Hoofdmenu

Welke ganzen?

Gestart door Jan2002, juni 01, 2009, 20:37:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

Ik blijf grauwe ganzen nog erg lastig vinden. Welke soorten staan er op bijgaande foto's? Foto 1 lijkt me kolgans, al twijfel ik omdat de witte band me smaller lijkt dan 'in de boeken'. Foto 2 ga ik gezien roze poten en zwarte nagel voor juveniele grauwe gans.
Groet,
Jan

Maarten Sluijter

Foto 1 is volgens mij toch Grauwe Gans, omdat die ook een klein wit kolletje kunnen hebben dacht ik. Maar ik kan de gedachte Kolgans wel begrijpen.

Foto 2 zijn duidelijke Grauwe Ganzen.
.

August

Citaat van: Maarten11 op juni 01, 2009, 20:47:25 PM
Foto 1 is volgens mij toch Grauwe Gans, omdat die ook een klein wit kolletje kunnen hebben dacht ik. Maar ik kan de gedachte Kolgans wel begrijpen.

Foto 2 zijn duidelijke Grauwe Ganzen.
Ik vind het meer soepganzen/boerenganzen
August van Rijn

Lonnie Bregman

Citaat van: August op juni 01, 2009, 21:01:11 PM
Citaat van: Maarten11 op juni 01, 2009, 20:47:25 PM
Foto 1 is volgens mij toch Grauwe Gans, omdat die ook een klein wit kolletje kunnen hebben dacht ik. Maar ik kan de gedachte Kolgans wel begrijpen.

Foto 2 zijn duidelijke Grauwe Ganzen.
Ik vind het meer soepganzen/boerenganzen

Waarom dan?
Groeten, Lonnie Bregman

August

#4
Citaat van: lonnie20 op juni 01, 2009, 21:05:58 PM
Citaat van: August op juni 01, 2009, 21:01:11 PM
Citaat van: Maarten11 op juni 01, 2009, 20:47:25 PM
Foto 1 is volgens mij toch Grauwe Gans, omdat die ook een klein wit kolletje kunnen hebben dacht ik. Maar ik kan de gedachte Kolgans wel begrijpen.

Foto 2 zijn duidelijke Grauwe Ganzen.
Ik vind het meer soepganzen/boerenganzen

Waarom dan?
Zie de zeer oplopende achterkant en zeer hoge witte kont dat heeft een grauwe niet zo erg (foto 2)
Foto 1 lijkt mij een hybride grauw X kolgans de snavel is rose maar wel erg lang en het wit rond snavel is minimaal
August van Rijn

Jan2002

Ter aanvulling: ganzen werden gezien op de vijver bij het Hubertus jachtslot op de Hoge Veluwe. Ik weet niet of dat nog echt 'wilde' ganzen zijn; er zaten in elk geval wel diverse soepeenden, dus mogelijk is soepganzen inderdaad niet uit te sluiten? Er zwom ook 1 brandgans rond.
Groet,
Jan

Jeroen Nagtegaal

Ze zijn als beste in te voeren als Soep/Parkgans, Witte kol, hoge kont en een vijver met soepeenden.... Lijtk me wel duidelijk dan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Die Brandgans kan ook wel ontsnapt zijn, die zit er volgens mij al een paar jaar (zie bijvoorbeeld http://waarneming.nl/gebied/view/13581?from=2000-01-01&to=2009-06-02&sp=79&g=1)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

keesschreven

#8
Lijkt mij ook een hybride kol x grauwe en twee soepganzen. De laatste twee hebben een zwarte snavelpunt, dat zie je toch nooit bij echte grauwe ganzen?

Edit: een link:http://books.google.com/books?id=YqHlOcjmanYC&printsec=frontcover&dq=anwb+vogelgids&hl=nl#PPA43,M1
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me gewoon een Anser anser (Dus geen hybride), is gewoon variatie binnen Grauwe Gans. De andere 2 zijn zeker soep, alleen Juv. grauwe gans heeft een donkerdere snavelpunt, maar niet zwart.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

August

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 02, 2009, 22:51:23 PM
Lijkt me gewoon een Anser anser (Dus geen hybride), is gewoon variatie binnen Grauwe Gans. De andere 2 zijn zeker soep, alleen Juv. grauwe gans heeft een donkerdere snavelpunt, maar niet zwart.
Ook met  zo,n rose snavel ?
August van Rijn

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com