dit is toch een fitis?

Gestart door Folkert Jan, april 08, 2009, 10:25:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

even voor de zekerheid:

dit is toch een fitis?
heb hem het deuntje van de fitis horen zingen, maar vin de poten wat donker.
hoe zit het precies met die handpenprojectie want dat snap ik niet helemaal

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

#1
Inderdaad Folkert Jan, een Fitis. Kijk voor die handpenprojectie eens naar de laatste post van Frank Neijts in dit topic: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=72871. Je kijkt naar de lengte van de zichtbare toppen van de handpennen bij een gesloten vleugel. Om te kunnen kwantificeren relateer je die lengte (bijvoorbeeld) aan de lengte van de tertials. En voor wat betreft de kleur van de pootjes, dat is een niet erg betrouwbaar kenmerk als het gaat om het onderscheid tussen Fitis en Tjiftjaf en bovendien vaak moeilijk te beoordelen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

CiteerInderdaad Folkert Jan, een Fitis. Kijk voor die handpenprojectie eens naar de laatste post van Frank Neijts in dit topic: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=72871. Je kijkt naar de lengte van de zichtbare toppen van de handpennen bij een gesloten vleugel. Om te kunnen kwantificeren relateer je die lengte (bijvoorbeeld) aan de lengte van de tertials. En voor wat betreft de kleur van de pootjes, dat is een niet erg betrouwbaar kenmerk als het gaat om het onderscheid tussen Fitis en Tjiftjaf en bovendien vaak moeilijk te beoordelen.

Bram
thnx :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

En ik zou d'r nog aan toe willen voegen: als-ie zingt als een Fitis ìs 't ook een Fitis, al zijn z'n pootjes paars........ B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

CiteerEn ik zou d'r nog aan toe willen voegen: als-ie zingt als een Fitis ìs 't ook een Fitis, al zijn z'n pootjes paars........ B)
ja tuurlijk is dat zo, maar nu weet ik dus dat er ook fitissen zijn die een veel donkerdere pootkleur hebben :)

echter heb ik wel eens gelezen dat hybirden fitis x tjiftjaf er uit kunnen zien als de 1 en zingen als de ander
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Citeerechter heb ik wel eens gelezen dat hybirden fitis x tjiftjaf er uit kunnen zien als de 1 en zingen als de ander
Nooit helemaal.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

teunvankessel

Dan heb je ook nog mengzangers! Die zijn ook wel lache ^_^  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

frankneijts

CiteerDan heb je ook nog mengzangers! Die zijn ook wel lache ^_^
Terecht dat je het verschil maakt Teun (per ongeluk?). Hoewel vaak hybriden genoemd zijn die 'mengzangers' (die dus zowel Fitis- als Tjif-zang, soms gemengd,  laten horen) vrijwel altijd òf (zuivere) Fitissen òf Tjiffen en zien er dus ook uit als 1 van de 2, ongeacht wat er uit hun strotje komt. Immers wordt zang aangeboren en zegt 'mengzang' niks over eventuele hybridisatie (wat waarschijnlijk erg zelden voorkomt...). Ze hebben 't gewoon verkeerd aangeleerd!
Lache...!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'