bladwespsoorten?

Gestart door Hetty Soetekouw, mei 27, 2009, 12:50:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hetty Soetekouw

voor veldwerk waarnemingen probeer ik de naam van deze exemplaren te achterhalen
wie kan me helpen?
foto 1 en 2 ?
foto 3 en 4 een dood exemplaar, ondersteboven aangetroffen
                 misschien geveld door Entomophaga, een schimmelinfectie?
                 (ik trof meerdere soorten stront-en zweefvliegen in dezelfde houding aan)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

LakeSide

Inderdaad bladwespen. Als je ze plaats bij bijen en wespen krijg je wellicht een beter antwoord  ;D

barebigfoot

#2
foto 1&2 is volgens mij tethredopsis sp
      3&4  een arge? geparasiteerd??
beide bladwespen
uwe

Hetty Soetekouw

Uwe,
van die schimmelinfectie kan het achterlijf er opgezwollen uitzien
kan het denk je de bramenbladwesp Arge cyanocrocea zijn?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Hetty Soetekouw

bij de andere soort zie ik veel gelijkenis met de Tenthredopsis sordida
kan dat kloppen?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

barebigfoot

sorry het is geen arge-gezien  de vleugeltekening;maar ik weet niet hoe je cimbex precies speld
ik zal even kijken
uwe

barebigfoot

#6
bij 1&2 kan ik niet meer dan tethredopsis van maken maar bij de laatse heb ik een idee even wachten, en ik kijk ook nog eens naar sordita

voor de sordita is die van jouw erg geel je kan hem zeker tethredopsis sp. noemen of onzeker t. sordita cf
  cimbex sp zou kunnen wegens vleugeladering maar nu heb ik weer niet na de voelsprieten gekeken
uwe
maar Diprionidae lijkt al te matchen voor 3&4- ivm vleugeladering en een wijfje? want de mannetjes in deze genus hebben geveerde antenna


Hetty Soetekouw

#7
even samenvattend  :rolleye:
foto 1 & 2  tenthredopsis sp. of onzeker tenthredopsis sordita cf  (wat is cf?)
foto 3 & 4   Diprionidae  sp. vrouwtje

Bedankt Uwe  :duim:
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

barebigfoot


Jorgen

1) Tenthredopsis ps, het is een taxonomisch moeilijk genus.
2) Geen Diprionidae, bij de vrouwtjes is de antennen ook wel wat geveerd. Het onderscheid met Tenthredinidae is daarnaast het aantal antenneleedjes (niet te tellen vanop de foto) en het ontbreken van een dwarsader in de radiaalcel van de voorvleugel. Dat is hier wel duidelijk te zien. Ik denk aan Athalia sp.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Hetty Soetekouw

#10
 ;D was die n er toch weer afgevallen!

Athalia sp. lijkt mij een hele mooie optie nu ik meerdere plaatjes ervan heb gezien
Ik sluit er nog een laatste foto van bij
Misschien dat de antennedeeltjes nu beter zichtbaar zijn?
Blijft er nog een vraagje open staan  :rolleyes:
Is er iemand die kan zien of deze bladwesp last heeft van Entomophaga ( schimmelinfectie )
ik ken het wel van verschillende vliegensoorten, maar heb het nog niet eerder gezien bij bladwespen
Het achterlijfje lijkt me nogal korsterig en de houding met gespreidde vleugels ondersteboven aan het blad wijst ook in die richting
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Arno van Stipdonk

Bij nr. 1 maakt Tenthredopsis sordida een zeer grote kans. Mijn exemplaar (zie database) is vanaf foto gedetermineerd door Ad Mol en ik zie grote gelijkenis maar 100 % zekerheid ga ik niet geven. Daarvoor heb ik de kennis van deze soorten ook niet. Het blijft oppassen met die Bladwespen.

Groet, Arno

Hetty Soetekouw

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Jorgen

Het zijn er te weinig voor Diprionidae, maar de dwarsader gaf dat al aan. Mij lijkt het eerder dat deze bladwesp eitjes aan het afzetten is. Weet je de plant soms nog? Die Tenthredopsis hou ik op sp aangezien ik er (nog) geen tabel voor heb. Ad Mol kan je misschien wel verder helpen.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Jorgen

Ik heb niet goed gekeken. De anaalcel in de voorvleugel, die over de volle lengte en zonder dwarsader aanwezig is, wijst op subfamilie Selandriinae wat Athalia uitsluit. Ik zou er een onzekere Selandria serva van maken.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Hetty Soetekouw

Citeerfoto 3 en 4 een dood exemplaar, ondersteboven aangetroffen
                 misschien geveld door Entomophaga, een schimmelinfectie

Nee Jorgen, eitjes afzetten was niet meer ter sprake  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~