Een mij onbekend beestje

Gestart door Anna1, april 26, 2009, 21:15:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anna1

Goedendag :)

Gister zag ik dit beestje op een stalen/ijzeren railing lopen die bij mij om de tuin loopt, ik heb deze nog nooit gezien en heb geen enkel idee wat het is.
Iemand die het wel weet?
Dank alvast voor de moeite van het meedenken :)




xenion

Groeten,
Martin

Anna1

Hee dank je wel :)

Ik heb snel even gekeken op google, maar ik zie allemaal verschillende soorten/formaten/kleuren, deze heb ik nog niet zo snel gezien.
En wat is een nimf? jonkie ofzo?

Is dit eigenlijk een veelvoorkomend beestje? Want ik doe nu zo'n 3 jaar aan macrofotografie en ben altijd op zoek naar beestjes maar deze had ik nog niet gezien.

xenion

Een nimf is een soort van jonkie idd. Wantsen en Cicaden doorlopen een aantal stadia (5 uit mijn hoofd) nadat ze uit een ei zijn gekomen voordat ze volwassen (imago) zijn. Iedere keer als ze naar een nieuw stadium gaan vervellen ze en beginnen ze er al wat meer volwassen uit te zien. Maar pas als ze volwassen zijn krijgen ze complete vleugels, bij jouw exemplaar zijn deze nog kort, dus is het een nimf.
Welke Cicade het is waag ik mij niet aan, er zijn er ontzettend veel, en ik weet er verder niet al te veel vanaf. Cicaden komen overal wel voor, maar een groot deel is niet groter dan een paar mm.
Groeten,
Martin

Anna1

Dank je wel voor het antwoord weer, ben ik weer wat wijzer geworden.
Is toch apart hé dat pas als je met macrofotografie aan de gang gaat je pas echt aan de weet komt wat er allemaal voor insecten er in je buurt leven.

Maar ik vind deze wel heel eng trouwens  :D


Goyatlah

Moi Anna,

allereerst welkom op waarneming.nl.
Beestje is inderdaad een larve van een cicade, en daar is niets engs aan omdat dat allemaal planteneters zijn (net zoals de meeste rupsen bv). Een mooie site over wantsen en cicades is http://www.britishbugs.org.uk/
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anna1

#6
Aha okee, planteneters dus, wist ik niet.
Vind ze er toch stiekem eng uitzien hoor ;)

En dank je wel voor de verwelkoming en de link.
Ik zal hier nu ook zeker vaker te vinden zijn aangezien ik veel met macrofotografie bezig ben en dus veel met insecten enzo en je je toch vaak afvraagt wat het nou precies is, libelles vind ik het leukste en mooiste om te doen :)