bladluizen met haren?

Gestart door bruggeman, mei 03, 2009, 10:20:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze zitten massaal op de elzebomen hier. De pluizen zitten niet er vast en hier en daar hebben ze in de pluizen doorzichtige lichtgroene druppels (suiker). Ik denk aan een soort bladluis
groet,
Ida

Date Lutterop


Groet,

Date


bruggeman

Hallo Date, weet je het zeker? Want op grond van de naam had ik daar ook aan gedacht alleen heb geen flauw idee hoe wolluizen er uit horen te zien
groet,
Ida

Date Lutterop

Nee, niet zeker, maar zou ook niet weten wat het anders zou moeten zijn. Kun je er eentje fotograferen zonder pluizen?

Groet,

Date


bruggeman

#4
Goed idee Date. Het zijn denk ik jonge cicaden. Kijk maar naar de brede kop en de zuigsnuit. Of anders jonge wantsen.
De foto van de onderkant is van een dood, waarschijnlijk aan een schimmel overleden, exemplaar. Die groenige druppels zijn waarschijnlijk kleefstof waar ze die witte pluizen mee vast zetten. Joost mag weten waar ze pluizen vandaan halen, misschien scheiden ze ze zelf af?
groet,
Ida

Date Lutterop

OK, geen wolluis dus. Dat zijn kleine witte egeltjes. Lijkt me ook iets in de richting van cicade. Hopelijk komt er nog even expert langs, ben inmiddels ook wel benieuwd.

Groet,

Date


bruggeman

ja, ik ook, maar dan staat hij eigenlijk op het verkeerde forum
groet,
Ida

Date Lutterop

Er is vast wel een admin die dit even wil verplaatsen. Toch?

Groet,

Date


xenion

Tuurlijk! Volgens mij is het geen cicade maar toch een luis, kop past niet echt bij een cicade.
Misschien dat Jacomijn dit topic nog ziet, die weet ook veel van luizen af.
Groeten,
Martin

ad sonnemans

Het is een bladvlo

Family: Psyllidae

Psylla alni. Elzenbladvlo

Ad Sonnemans
groet,
Ad Sonnemans

bruggeman

Hartelijk dank Ad,
ja dat is hem helemaal, nymphen van de elzenbladvlo met door hen zelf afgescheiden witte haarachtige structuren. Ze sprongen niet, maar liepen wel erg hard voor luizen. Misschien konden ze het (nog) niet enn zijn het alleen de imago's die springen?
groet,
Ida