame en duidelijke kenmerken hebben waar ik mee het veld in kan zodat ik hier hopelijk binnenkort een foto neer kan zetten met de tekst, ik weet zo goed als zeker dat dit in Wespendief is, want......kenmerk, argumentatie etc :P :D

- Buizerd heeft meer geknikte vleugels in glijvlucht dan een Wespendief. Wespendief soms naar omlaag gebogen vleugels.

- Buizerd heeft een staart die, al dan niet duidelijk, korter is dan de vleugelbreedte itt Wespendief, die een even lange staart heeft en meer afgeronde hoeken.

- Buizerd heeft meestal een witte band op de borst.

- Buizerd heeft altijd geheel zwarte vingers, Wespendief soms deels lichte vingers.

- Wespendief heeft langere, rankere kop dan Buizerd.

- Minder bandering op staart en vleugels, maar wel duidelijker, meer geaccentueerd bij Wespendief.

- Owja, en het geluid kan ook aardig verschillen.

Wat zijn duidelijke verschillen in kleur? Zeker als je zo'n roofvogel in de verte in de lucht ziet vliegen?
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Misschien niet helemaal antwoord op je vragen, maar hoe ik 'het doe' in het veld:

* Het is een buizerd ...


Tenzij: duidelijk getekende, donkere banden over hand- en armpennen, en donkere banden op onder- en bovenstaart, inclusief eindband. 

Persoonlijk dacht ik na jaren aankloten met buizerds bij de eerste wespendief die ik zag 'ah, dus dat is nou een wespendief': Het is eigenlijk een compleet andere vogel. Bij twijfel is het 99 v/d 100x een buizerd, tenslotte zijn er daar zeker in Nederland ook stukken meer van. Wat daarnaast hielp is toen tijdens een voorjaarsvakantie in Zuid-Spanje we in een vallei bleken te verblijven waar gestuwde wespendieftrek (zeker 1000 exemplaren in een paar uur) bleek plaats te vinden. Misschien een leuk idee om in de goeie tijd naar een van de bekende roofvogeltrekpunten te gaan (Falsterbo, Bosporus, of gezellig bij Frank of elders in NL) waar je lekker op wespendieven kunt oefenen?

Er zijn overigens ook mensen die het nooit leren:
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=23909&highlight=honey+buzzard+Northumberland  :rolleye:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Bedankt, dat is eigenlijk hetzelfde als kenmerk 6 en een van de kenmerken die ik eerder ook al aangaf, dat is dus een bruikbaar kenmerk, ik hoop idd ook dat die duidelijk wordt bij het zien van een Wespendief. Ik heb ze overigens wel eens waargenomen, maar dat was met geluid en met een medewaarnemer ;)
Theo van Veenendaal

frankneijts

#8
Jullie vergeten gemakshalve dat de verschillen in proporties in voor- en najaar enorm kunnen verschillen. Die "aha-erlebnis" heb je alleen met adulte vogels, dus in het voorjaar: die verschillen qua structuur maximaal van eveneens adulte Buizerden. In het najaar heb je veel jonge vogels van beide soorten en die lijken qua structuur veel meer op elkaar! Zodanig zelfs dat ook experts zich hier vergissen (lees Forsman er maar op na) en menige vogel ongedetermineerd moeten laten gaan. Zaken als "meer of minder geknikte vleugels""en/of "meer of minder omlaag gehouden vleugels" zijn volstrekt waardeloze kenmerken: zelfs Bruine Kieken kunnen over enige afstand de vleugels omlaag houden in glijvlucht!
Om in het najaar Buizerd/Wespendief goed uit elkaar te houden is er maar één betrouwbaar uitgangspunt: leer de diverse kleedkenmerken uit je kop en vergeet daarbij zeker niet de opvallende gele 'smile' (vete gele washuid en mondhoek) van jonge Wespendieven. Bijv. bij tamelijk uniforme bruine vogels waarbij de bandering op staart en vleugels pas van dichtbij en goed licht te onderscheiden zijn: lang nadat die soms haast lichtgevende glimlach al zichtbaar was.....
Maar structuur, wijze van vliegen, vleugelhouding enz. zijn (in het najaar!) allemaal veel te variabel, moeilijk in te schatten, afhankelijk van de wind enzovoort om ook maar voor 1% betrouwbaar te zijn, zeker bij onervaren roofvogelaars.
EDIT: En op trek zijn vrijwel alle rovers zwijgzaam. En ook al verschillen de geluiden: als je niet weet wat bij wie hoort schiet je er nog weinig mee op.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op augustus 17, 2009, 00:48:46 AM
Jullie vergeten gemakshalve dat de verschillen in proporties in voor- en najaar enorm kunnen verschillen. Die "aha-erlebnis" heb je alleen met adulte vogels, dus in het voorjaar: die verschillen qua structuur maximaal van eveneens adulte Buizerden. In het najaar heb je veel jonge vogels van beide soorten en die lijken qua structuur veel meer op elkaar! Zodanig zelfs dat ook experts zich hier vergissen (lees Forsman er maar op na) en menige vogel ongedetermineerd moeten laten gaan. Zaken als "meer of minder geknikte vleugels""en/of "meer of minder omlaag gehouden vleugels" zijn volstrekt waardeloze kenmerken: zelfs Bruine Kieken kunnen over enige afstand de vleugels omlaag houden in glijvlucht!
Om in het najaar Buizerd/Wespendief goed uit elkaar te houden is er maar één betrouwbaar uitgangspunt: leer de diverse kleedkenmerken uit je kop en vergeet daarbij zeker niet de opvallende gele 'smile' (vete gele washuid en mondhoek) van jonge Wespendieven. Bijv. bij tamelijk uniforme bruine vogels waarbij de bandering op staart en vleugels pas van dichtbij en goed licht te onderscheiden zijn: lang nadat die soms haast lichtgevende glimlach al zichtbaar was.....
Maar structuur, wijze van vliegen, vleugelhouding enz. zijn (in het najaar!) allemaal veel te variabel, moeilijk in te schatten, afhankelijk van de wind enzovoort om ook maar voor 1% betrouwbaar te zijn, zeker bij onervaren roofvogelaars.
EDIT: En op trek zijn vrijwel alle rovers zwijgzaam. En ook al verschillen de geluiden: als je niet weet wat bij wie hoort schiet je er nog weinig mee op.......
Ok, maar is geen van bovengenoemde kenmerken dan bruikbaar in het najaar? En wat betreft dat geluid, dat lijkt me nogal logisch natuurlijk, maar met een telefoon met geluiden bij de hand lukt dat nog wel hoor ;)
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

@Frank: Ik snap ineens waarom ik in het najaar nooit wespendieven zie ;) Kenmerken waarmee je buizerd en wespendief niet uit elkaar kunt houden had Theo al in overvloed, dus ik probeerde 'm wat hoop te geven B) Maar goed, die smile is in het najaar bij aanwezigheid een leuk kenmerk, dank daarvoor!

@Theo: Voor een illustratie van Franks glimlach, zie http://waarneming.nl/fotonew/0/521700.jpg
En bij je volgende 'wuisperd' eerst braaf kenmerkjes checken, en dan pas je camera pakken/tapen  :police:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

#11
Citaat van: vincenthart op augustus 17, 2009, 09:37:46 AM
@Frank: Ik snap ineens waarom ik in het najaar nooit wespendieven zie ;) Kenmerken waarmee je buizerd en wespendief niet uit elkaar kunt houden had Theo al in overvloed, dus ik probeerde 'm wat hoop te geven B) Maar goed, die smile is in het najaar bij aanwezigheid een leuk kenmerk, dank daarvoor!

@Theo: Voor een illustratie van Franks glimlach, zie http://waarneming.nl/fotonew/0/521700.jpg
En bij je volgende 'wuisperd' eerst braaf kenmerkjes checken, en dan pas je camera pakken/tapen  :police:
Hmm, ik maak toch liever eerst een foto en dan check ik de kenmerkjes en als die uit zicht is kan ik verder gaan op de foto ;D Maar ik begrijp dus dat er naast die glimlach ( :rolleye: ik zie nou niet zo een twee drie duidelijke verschillen met een Buizerd hoor) geen goede kenmerken zijn om Wespendief op te herkennen in het najaar?
Theo van Veenendaal

Edwin Russer

#12
Theo,

Als je ooit een keer in gelegenheid komt moet je eens keer naar Falsterbo/Zuid-Zweden gaan. Ik ben daar zelf ook al drie keer geweest. Dat is echt fantastisch! Op één dag meer dan 300 Buizerden, even zoveel Sperwers, meer dan honderd Rode Wouwen en al het andere kleine en grote gespuis wat over je heen vliegt. Als je geluk hebt pik je die bewuste dag ook nog een paar mooie krenten mee zoals b.v. een adulte Keizerarend en drie Schreeuwarenden zoals mij is overkomen. Al was ik wel wat later, september, in het seizoen. En als je vooral Wespendieven wilt leren herkennen moet je in de periode eind augustus/begin september gaan. Kijk maar eens bij migration counts en dan links klikken op ten days period en dan b.v. 2008 aug-sept. Zie Honey-Buzzard en Common Buzzard.

http://www.skof.se/fbo/index_e.html

EDIT: Ik zie dat Vincent dit ook al een keer heeft aangehaald ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

#13
Citaat van: Theovanv op augustus 17, 2009, 15:23:04 PM
Citaat van: vincenthart op augustus 17, 2009, 09:37:46 AM
@Frank: Ik snap ineens waarom ik in het najaar nooit wespendieven zie ;) Kenmerken waarmee je buizerd en wespendief niet uit elkaar kunt houden had Theo al in overvloed, dus ik probeerde 'm wat hoop te geven B) Maar goed, die smile is in het najaar bij aanwezigheid een leuk kenmerk, dank daarvoor!

@Theo: Voor een illustratie van Franks glimlach, zie http://waarneming.nl/fotonew/0/521700.jpg
En bij je volgende 'wuisperd' eerst braaf kenmerkjes checken, en dan pas je camera pakken/tapen  :police:
Hmm, ik maak toch liever eerst een foto en dan check ik de kenmerkjes en als die uit zicht is kan ik verder gaan op de foto ;D Maar ik begrijp dus dat er naast die glimlach ( :rolleye: ik zie nou niet zo een twee drie duidelijke verschillen met een Buizerd hoor) geen goede kenmerken zijn om Wespendief op te herkennen in het najaar?

Natuurlijk wel en die staan, wat ik al eerder zei, keurig genoemd en afgebeeld in bijv. de ANWB-gids en zijn hier in diverse topics m.b.t. dit determinatieprobleem uitgebreid besproken. Let vooral op de diagnostische staart- en ondervleugeltekening. Weliswaar bij jonge vogels minder duidelijk maar evengoed aanwezig. De 'smile' is vooral goed bruikbaar bij (jonge!!) vogels die 'head on' laag komen aan vliegen en/of bij hele donkere beesten waarbij vleugel- en staartekeing slecht zichtbaar zijn. Buizerden hebben nooit zulke opvallende felgele mondhoeken en washuid die die 'smile' vormen.
(Zie plaatje van zo'n jonge, donkere Wesp begin september over de Loozerheide. Let ook op de typische staart- en ondervleugeltekening!)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: Theovanv op augustus 17, 2009, 15:23:04 PMHmm, ik maak toch liever eerst een foto en dan check ik de kenmerkjes en als die uit zicht is kan ik verder gaan op de foto ;D
Als dit niet sarcastisch bedoeld is dan lijkt me dat je die tactiek toch ernstig moet heroverwegen: Van eerst-kijken-dan-kieken leer je zoveel meer ... Maar goed, misschien ben ik een vroegoude l... wat dat betreft  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

@ Frank: Ik dacht te lezen dat het in het najaar eigenlijk hopeloos is voor een beginnend vogelaar ;) Maar bedankt, nu is het duidelijk waar ik op moet letten als ik weer in het veld ben ;)

@Vincent: Ik maak sowieso graag foto's hobbymatig gezien en daarnaast vind ik het fijn een foto als backup te hebben als bewijsplaatje of determinatieplaatje ;)
Theo van Veenendaal

BramtK

Het is niet hopeloos, zeker niet als je eens goed in je vogelboek kijkt naar de bandering over vleugels en staart bij Wespendief en Buizerd. Die is in alle kleden zeer onderscheidend. In een eerder topic is je ook al eens aangeraden daar naar te kijken, Theo. Ik vraag me af of je dat advies al hebt opgevolg. Het lijkt me van niet, of vergis ik me?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Theovanv

Citaat van: BramtK op augustus 18, 2009, 09:06:09 AM
Het is niet hopeloos, zeker niet als je eens goed in je vogelboek kijkt naar de bandering over vleugels en staart bij Wespendief en Buizerd. Die is in alle kleden zeer onderscheidend. In een eerder topic is je ook al eens aangeraden daar naar te kijken, Theo. Ik vraag me af of je dat advies al hebt opgevolg. Het lijkt me van niet, of vergis ik me?

Bram
Zeker wel hoor ;) Daarom staat dat kenmerk ook in het overzicht wat ik hierboven noemde, maar dan nog kun je soms twijfelen of de bandering nou wel of niet geaccentueerd genoeg is ;)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Net vloog er nog wat oefenmateriaal over mijn huis ;D

Ik kreeg de tip van iemand dat er Buizerds/Wespendieven mijn kant opvlogen, maar ik denk dat er alleen Buizerds op de foto's staan.

1.


2.


3.


4.


Waarom?
Twijfel, dus Buizerd :P Geen echte reden natuurlijk,

Ik kan niet echt wat zeggen over de "glimlach", maar volgens mij niet duidelijk genoeg,

Bandering soms wat twijfelachtig, maar toch te fijn en te dicht op elkaar, niet geaccentueerd genoeg voor Wespendief.

Vingers zijn geheel bruin,

Bij sommigen lijkt de staart vrij lang, maar niet langer dan de vleugels breed zijn.

Heb ik het goed? ;)

Theo van Veenendaal

BramtK

#19
Citaat van: Theovanv op augustus 18, 2009, 16:33:24 PM
Citaat van: BramtK op augustus 18, 2009, 09:06:09 AM
Het is niet hopeloos, zeker niet als je eens goed in je vogelboek kijkt naar de bandering over vleugels en staart bij Wespendief en Buizerd. Die is in alle kleden zeer onderscheidend. In een eerder topic is je ook al eens aangeraden daar naar te kijken, Theo. Ik vraag me af of je dat advies al hebt opgevolg. Het lijkt me van niet, of vergis ik me?

Bram
Zeker wel hoor ;) Daarom staat dat kenmerk ook in het overzicht wat ik hierboven noemde, maar dan nog kun je soms twijfelen of de bandering nou wel of niet geaccentueerd genoeg is ;)

Begrijpelijk hoor! Wat voor bandering zie je bij je oefenmateriaal? Hoeveel banden, zijn ze te tellen, hoeveel zijn het er?

NB. Als je dit soort foto's hebt kunnen maken dan had je een eventuele smile in het veld moeten kunnen zien.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

Helaas alleen Buizerds op je foto's.  :'(    ;)  Al kan ik die onderste niet helemaal goed inschatten.

frankneijts

Ook de laatste is een Buizerd.
Zou erg voorzichtig zijn met die al of niet geheel donkere vingers Theo: ook Wespendieven kunnen geheel donkere vingers hebben (zie mijn Wespendievenfoto's hierboven bijv.) De staartlengte vs. de vleugelbreedte is ook al niet zo safe: jonge Buizerden hebben smallere vleugels en langere staarten dan adulten en bij jonge Wespendieven is dat juist andersom. Nog afgezien van het feit dat zoiets in het veld alleen bruikbaar zou zijn als de verschillen groot en duidelijk te zien zijn. Helaas echter is het nogal subtiel, sterk afhankelijk van onder welke hoek je er tegen aan kijkt + variabel en afhankelijk van de leeftijd!
Bij twijfelrovers is het, om een aantal kenmerken op juiste waarde te kunnen schatten, van groot belang dat je éérst de leeftijd probeert in te schatten (bijv. aan de hand van ruistadium, al of niet solide donkere achterrand vleugels en staart).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op augustus 18, 2009, 19:16:05 PM
Ook de laatste is een Buizerd.
Zou erg voorzichtig zijn met die al of niet geheel donkere vingers Theo: ook Wespendieven kunnen geheel donkere vingers hebben (zie mijn Wespendievenfoto's hierboven bijv.) De staartlengte vs. de vleugelbreedte is ook al niet zo safe: jonge Buizerden hebben smallere vleugels en langere staarten dan adulten en bij jonge Wespendieven is dat juist andersom. Nog afgezien van het feit dat zoiets in het veld alleen bruikbaar zou zijn als de verschillen groot en duidelijk te zien zijn. Helaas echter is het nogal subtiel, sterk afhankelijk van onder welke hoek je er tegen aan kijkt + variabel en afhankelijk van de leeftijd!
Bij twijfelrovers is het, om een aantal kenmerken op juiste waarde te kunnen schatten, van groot belang dat je éérst de leeftijd probeert in te schatten (bijv. aan de hand van ruistadium, al of niet solide donkere achterrand vleugels en staart).
Goed dat je dat nog even zegt Frank, ik zou het onthouden, in dit geval waren het eigenlijk ook meer ondersteunende argumenten als doorslaggevende feiten. Ik weet idd dat de vingers ook bij Wespendieven geheel bruin kunnen zijn, andersom is het geloof ik wel zo dat ze bij Buizerds niet gedeeltelijk wit kunnen zijn toch?

@Bram: Wat ik net eigenlijk ook zei ;) De banden zijn wat te fijn en er zijn te veel, ze zijn niet geaccentueerd en duidelijk genoeg voor een Wespendief, die minder bandering heeft, duidelijker, met meer tussenruimte, lastig om in woorden te omschrijven, maar ik krijg steeds beter voor ogen hoe dat beeld eruit moet zien.

@FrankW: Idd jammer, maar er komt vast wel een keer een Wespendief langszeilen, waarschijnlijk op een moment dat ik het niet verwacht, of als we binnenkort gaan trektellen met het AVN op onze trektelpost op de Braamberg ;)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Ik zag trouwens dat ik de Buizerd nog niet op mn huissoortenlijst had staan, dus het heeft nog wat opgeleverd ook ;D
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op augustus 18, 2009, 19:27:41 PM
of als we binnenkort gaan trektellen met het AVN op onze trektelpost op de Braamberg ;)

Als je Wespendieven op je telpost wilt zien zou ik niet te lang wachten: de trek daarvan is al begonnen....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Theovanv op augustus 18, 2009, 19:27:41 PM
andersom is het geloof ik wel zo dat ze bij Buizerds niet gedeeltelijk wit kunnen zijn toch?

Jazeker wel! Effe googlen op buteo buteo > afbeeldingen en je hebt Buizerdvingers in allerlei kleurtjes.
Flutkenmerk dus, hoort in dezelfde kliko thuis als die "geknikte c.q. afhangende vleugels" e.d..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op augustus 18, 2009, 21:19:45 PM
Citaat van: Theovanv op augustus 18, 2009, 19:27:41 PM
andersom is het geloof ik wel zo dat ze bij Buizerds niet gedeeltelijk wit kunnen zijn toch?

Jazeker wel! Effe googlen op buteo buteo > afbeeldingen en je hebt Buizerdvingers in allerlei kleurtjes.
Flutkenmerk dus, hoort in dezelfde kliko thuis als die "geknikte c.q. afhangende vleugels" e.d..........
Ok, ik gooi de ANWB-gids maar in de prullenbak dan denk ik :rolleye: ;D
Theo van Veenendaal

BramtK

Citaat van: Theovanv op augustus 18, 2009, 19:27:41 PM
@Bram: Wat ik net eigenlijk ook zei ;) De banden zijn wat te fijn en er zijn te veel, ze zijn niet geaccentueerd en duidelijk genoeg voor een Wespendief, die minder bandering heeft, duidelijker, met meer tussenruimte, lastig om in woorden te omschrijven, maar ik krijg steeds beter voor ogen hoe dat beeld eruit moet zien.

Tjsa, dan ben je er dus uit. Mooi!

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

Citaat van: Theovanv op augustus 18, 2009, 22:07:07 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 18, 2009, 21:19:45 PM
Citaat van: Theovanv op augustus 18, 2009, 19:27:41 PM
andersom is het geloof ik wel zo dat ze bij Buizerds niet gedeeltelijk wit kunnen zijn toch?

Jazeker wel! Effe googlen op buteo buteo > afbeeldingen en je hebt Buizerdvingers in allerlei kleurtjes.
Flutkenmerk dus, hoort in dezelfde kliko thuis als die "geknikte c.q. afhangende vleugels" e.d..........
Ok, ik gooi de ANWB-gids maar in de prullenbak dan denk ik :rolleye: ;D

Heb je de Gensbol nu al gehaald?  :angel: ;)

Theovanv

Neej nog niet, prijzig boekje ;) En als de kenmerken uit dat boek ook allemaal weggeworpen worden net zoals die uit de ANWB-gids heeft het ook weinig zin ;D :P

Maar Gensbol heeft ook een boek, Roofvogels van Nederland, is die net zo goed?
Theo van Veenendaal