Welke familie van de Araneae is dit?

Gestart door Huib van Veen, juli 08, 2009, 14:56:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Huib van Veen

Ik kan geen goede site vinden die helpt bij het herkennen van de families binnen de Araneae weet iemand een goede site. En tot welke familie behoort deze spin?
Alvast bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groeten,
Huib

barebigfoot

Hoi Huib wat maak je het ook moelijk volgens mij een baby spinnetje en dan nog erg wazig, zat je te trillen en ook de spin. maar ivm. poten en vorm zou ik voor renspin sp gaan, maar een jong pisaura mirabilis wil ik ook niet uitsluiten.
ik ben alleen maar liefhebber, dus wachten we maar af. determinatie sites en foto sites over de verschillende families vind je meestal bovenaan in een forum.
een voor de familie strekspinnen pvb. is=
http://www.jorgenlissner.dk/Tetragnathidae.aspx
groetjes
uwe

jvogels

het is een lycosidae; zie ogen.

de witte rand van het cephalothorax doet denken aan dolomedes, maar ik ben geneigd om deze een Pirata sp. te noemen. reden: witte vlekjes die donkere hartvlek flankeren en iets wat lijkt op een stemvork/smalle v-figuur op het cephalothorax.

spinnenvrouw

Ik ga ook voor Pirata. Ogenstand en de V op het kopborststuk.
Sommige Pirata-soorten hebben witte haarbandjes en vlekjes zoals op de foto, maar uit mijn hoofd weet ik niet welke soort/soorten er uit zien als de foto.
Jacomijn Prinsen

jvogels

het is iig niet pirata uliginosus;  P. tenuitarsis. achterlijfstekening van deze twee is anders.

volgens mij blijft dan over: P. hygrophilus, P. piraticus, P. piscatorius en P. knorri.

hygrophilus heeft bij mijn weten geen witter rand op ceph; maar dat kan evengoed wel zo zijn, aangezien ik de meeste beesten enkel op alcohol onder mijn binoc heb. witte beharing is dan slecht waarneembaar. piraticus heeft gele hartvlek, dus zou goed kunnen. eveneens weet ik niet of deze een witte zoom op ceph kan hebben.

als het beest in een laagveen is gevonden, is piscatorius nog een optie. knorri is volgens mij erg zeldzaam. ken de uiterlijke kenmerken van die soort niet goed.

Huib van Veen