weer een zangprobleem fitis/tjiftjaf

Gestart door Johnny de Zeeuw, juni 02, 2009, 15:44:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johnny de Zeeuw

hallo,
kwam vanmiddag uit school en hoorde in het plaatselijke parkje een rare tjiftjaf maar zong veel gehaaster en uit de toon. Toen ik verder luisterde zong het dier ook riegels van fitis ertussendoor deze waren wel zoals een echte fitis. Daarna teruggegaan voor geluidsopname. Het dier zong dus merendeel die tjiftjafachtige zang maar soms eindigde die dan met de zang van fitis heel soms zong die alleen fitis. Een van de geluidsopnames staat hierzo (wel helemaal afluisteren want aan het einde hoor je die fitisriegel)=> 

http://www.youtube.com/watch?v=IlsCFD_8p34

gr. Johnny


frankneijts

Vaak wordt er van uit gegaan dat dergelijke mengzangers hybriden zijn van Fitis X Tjiftjaf. In de praktijk echter is gebleken dat veel van dergelijke vogels 'gewoon' zuivere Fitissen zijn. Daarbij is waarschijnlijk iets fout gegaan tijdens de fase in hun leven waarin ze de soorteigen zang aanleren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

In 2007 heeft Vogelringstation Meijendel een vermoedelijke hybride fitis x tjiftjaf gevangen en geringd. De vogel vertoonde, vooral in de vleugelformule, kenmerken van beide soorten. Frank, kun je zeggen op welke manier de vermeende hybriden in jouw bijdrage als zuivere fitissen zijn gedetermineerd?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Johnny de Zeeuw

Bedankt weer wat geleerd, hier gaan we dan denk nog wel uitkomen. Ga hem morgen proberen te platen. Wel is het een "Bos" park dus vooral tjiftjaf die ik ook vanmiddag veel gehoord heb fitis hoorde ik er in ieder geval vandaag niet maar zal er misschien wel zitten. Ik laat het morgen nog wel even weten hoe het dier eruitzag en als het kan met foto's.
gr Johnny

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op juni 02, 2009, 19:53:44 PM
In 2007 heeft Vogelringstation Meijendel een vermoedelijke hybride fitis x tjiftjaf gevangen en geringd. De vogel vertoonde, vooral in de vleugelformule, kenmerken van beide soorten. Frank, kun je zeggen op welke manier de vermeende hybriden in jouw bijdrage als zuivere fitissen zijn gedetermineerd?

Natuurlijk wilde ik niet beweren dat er geen hybriden tussen Fitis en Tjif voorkomen alleen niet met de frequentie waarmee mengzangers worden gemeld. Maar een aantal van die mengzangers is gevangen en bleken Fitissen volgens de normale handkenmerken. Of er ook DNA-analyses zijn gemaakt weet ik niet (meer).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Bedankt Frank. Ik ben zelf nog bezig info over DNA analyse te verzamelen maar dat is, zo laat het zich aanzien, buitensporig duur.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Herman van der Klis

#7
Citaat van: Oenanthe op juni 02, 2009, 22:19:43 PM
Bedankt Frank. Ik ben zelf nog bezig info over DNA analyse te verzamelen maar dat is, zo laat het zich aanzien, buitensporig duur.

Buitensporig duur valt ook wel mee. Het is veel meer een praktisch probleem. Stel , we horen een mengzanger , vaak in het broedseizoen .Dan moet vervolgens diezelfde vogel gevangen worden in het territorium (meestal) waar hij zit te zingen en dat is nu net het probleem.
Bloedmonster nemen enz... , maar wie gaat dat allemaal doen ?
Dit laatste is meestal het allergrootste probleem.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Johnny de Zeeuw

Tot mijn verbazing zong de vogel vandaag gewoon als fitis. Heel af en toe voorafgaand met 2 of 3 stotterende nooten (tjuu-tjuu-tuu) die het dier gister de hele tijd aan het herhalen was en meestal zong. Ook zong het dier vandaag af en toe na de zang 1 of 2 noten. De vogel ook gezien en gefotografeerd maar ziet er ook gewoon uit als fitis. Zal dan denk toch gewoon een afwijkend zingende fitis zijn?
gr johnny   

frankneijts

Citaat van: Johnny de Zeeuw op juni 03, 2009, 15:54:46 PM
Tot mijn verbazing zong de vogel vandaag gewoon als fitis. Heel af en toe voorafgaand met 2 of 3 stotterende nooten (tjuu-tjuu-tuu) die het dier gister de hele tijd aan het herhalen was en meestal zong. Ook zong het dier vandaag af en toe na de zang 1 of 2 noten. De vogel ook gezien en gefotografeerd maar ziet er ook gewoon uit als fitis. Zal dan denk toch gewoon een afwijkend zingende fitis zijn?
gr johnny   

Past allemaal in het patroon van zulke mengzangers Johnny (heb er zelf inmiddels 5 gehoord de laatste 4 jaar) en inderdaad extra aanwijzing dat het 'gewoon' Fitissen zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'