Welke hangmatspin is dit?

Gestart door frits_b, juli 04, 2009, 13:30:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

frits_b

Op een heideveld op de veluwe vond ik deze spin, ondersteboven in zijn web (in een heideplantje) hangen. Ik kom er maar niet achter welke soort het is; kan hem niet in mijn boeken vinden. Weet iemand wat het is?
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

spinnenvrouw

Hoe ondersteboven? vertikaal, met de kop naar beneden, of horizontaal, met de buikzijde naar boven?
Jacomijn Prinsen

frits_b

horizontaal, zoals een herfst- of lengtehangmatspin. De tekening op zijn rug kan ik echter niet matchen met een soort uit mijn spinnengids (roberts).
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

spinnenvrouw

Oeps, ik had de naam van het topic niet gezien, dat maakt de vorige vraag overbodig.
Jonge exemplaren van Linyphia triangularis zijn vaak nog bleek op de rug. De stemvorkfiguur op het kopborststuk spreekt voor L. triangularis, maar L. tenuipalpis heeft dat ook. Die laatste is zeldzaam, maar wordt ook gemakkelijk over het hoofd gezien.
Het biotoop kan helpen. Wat voor heide? Een steppe van Calluna-eilandjes in stuifzand, mos, kort gras?  Of was het wat weelderiger?
Jacomijn Prinsen

frits_b

Mijn plantenkennis schiet tekort om hier een goed antwoord op te geven. Ik dacht in eerste instantie niet aan de triangularis, vanwege de afwijkende tekening en ook omdat de middelste anterior ogen zo dicht bij elkaar zitten, of is dit ook een eigenschap van jonge dieren?

Hier zijn overigens nog twee andere fotootjes die ik van het beestje heb genomen:

Frits Broekhuis

welokee/spinnen

spinnenvrouw

Het lijkt me gewoon een triangularis. Heb je een foto van de microhabitat of het landschap ter plekke? Dat kan helpen on L. tenuipalpis echt uit te sluiten.
Jacomijn Prinsen

frits_b

Nee, een foto van het landschap heb ik niet. Maar ik denk dat je gelijk hebt, dat het een triangularis is. Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Frits Broekhuis

welokee/spinnen