Toch maar hier plaatsen: Kweek van Liorhyssus hyalinus

Gestart door MarjoSmeets, augustus 02, 2009, 08:59:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Dit bericht staat ook bij Kevers, omdat ik daar de eitjes had staan, die ik gevonden had in de buurt van een groepje kevers. Volgens mij zijn het echter nimfjes, dus plaats ik het topic ook nog maar hier: "Vol trots kondigen wij jullie de geboorte aan van enkele tientallen.... Wantsjes!   Geen kevertjes dus, al dacht ik in het begin, toen ik er net foto's van begon te maken en ze dus alleen via de camera zag, van wel. Ik zag zwart met rood, dus dacht gelijk dat het inderdaad de kevertjes waren van dit topic. Totdat ik me realiseerde dat dat niet kon kloppen, omdat ik dan eerst larven gehad zou hebben. Op de pc kon ik bovendien zien dat ze aan de kopkant zwart waren en het achterlijf rood. Op de eerste foto's was het allemaal niet zo duidelijk, maar toen er zich een paar gingen afzonderen toen zag ik ineens dat het wantsjes zijn. Zoooo piep en piep klein. Ik kon ze met het blote oog, toen ze nog op een kluwen zaten, niet zien, het enige dat me opgevallen was, was dat het leek alsof er iets bewoog. En met de camera, met voorzetlens, zag ik dus toen de kleintjes. In het begin zijn ze schijnbaar helemaal rood, maar dat veranderd heel erg snel, want na een tijdje realiseerde ik me dat ik  geen enkele helemaal rode meer zag. Ook is me opgevallen dat enkelen een uitsteeksel aan de achterkant hebben. Ik dacht eerst aan iets om het eitje mee kapot te steken, maar omdat ik dat niet bij ze allemaal zie, denk ik nu dat het misschien vrouwtjes zijn met een legbuis, of is dat nu een heel rare gedachte?   Ik weet niet of dit bericht nu hier kan blijven staan, of toch naar het Wantsenforum moet? Ik heb het hier maar gezet omdat hier de eitjes al stonden. Tot slot wil ik nog een heel wilde gok doen, gewoon een "buikgevoel", zijn dit nimfjes van Coreus marginatus?" Nu ik ze dan toch hier op dit forum heb gezet, zou ik ook graag willen weten of mijn buikgevoel klopt en hoe ik het nu verder moet aanpakken om ze te kunnen zien "opgroeien".   
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Waar heb je de eitjes op gevonden?

MarjoSmeets

Ik ben helaas niet thuis in plantennamen, de plant op de foto's is ook die waarop de eitjes zaten. Ze staan hier in de wei. Landelijk gebied, in de buurt van Sittard (Limb). Toevallig staat er momenteel ook zo eentje in mijn tuin, dus ik ben even naar buiten geweest om foto's te maken. Ik heb er ook nog maar een paar foto's van de eitjes bij gedaan. Het uitsteeksel waar ik over sprak, is nu bij geen een nimfje meer te zien, dus misschien toch iets om hun te helpen uit het eitje te komen?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Het uitsteeksel is de punt van de zuigsnuit, die onder het lichaam naar achteren uitsteekt. Het zijn nimfjes van een coreide, waarschijnlijk Coreus marginatus.

MarjoSmeets

#4
Hé leuk! Bedankt voor de info Berend!  :duim: Hoe moet ik verder handelen om de nimfjes in leven te houden om te kunnen zien hoe ze zich verder ontwikkelen? Is het regelmatig aanvullen van verse bloemen in het vaasje voldoende? Zal ik ze, mét enkele foto's, op observado zetten? En onder welke naam dan? Onzekere Coreus marginatus?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Kijk eens of ze aan zuringvruchten zuigen. Als ze een keer verveld zijn is er waarschijnlijk meer van te zeggen.

harry60

Ik ben afgelopen jaar kaneelwantsen (Corizus hyoscyami) op deze plant tegen gekomen, misschien ook nog een optie?
Het beste is om de vervelling af te wachten zoals Berend al aangeeft.

Ben benieuwd.
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

#7
Ik vind het nog steeds spannend, inmiddels zijn we 5 dagen verder en een aantal kleintjes minder, geen idee waar ze gebleven zijn. Gisteren dacht ik zelfs dat ik er werkelijk nog maar een stuk of 4-5 had, maar vandaag zie ik er toch meer. Ik heb ze nog steeds op dezelfde plant zitten (wel ander takje) omdat er in onze wei geen zuringbesjes te vinden zijn en ik nog geen gelegenheid heb gehad om elders te gaan zoeken. Maar ze lijken het er goed op te doen, anders hadden ze het waarschijnlijk ook niet zo lang uitgehouden, lijkt mij. Ze lijken mij inmiddels ook een pietsie groter te zijn, maar ik heb nog niks van een vervelling gezien. Vandaag lijken ze mij wel iets anders uit te zien, net alsof hun achterlijf iets lichter van kleur is, alsof het velletje iets gespannen staat, daardoor dunner is en lichter uitziet. Maar dat kan ook allemaal inbeelding zijn, lichtval of zo, ze zijn nog zo klein, als ik de voorzetlens niet had gehad, had ik hier helemaal niks van kunnen zien, sommigen zijn iets groter dan 1mm, anderen komen net aan die mm. Dus met het blote oog zie ik net een paar rode puntjes zitten!  ;D Wel is me bij 1 of 2 nimfjes opgevallen dat er iets wits op zit. (Zie onderste foto, "horizontale" nimfje) Ze zullen toch niet door het een of ander aangetast zijn? Wanneer is het eigenlijk ongeveer tijd voor die eerste vervelling?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Gaat richting Rhopalidae. Probeer het eens met ooievaarsbek, robertskruid of reigersbek ...

MarjoSmeets

Oké, bedankt Berend. Ik zal opzoeken hoe dat eruit ziet en dan ernaar op zoek gaan!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Mijn kennis van planten is nóg minder dan die van insecten.  Ik heb wat in de tuin gevonden dat lijkt op de foto's van de planten die jij genoemd hebt Berend. Is dit een van die soorten? En welk onderdeel, blad, bloem of zaadknop, heb ik dan nodig? Bloemen zitten er nl. zo goed als niet meer in.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Gezien de zaden lijkt dit me geen ooievaarsbek/reigersbek/robertskruid: snavelvormige vruchten! Van alles wat is OK. Geef maar een mix van verschillende plantjes ...

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Hoera, ze zijn aan het vervellen! Het 2e stadium!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Het geeft een iets vertekend beeld doordat de liniaal iets verder naar achter staat door de dikte van de zaadknop, maar hier is te zien hoe "groot" ze ongeveer zijn!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Ik heb een probleempje. De deel van de bloemen waar ik ze op heb zitten (het eerste takje) is nu aan het verrotten. Ik had er al nieuwe takjes bij gezet in de hoop dat ze zouden overstappen en ik het oude takje weg kon doen, maar ze zijn schijnbaar verknocht aan hun eerste takje. Er zitten er ook een paar tussen het pluis van de zaadknop. Ik wil dat verrotte takje eruit halen om de boel een beetje gezond te houden. Hoe krijg ik de kleintjes allemaal van dat oude takje af?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Geen idee hoe je die kleintjes op een andere bloem krijgt.
vandaag in Belgie kwam ik dezelfde soort struiken tegen en zag ook wat roods op de bloemen en stelen zitten.
Lijkt mij dat dit ook dezelfde eitjes zijn met de witte knopjes op de eitjes.
Dus waarschijnlijk is dit een waardplant van de soort de soort die hier uit komt.
Ik had ook al eens gezegd dat het misschien een kaneelwants kon zijn bij nader onderzoek van fotos kan het haast deze niet zijn die eitjes zijn namelijk creme kleurig.
Fotos van een uurtje geleden.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Ze zien er in elk geval ook zo uit, maar of het dezelfde zijn? Mij lijkt dat er meerdere soorten wantsen zijn die de zelfde soort eitjes hebben, anders had Berend waarschijnlijk al kunnen zeggen welke wants het is, denk je ook niet? Ik denk tenminste niet dat er bij de kenners zo weinig over de eitjes bekend is, dat ze het gewoon niet weten.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Ik denk dat er nog niet zo veel bekend is over de eitjes van wantsen en welk soort er uit een bepaald eitje komt.
Ik neem best aan dat er wantsen zijn die gelijkende soorten eitjes leggen, maar als de plant ook hetzelfde is, (waar ik nog steeds de juiste naam nog niet van heb) is de kans groot dat het om dezelfde soort wants gaat.
Ik heb nog ruim een week om de eitjes in de gaten te houden, ik hoop dat er dan misschien wat meer bekend is.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ik heb even onderzoek laten doen naar de soort plant waar de eitjes op bevinden het blijkt Gewone melkdistel (Sonchus oleraceus) te zijn.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Bedankt Harry! Inmiddels heeft er weer een vervelling plaatsgevonden. De 2e die mij dus is opgevallen, dus dan zou dit het 3e stadium moeten zijn. Is er nu inmiddels iets over de soort te zeggen Berend? Mij vielen nu extra goed die 4 witte stippen op en ik zag dat de kleinere exemplaren die stippen ook hebben. Ik heb hem nog niet kunnen meten, omdat het bloemetje waar hij op zit midden tussen de rest staat, dus dan krijg ik teveel vertekening.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Ik denk dat het een ander soort is dan C. marginatus, ik denk dat Berend nu wel de juiste soort kan bepalen.
Heb zelf nog gezocht, heb ze volgens mij eerder gezien maar kan het niet meer vinden.

We wachten even op Berend
Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Ik ben nog eens gaan zoeken in de richting die Berend zei: "Rhopalidae" en ben deze site tegen gekomen http://bugguide.net/node/view/24727/bgimage. De foto's die hier bij Arhyssus spec. staan, lijken wel heel veel op die van mij! Nu staan er ook nog wel anderen op deze site waarvan de eerste stadia op die van die van mij lijken, maar die dan bij dit laatste stadium toch anders zijn. Ben eens benieuwd of dit de goede richting is en of ze nog op soort te benoemen zijn!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

de kleintjes en de eitjes lijken er veel op maar ik mis de stippen op de grotere nimfen die bij jou wel zichtbaar zijn.

Denk dat Berend een weekendje op vakantie is dus even afwachten, blijf ze maar voeren misschien krijgen we bij het volgende stadium meer te zien.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Die stippen meen ik nu net wél te zien op die foto met die verdroogde bloemknop, waar ze rechts bovenaan zitten!  :rolleye:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Vandaag bij het inspecteren van de eitjes vond ik ook 3 wantsen op de zelfde bloemen en het waren Rhopalus subrufus, dus niet onmogelijk dat de eitjes van dezelfde wants zijn.
Heb vorig jaar ook een nimf van R. subrufus gefotografeerd maar die zag er anders uit dan deze maar dat zou naar 1 of 2 vervellingen nog kunnen komen.

Hier de foto van vandaag van de 2 wantsen copula op de struik.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Ik ben er eens naar gaan zoeken en als ik de imago zo zie, dan zou het hem kunnen zijn. Ik meen op sommige foto's zelfs de witte punten op de rug nog te kunnen zien onder de vleugels. Ook zijn ze behaard en dat zijn de nimfen ook. Maar als ik naar de foto's kijk van de nimfen die op internet te vinden zijn, o.a. op wrn. dan lijken die van mij er nog helemaal niet op, dus dan zouden ze nog erg moeten veranderen bij een volgende vervelling. Wij wachten af!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Heb het even niet kunnen volgen, maar het is nu volkomen duidelijk: Liorhyssus hyalinus (familie Rhopalidae). Een zeldzame soort van meer zuidelijke herkomst, die sinds 1994 vaker in ons land is aangetroffen. Voor die tijd slechts één exemplaar in 1923 ... Lijkt een voorkeur te hebben voor Atriplex- en Chenopodiumsoorten, o.a. in moestuinen.

MarjoSmeets

Nieuwe ontwikkeling! Een volgende vervelling!
Ik ben eens gaan zoeken Berend, hij staat ook hier op wrn. maar als vrij algemene soort, komt hij dus inmiddels al meer voor hier in Nederland? Als je goed kijkt op de nieuwe foto's, dan kun je nu inderdaad ook de witte tekening langs de rand zien die de imago ook heeft. En de mini vleugeltjes!  ;D Ik moet zeggen dat ik inmiddels niet meer zeker ben welk stadium dat dit is. Klopt het dat dit het 4e stadium is? En volgt er dan nu nog 1? Waarom ik onzeker ben, is omdat het lijkt alsof ze iedere dag wat groter worden, maar ik meen dat ze alleen maar groeien vlak nadat ze verveld zijn. Als het klopt dat ze iedere dag een pietsie groter worden en het ook klopt dat ze alleen groeien ná een vervelling, dan zouden ze al vaker verveld moeten zijn. Maar ik vind het hartstikke leuk om het allemaal mee te maken en kijk wel tig keer per dag of er iets veranderd is!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

#29
Ik heb de 2 copula gecontroleerd en als ik het goed begrijp zijn de 2 imagos hier boven ook Liorhyssus hyalinus en de eitjes en nimfen van marjo ook Liorhyssus hyalinus ?

Op deze site staan de eitjes en nimfen van de Liorhyssus hyalinus, en klopt helemaal.
http://www.austinbug.com/rhopalidae.html

We kunnen ze invoeren marjo ik zal het doen op .be

Gr harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning