Noordse Stern influx binnenland?!

Gestart door henkjanvdkolk, april 28, 2009, 17:54:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Op diverse plekken worden noordse sterns gemeld in het binnenland:

Dodewaard: 25 exx
Biesbosch: 85 exx
Harderwijk: 10 exx
Grote Grindgat bij Weurt: 2 exx

Influx op gang?!

Check dus alle dieven in het binnenland!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

JohanvantBosch

Citaat van: henkjanvdkolk op april 28, 2009, 17:54:58 PM
Op diverse plekken worden noordse sterns gemeld in het binnenland:

Dodewaard: 25 exx
Biesbosch: 85 exx
Harderwijk: 10 exx
Grote Grindgat bij Weurt: 2 exx

Influx op gang?!

Check dus alle dieven in het binnenland!

Leuk!

henkjanvdkolk

Nu ook 1 bij de Ijssel langs Deventer, en 6 bij de Kraaijenbergse Plassen!

Morgen hoop ik ze ook te zien  ;D
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

RWester

Aantal bij Weurt is opgelopen tot 12. Ik ging vandaag bij Harderwijk kijken na de melding van 2. Blijken er zeker 10 te zitten. En daarnaast vlogen er nog wat stern's rond, maar vanwege de regen niet alles goed bekeken

Bij Dodewaard liep een groep van 6ex op tot 25.

Er lijkt ook (behoorlijk) verloop te zijn.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Vincent de Boer

Om het verloop goed te kunnen volgen even goed de tijden invoeren?
De vogels bij dodewaard waren er om 16.15 elf, was al een groep van 13 weggevlogen.
Bij Weurt waren het er om 16.45 acht.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Tim de Boer

Op zowel Bussloo als op de plassen langs de Ijssel bij Deventer geen noordse stern kunnen vinden!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Thomas van der Es

Om iets over zeven vanavond, nog een aanstalte van 6 vogels om te landen in polder de Hardenhoek (Biesbosch) deden dit herhaaldelijk niet en gingen snel hoogte winnend richting de nieuwe-merwede >richting het noordoosten
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Wouter

Erg interessant dit!
Ik vraag me toch af hoe zoiets kan gebeuren bij uitgesproken kustvogels als noordse sterns. Er stond wel een westenwindje de afgelopen dagen maar dat moeten die beesten toch wel kunnen verdragen.
En is zoiets vaker gebeurd? Ik heb er iig nog niet van gehoord.

Wouter

RWester

Alle vogels bij grote plassen aanwezig (Hiensche uiterwaard Dodewaard, Kraaijenbergse Plassen Cuijk, Grote grindgat Weurt) lijken uiteindelijk allemaal na 'korte' tijd doorgevlogen te zijn. Ben benieuwd hoeveel er nog in de jachthaven van Harderwijk zitten.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


g.j.p.gelderblom

Citaat van: Wouter op april 29, 2009, 00:55:43 AM
Erg interessant dit!
Ik vraag me toch af hoe zoiets kan gebeuren bij uitgesproken kustvogels als noordse sterns. Er stond wel een westenwindje de afgelopen dagen maar dat moeten die beesten toch wel kunnen verdragen.
En is zoiets vaker gebeurd? Ik heb er iig nog niet van gehoord.

Wouter

In tegenstelling tot bijv. Grote Sterns trekken Noordse Sterns ook gewoon over het binnenland, alleen moeten ze wel even naar beneden komen c.q. opgepikt worden.

Overigens waren in de Hiensche Waarden vanochtend zoals verwacht geen Noordse Sterns meer aanwezig.

Adri Clements

In de Biesbosch ook pleitte. Nog wel poelruiter, en in polder maltha een geoorde fuut, ook een leuke soort voor de bibo.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jord

Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

frankneijts

Citaat van: Wouter op april 29, 2009, 00:55:43 AM
Erg interessant dit!
Ik vraag me toch af hoe zoiets kan gebeuren bij uitgesproken kustvogels als noordse sterns. Er stond wel een westenwindje de afgelopen dagen maar dat moeten die beesten toch wel kunnen verdragen.
En is zoiets vaker gebeurd? Ik heb er iig nog niet van gehoord.

Wouter

In de Kempen maken we dit Noordse Sternfestival de laatste jaren regelmatig mee. Vooral het Ringselven en de plas bij de Zinkfabriek te Budel-Dorlein (op Belgisch/Limburgs/Brabantse grens) vormen de beste plek. Typisch 'hollands' weer (harde westenwind en buien, afgewisseld met felle opklaringen) tussen half april en half mei (uitschieters tot begin juni) geven de beste kansen maar soms lijkt er geen relatie met het weer. De vogels komen "ineens" uit de lucht vallen tijdens een bui, vliegen een tijdje rond en met een opklaring schroeven ze hoog op en verdwijnen weer even schielijk als ze gekomen zijn. Langer dan een uurtje of zo blijven de vogels niet maar het gebeurt wel eens dat er een 2e groepje invalt nadat het 1e is vertrokken. Het gaat hier meestal om enkelingen, duo's of kleine groepjes maar grotere groepen van 10 - 15 exx. komen ook voor. Een enkele keer vliegt er ook een Dwergstern mee maar tot dusverre geen Visdieven, die komen weer in aparte groepjes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

henkjanvdkolk

Oke!

Zoals Jord ook al zegt is er op trektellen niet veel van te zien
Veel getelde noordse sterns in het binnenland zijn in het najaar, of het is er een die een rivier volgt!

Ik kan zo snel 1 telling vinden van noordse sterns op trektellen.nl in het binnenland die uit de lucht komen vallen, ook voor een bui uit:
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=39&land=1&site=0&datum=20060505&taal=1

Zouden ze normaal gesproken te hoog gaan voor de telposten?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankneijts

#14
Citaat van: henkjanvdkolk op april 29, 2009, 17:48:08 PM
Oke!

Zoals Jord ook al zegt is er op trektellen niet veel van te zien
Veel getelde noordse sterns in het binnenland zijn in het najaar, of het is er een die een rivier volgt!

Ik kan zo snel 1 telling vinden van noordse sterns op trektellen.nl in het binnenland die uit de lucht komen vallen, ook voor een bui uit:
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=39&land=1&site=0&datum=20060505&taal=1

Zouden ze normaal gesproken te hoog gaan voor de telposten?

Ik denk het wel: de waarnemingen te Budel-Dorplein vinden plaats op ca. 1,5 km. hemelsbreed van de telpost Loozerheide waar toch ook on het voorjaar veel wordt geteld. Tot dusverre hebben we daar nog maar 'n enkele stern (paar Visdieven en een Noordse Dief )!
In het najaar is Noordse Stern in de Kempen althans veel zeldzamer en betreft meestal enkelingen, vooral jonge beesten. Vorig jaar is te Dorplein overigens ook een 1e zomer vogel vastgesteld, die zijn schaars in West-Europa in hun 2e kj!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

theomuusse

 Typisch 'hollands' weer (harde westenwind en buien, afgewisseld met felle opklaringen) tussen half april en half mei (uitschieters tot begin juni) geven de beste kansen maar soms lijkt er geen relatie met het weer.

Noordoosten wind met regen eind april begin mei is de truc!
Pim voorspelde het in maart en nu levert het een hausse op aan zeevogels zoals steltjes en sterns.

Theo Muusse

Jeroen Nagtegaal

Lijkt erop dat er vandaag weer leuke aantallen naar beneden komen. oa als 35 bij Weurt (Remco Wester) en in de Bichterweerd (Belg. Limburg)
Ook lijken er andere stelten zoals steenloper, kanoet ed. neer te vallen in het binnenland. Het is dat ik niet naar buiten kan maar anders was ik wel steltplekjes aan het checken!

Zie oa mail over vogelinfo

CiteerHallo,

Krijg net een belletje van een opgewonden Jan Smeets. Hij en Geert staan
op de Bichterweert waar het goed toeven is. Ze hebben al twee groepen
Noordse Sterns gehad (24 +17!!), verder Steenloper (3) Rosse Grutto
(6!!!), Krombekstrandloper, Bonte Strandloper, Zwarte Ruiter, al met al
the place to be (vooral als je Belg bent, ha,ha...)

Gr Max

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim de Boer

Hoor net dat er op de yperenplas bij deventer ook kanoeten zitten!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Justin Jansen

Vanmorgen om 11 uur 3 noordse stern ca 1,5 minuut ter plaatse op de zinkplas (Budel), daarna meteen weer weg, ook een Kanoet hier. Op de Strabrecht een groep van 30 en 10 en 1 witwangstern zijn gezien door Rob Bouman, en Remco Wester melde nog 35 Noordse Stren bij Grindgat Weurt en 1 kanoet en 1 kanoet in Zkl waalstrand Lent.
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

#19
Citaat van: Justin Jansen op mei 06, 2009, 18:07:26 PM
Vanmorgen om 11 uur 3 noordse stern ca 1,5 minuut ter plaatse op de zinkplas (Budel), daarna meteen weer weg, ook een Kanoet hier. Op de Strabrecht een groep van 30 en 10 en 1 witwangstern zijn gezien door Rob Bouman, en Remco Wester melde nog 35 Noordse Stren bij Grindgat Weurt en 1 kanoet en 1 kanoet in Zkl waalstrand Lent.

Het totaal Noordse Sterns op de Strabrechtse Heide is uiteindelijk op 63 gekomen en op de Zinkplas (B-Dorplein) had ik er even na 14 uur nog 12. Dat betekent 78 Noordse Sterns op 1 dag, een absoluut record voor de Kempen en bijna een verdubbeling van het totaal aantal bekende exemplaren!! Overigens op de Zinkplas 's middags ook nog een fraaie Zilverplevier, een dito Rosse Grutto, dezelfde Kanoet denk ik en nog een wat gewoner spul als Tureluurs, Oeverlopers en een mooi zomerkleed Bontje.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Justin Jansen

Vanavond 1 Noordse stern rondvliegend Kraaijenbergse Plassen 9 en twee kort ter plaatse om 20:45 uur op Kraaijenbergse Plas 7 daarna snel weer door.
M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

Vind het lijstje van Bichterweerd geweldig!


Citeeryup,

uiteindelijk zijn we afgeklokt op:

76 noordse sterns;
11 visdief;
30 vino's (waarschijnlijk noordse);
2 zwarte sterns;
30 bontbekken;
3 krombek;
28 kanoet;
9 rosse grutto;
2 zwarte ruiter;
16 groenpoot;
46 tureluur;
18 bontjes,
2 steenlopers;
1 watersnip;
3 oeverloper (min);
3 zilverplevier;
14 drietenen;
1 temminck str;
1 kleine str;
2 regenwulp;
1 slechtvalk;
1 visarend;
3 dwergmeeuwen;
16 noordse gele;

in totaal met kievit, kleine plevier en scholekster 20 soorten steltlopers!

morgen meer van dat!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

#22
Citaat van: frankneijts op mei 06, 2009, 19:56:26 PM
Citaat van: Justin Jansen op mei 06, 2009, 18:07:26 PM
Vanmorgen om 11 uur 3 noordse stern ca 1,5 minuut ter plaatse op de zinkplas (Budel), daarna meteen weer weg, ook een Kanoet hier. Op de Strabrecht een groep van 30 en 10 en 1 witwangstern zijn gezien door Rob Bouman, en Remco Wester melde nog 35 Noordse Stren bij Grindgat Weurt en 1 kanoet en 1 kanoet in Zkl waalstrand Lent.

Het totaal Noordse Sterns op de Strabrechtse Heide is uiteindelijk op 63 gekomen en op de Zinkplas (B-Dorplein) had ik er even na 14 uur nog 12. Dat betekent 78 Noordse Sterns op 1 dag, een absoluut record voor de Kempen en bijna een verdubbeling van het totaal aantal bekende exemplaren!! Overigens op de Zinkplas 's middags ook nog een fraaie Zilverplevier, een dito Rosse Grutto, dezelfde Kanoet denk ik en nog een wat gewoner spul als Tureluurs, Oeverlopers en een mooi zomerkleed Bontje.

Op de Zinkplas werden laat in de middag nog 's 26 Noordse Sterns opgemerkt waarmee het totaal vandaag op 104 (!) kwam en die verdubbeling alsnog (ruimschoots) tot stand kwam!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'