hulp bij determinatie

Gestart door Theo vd Boomen, mei 05, 2009, 20:23:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo vd Boomen

Hallo

Weet iemand wat dit is. Een Bonte Vliegenvanger misschien?



BVD,
Theo.

laatvlieger

JA, een bonte vliegenvanger.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Theovanv

Dit is een vrouwtje toch? Geen witte voorhoofdsvlek en minder wit op buitenvlag van tertials als mannetje. Borst lijkt ook niet geheel helderwit te zijn.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op mei 05, 2009, 22:38:25 PM
Dit is een vrouwtje toch? Geen witte voorhoofdsvlek en minder wit op buitenvlag van tertials als mannetje. Borst lijkt ook niet geheel helderwit te zijn.

Goed opgelet Theo......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Ik zat even te twijfelen over de bruin/grijze variant van mannetje door vrij donkere staart (alhoewel je de staartbasis niet goed kan zien en het zichtbare deel in schaduw gehuld is) en kleur die meer naar grijsbruin dan naar bruin neigt. Daarnaast is de witte hals redelijk helder en scherp en ook de onderste vleugelstreep bevat meer wit dan in de ANWB gids, maar daar zal misschien variatie in zitten.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op mei 05, 2009, 23:17:25 PM
Ik zat even te twijfelen over de bruin/grijze variant van mannetje door vrij donkere staart (alhoewel je de staartbasis niet goed kan zien en het zichtbare deel in schaduw gehuld is) en kleur die meer naar grijsbruin dan naar bruin neigt. Daarnaast is de witte hals redelijk helder en scherp en ook de onderste vleugelstreep bevat meer wit dan in de ANWB gids, maar daar zal misschien variatie in zitten.

Het meest betrouwbare geslachtsonderscheid is de tertialtekening. De rest is allemaal nogal variabel, zeker bij de mannetjes waarbij (vroeger althans) liefst 7 types werden onderscheiden buiten het puur zwart-witte "type" die hier overigens zwaar in de minderheid zijn (als broedvogel). Let er op dat in het najaar de zaken anders komen te liggen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theo vd Boomen

Hallo

Bedankt voor jullie reacties! Hij is inderdaad in mijn tuin aan het nestelen.

Theo.


laatvlieger

Citaat van: Theo vd Boomen op mei 06, 2009, 19:31:20 PM
Hallo

Bedankt voor jullie reacties! Hij is inderdaad in mijn tuin aan het nestelen.

Theo.
:huh:
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/