Verdwenen vijf blauwe kiekendieven?

Gestart door Leo Heemskerk, juli 03, 2009, 15:04:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leo Heemskerk

Op Terschelling is een nest van een blauwe kiekendieven verstoord. Uit het nest zijn vijf nog niet volgroeide blauwe kiekendieven verdwenen. Dit hebben onderzoekers van SOVON en de boswachters van Staatsbosbeheer geconstateerd. Het vermoeden bestaat dat de jonge vogels moedwillig zijn weggehaald.

Bron http://vroegevogels.vara.nl/Natuur.157.0.html
:(
Groet,

Leo Heemskerk

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

b van lieshout

Het is toch te triest voor woorden!!!!!
Weer die verrekte fotografen!!
Waar gaan we naartoe met z'n allen??!!
Groeten Bram

http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil                  
Een 100% Scout!

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

#4
Vogelhandelaars?
Nee Jeroen, fotografen en twitchers zijn de oorzaak van al het kwaad.
Dat heb ik kortgeleden geleerd van een paar hele wijze mannen! Die waren zelfs bereid om voor de wat tragen onder ons (zeg maar de Jaap D's en de Guus P's*) het met alle geduld wel 20x te herhalen en uit te leggen. Koesteren moet je dat!


*Jaap D en  Guus P, wordt weer een biertje drinken, ik heb wat goed te maken op dit forum! ;-)
Wietze Janse

BramtK

Ha Wietze de bierman! Fotografen worden genoemd in het aangehaalde bericht, maar of en zo ja, welke rol zij werkelijk hebben gespeeld blijkt natuurlijk niet uit het bericht. Het is zo niet meer dan een gerucht.

Los daarvan, als de boswachter (kennelijk) heeft geconstateerd dat fotografen takken wegknippen bij het nest, dan gaat hij/zij toch als de sodemieter handhaven!?

Natuurlijk triest dat het nest mogelijk is leeggehaald, verschrikkelijk zonde.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Als ik het zo lees zo ik alleen dat fotograven dichtbij geweest zijn...
Daar uit maakte ik eigenlijk op dat het juist anderen zijn die ze weg hebben gehaald, doordat fotograven kortbij kwamen, en wat moet een fotograaf met een onvolgroeide? Als hij ze doorverkoopt of er mee kweekt is hij toch vogelhandelaar?

CiteerDe onderzoekers van SOVON en de boswachters van Staatsbosbeheer hebben geconstateerd dat er een, zeker voor vogels, hinderlijke belangstelling van natuurfotografen voor blauwe kiekendieven en ook zeldzame velduilen was. Zo zijn bijvoorbeeld takken weggeknipt om beter zicht op de vogels te hebben. De langdurige aanwezigheid van fotografen in de omgeving van de nesten trok ook andere mensen naar de nesten. Staatsbosbeheer heeft aanwijzingen dat mensen opzettelijk heel dicht bij de nesten zijn gekomen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Zonnekoning

Dit is het verkeerde forum voor het onderwerp. :angry:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jaap Denee

#8
Citaat van: snwja3 op juli 03, 2009, 18:42:03 PM
Vogelhandelaars?
Nee Jeroen, fotografen en twitchers zijn de oorzaak van al het kwaad.
Dat heb ik kortgeleden geleerd van een paar hele wijze mannen! Die waren zelfs bereid om voor de wat tragen onder ons (zeg maar de Jaap D's en de Guus P's*) het met alle geduld wel 20x te herhalen en uit te leggen. Koesteren moet je dat!


*Jaap D en  Guus P, wordt weer een biertje drinken, ik heb wat goed te maken op dit forum! ;-)

Hahahaha, dit wordt inderdaad goed maken, Wietze. Bigtime.
Maar kan ik het helpen dat ik niet zo afgestompt ben als jij?

EDIT: ik ben natuurlijk heel erg opgelucht dat nu de fotografen de klappen krijgen en niet de twitchers... sic
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Zonnekoning

Citaat van: Jaap Denee op juli 03, 2009, 20:46:02 PM
EDIT: ik ben natuurlijk heel erg opgelucht dat nu de fotografen de klappen krijgen en niet de twitchers... sic
Bij mijn weten zijn bijna alle twitchers fotografen... :angry: ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Guus Peterse

Citaat van: snwja3 op juli 03, 2009, 18:42:03 PM
*Jaap D en  Guus P, wordt weer een biertje drinken, ik heb wat goed te maken op dit forum! ;-)
Ik drink geen bier. Maar als iets anders ook mag ...
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Zonnekoning op juli 03, 2009, 21:18:07 PM
Citaat van: Jaap Denee op juli 03, 2009, 20:46:02 PM
EDIT: ik ben natuurlijk heel erg opgelucht dat nu de fotografen de klappen krijgen en niet de twitchers... sic
Bij mijn weten zijn bijna alle twitchers fotografen... :angry: ;)

Nee hoor! En een fotograaf is hoeft ook geen Twitcher te zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

arno-32

Of het nou handelaars, twitchers of fotografen zijn geweest, volgens mij ben je knap stom en zielig als je zoiets doet, of heb ik het nou mis?

Groeten

Arno
Een vrolijk gezicht brengt overal licht

JRoosma

Wat zou iemand moeten met 5 jonge Blauwe Kiekendieven?? Voor de handel? Dat zou hopelijk dan te traceren zijn? Is er handel überhaupt in Blauwe Kiekendieven in Nederland? Dat valt toch op zou je zeggen.
In ieder geval zeer triest.
Jaring Roosma

Jeroen Nagtegaal

Betwijfel eerlijk gezegd of de jongen nog in NL zijn. Zou mij niets verbazen als ze snel de ergens over genomen zijn!

Je zou onderhand bijna bij elk nest een camere moeten gaan hangen....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com