Jager jaagt op Slechtvalk

Gestart door peter123, februari 14, 2009, 14:04:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter123

Hallo allemaal,

Dit stuk uitschot van de samenleving probeerde de Slechtvalk te verrassen.
Ze heeft daar haar vaste stek en de jagers wisten dat blijkbaar ook.
Voortaan alles onder embargo?

Groetjes Peter Soer

Jos Welbedacht

CiteerVoortaan alles onder embargo?

Dat weet ik niet.
Wel lijkt het mij verstandig om een foto van de jager op te sturen naar de politie of AID Groendesk, wellicht dat er dan het één en ander gedaan kan worden.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HansP

En waar maak jij uit op dat die jager daar voor de Slechtvalk is?
Groet,
Hans Pohlmann

peter123

Omdat ik die jager heel behoedzaam om de Slechtvalk heen zag sluipen.
Toen de Slechtvalk hem door had en wegvloog, kwam er direct een wagen aan met nog 3 jagers om hem op te pikken.

Groetjes Peter Soer

HansP

CiteerOmdat ik die jager heel behoedzaam om de Slechtvalk heen zag sluipen.
Toen de Slechtvalk hem door had en wegvloog, kwam er direct een wagen aan met nog 3 jagers om hem op te pikken.

Groetjes Peter Soer
Ok, hij probeerde hem dus niet op te jagen. Want dat is zielig voor de Slechtvalk.
NIet vervelend bedoeld hoor, maar om direct conclusies te trekken dat die jager de Slechtvalk wilde verrassen (bedoel je schieten?), lijtk me iets te kort door de bocht.  
Groet,
Hans Pohlmann

peter123

En als ik de Slechtvalk dood in zijn handen had gefotografeerd dan was die natuurljik in die staat gevonden jaja....

Groetjes Peter Soer

joostheeremans

Citeer
CiteerOmdat ik die jager heel behoedzaam om de Slechtvalk heen zag sluipen.
Toen de Slechtvalk hem door had en wegvloog, kwam er direct een wagen aan met nog 3 jagers om hem op te pikken.

Groetjes Peter Soer
Ok, hij probeerde hem dus niet op te jagen. Want dat is zielig voor de Slechtvalk.
NIet vervelend bedoeld hoor, maar om direct conclusies te trekken dat die jager de Slechtvalk wilde verrassen (bedoel je schieten?), lijtk me iets te kort door de bocht.
Misschien iets te kort door de bocht, maar blind vertrouwen op de goedheid van de jager lijkt me kortzichtig...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

peter123

Een goede tip voor de volgende keer, mits ik mijn camera dan heel thuis kan brengen.

Groetjes Peter Soer

Christian Kooij

Beste Peter,

Hierbij jouw commentaar bij de foto die je op Birdpix plaatste bij jouw foto van waarschijnlijk dezelfde Slechtvalk: "Het is indrukwekkend om te zien met wat voor een gemak zij de vogels uit de lucht pakt. Deze keer was een wedstrijd-Duif de klos".

Je kunt je afvragen of een dergelijk commentaar handig is, of dat het uberhaupt verstandig is om zo'n foto te plaatsen.

Met vriendelijke groeten,

Christian
Met vriendelijke groeten,

Christian Kooij

robertjan51

Van deze afstand had de jager makkelijk aan kunnen leggen om deze slechtvalk te schieten maar ik zie op de foto niet dat deze jager enige moeite doet om zijn geweer te schouderen.
Het lijkt me bovendien onwaarschijnlijk dat deze jager dat zo dicht bij een woonwijk zou doen.
Het zou natuurlijk kunnen dat er een duivenmelker heeft geklaagd dat hij steeds duivenmist of deze man heeft zelf duiven maar ik kan in elk geval uit deze foto niet concluderen dat de slechtvalk iets te vrezen heeft van deze jager.
Bovendien is het jachtseizoen nu voor het grootse gedeelte gesloten is dus ik vraag me ook af of deze foto wel recent is.

groeten: robert-Jan

peter123

#10
-De foto is vandaag gemaakt.
-Het gebied is niet dicht bij een woonwijk, de foto geeft hierin een vertekend beeld.
-Dat een Slechtvalk vaak sportduiven jaagt is algemeen bekend daar vertel ik niets nieuws mee.
-Of de jager van die afstand al had kunnen schieten? Ik denk het niet, op een foto waar een telelens is gebruikt, krijg je al snel vertekening in diepte.

Groetjes Peter Soer

Dorine

Wat de bedoelingen waren van die jager blijft natuurlijk gissen.
Anderzijds kun je je afvragen wat er was gebeurd als Peter Soer daar niet was geweest/had gestaan.
Dorine van Asten
peregrines.nl

robertjan51

Het zal wel een onopgeloste zaak blijven.
Al vind ik de term üitschot van de sameleving"nou niet echt vriendelijk.
Dat u suggereert dat deze jager op een slechtvalk zou schieten wil natuurlijk niet zeggen dat alle jagers dit zouden doen.
Je zult onder de jagers ook wel een kleine groep hebben die het verpesten voor de rest en hier wordt dan ook het meeste over geschreven.
ik ben het er helemaal mee eens dat schieten op roofvogels niet door de beugel kan en dat zeker de jachtakte van een jager die zich hieraan schuldig maakt onmiddelijk ingetrokken dient te worden.
Heeft de jager U zien fotograferen en denkt u dat dit hem er van weerhield te schieten?

Lasse de Vries


laatvlieger

#14
Ik heb als admin hier ingegrepen en een aantal reacties moeten verwijderen. Een flinke discussie is geen enkel probleem, maar er wordt niet op de man gespeeld en er wordt niet heen en weer gegooid met krachttermen. Dat komt een discussie niet ten goede. Er moet op dit forum plek zijn voor iedereen die in natuur geïnteresseerd is (dus ook voor jagers). Het lijkt me goed om dit tot op de bodem uit te zoeken, maar hoor en wederhoor is altijd belangrijk. Verder s.v.p. respect voor elkaar, anders valt er niet te discussieren. Zo niet, dan grijpen we weer in.

Aan The Eagle, wil ik vragen om nogmaals, maar dan meer genuanceerd en niet op de man te reageren en te ondertekenen met zijn/ haar daadwerkelijke naam.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

peter123

#15
CiteerEr moet op dit forum plek zijn voor iedereen die in natuur geïnteresseerd is (dus ook voor jagers).

Oh, mag ik dan weten wat de relatie is tussen Waarnemingen.nl en jagers?
Gaat het van: 'Waar zullen we deze keer jagen, even kijken op waarnemingen.nl?'
Dan zal er bij mij verdomd veel onder embargo komen te staan.


Groetjes Peter Soer

grutto

Citeer
Al vind ik de term üitschot van de sameleving"nou niet echt vriendelijk.

Dat is de moderator nog vergeten weg te halen denk ik.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

laatvlieger

#17
Citeer
CiteerEr moet op dit forum plek zijn voor iedereen die in natuur geïnteresseerd is (dus ook voor jagers).

Oh, mag ik dan weten wat de relatie is tussen Waarnemingen.nl en jagers?
Gaat het van: 'Waar zullen we deze keer jagen, even kijken op waarnemingen.nl?'
Dan zal er bij mij verdomd veel onder embargo komen te staan.


Groetjes Peter Soer
Embargo is aan jezelf. Ik zie het zelf als volgt: Een van de bedoelingen van waarneming.nl is dat er zoveel mogelijk natuurwaarnemingen gedeeld worden en dat kennis verspreid wordt. Af en toe kan daar misbruik van worden gemaakt. Waarneming.nl kan daar niet voor verantwoordelijk worden gehouden, maar biedt wel de mogelijkheid aan de waarnemers om bij kwetsbare situaties embargo of vervaging toe te passen. Waarneming.nl hoopt dat dat zo min mogelijk nodig is, omdat waarneming.nl graag wil dat iedereen kan genieten van wat er buiten te vinden is.

Wat betreft de relatie waarneming.nl en jagers... ach ja, ik wilde alleen maar aangeven dat er op dit forum plek voor iedereen moet zijn. Voor vervent anti-jagers, voor mensen die er neutraal tegenover staan, maar dus ook voor jagers. Als er niet meer met elkaar gediscussieerd kan worden houdt alles op. In plaats van mensen te weren, kun je m.i. beter altijd met elkaar in gesprek blijven. Verder zien ook jagers van alles in het veld en zijn zij misschien net zo geïnteresseerd in plantjes, vogels, zoogdieren als de andere waarnemers. Misschien soms op een iets andere manier maar ook hun waarnemingen zijn interessant om in de database te krijgen en te delen.

Of jagers de gegevens uit waarneming.nl bekijken en vervolgens daar gebruik van maken? Ik weet het niet, maar dat is voor deze discussie verder totaal niet relevant. ( je kunt er altijd een nieuw topic over starten, zolang het netjes blijft) Het gaat hier om de vraag wat de intentie van deze jager is geweest en wat je moet doen als een jager over de schreef gaat. Als deze jager daadwerkelijk op die slechtvalk wilde jagen, dan moet hij keihard worden aangepakt, maar daarvoor heb je wel meer bewijs nodig dan iemand die met een geweer een weiland in loopt. Hoe dan ook, lijkt het meer zeer verstandig dit in de gaten te blijven houden. En zoals al eerder aangegeven, je kunt dit prima melden bij de AID.  

Verder neem ik aan dat jagers een vergunning krijgen om een beperkt aantal soorten te jagen. Overschrijden ze die vergunning, dan zou er m.i. alles aan gedaan moeten worden om hen die vergunning te ontnemen of ze straffen op te leggen. Overschrijden ze hun vergunning niet, en ben je het er niet mee eens dat zij bepaalde soorten mogen jagen, dan zul je ervoor moeten pleiten om de wetgeving aan te passen. Daar hebben we politieke instrumenten voor.  Verder zou je erover kunnen discusieren, maar daarbij is het altijd prettig om ook de andere kant van het verhaal te horen. Dat is hier dus mogelijk en dat houden we zo!

En nogmaals voor de duidelijkheid, er wordt hier door mij geen standpunt genomen. Het enige dat ik belangrijk vind is dat er hier door iedereen op een nette maniergediscussieerd kan worden. En dat niemand zich geremd hoeft te voelen om er het zijne van te zeggen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Is er trouwens al om een reactie van een jagersvereniging gevraagd? Zoals al eerder aangegeven is het jachtseizoen gesloten (of dit voor alle soorten geldt, weet ik niet). Het is dus vreemd dat er jagers met geweren nu nog in de weilanden lopen. Als de foto echt gisteren is gemaakt, dan moet er aan de bel worden getrokken! Het lijkt mij dat de jagersvereniging wat uit te leggen heeft. Het zou mooi zijn, als er hier een reactie zou komen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Hinko

#19
Plaats & tijd even doorgeven aan de plaatselijke WBE (WildBeheerEenheid). Onderschat het zelfreinigend vermogen van deze clubs niet. Als er echt wat aan de hand is, dan denk ik dat deze jager harder van z'n collega's op z'n flikker krijgt dan van enig ander.

Werkt bij Kitesurfers ook perfect!
mvgr, Hinko

grutto

#20
Nu voel ik me niet in de positie om jagers te verdedigen maar er komen veel zaken over mijn buro.
Technisch is het goed mogelijk dat de man op de foto met geweer in het veld loopt.
Het jachtseizoen is achter de rug maar als je bijvoorbeeld naar bepaalde weidevogel gebieden kijkt, wordt er planmatig beheer van bijvoorbeeld vossen ed gevraagd.
Vaak met speciale ontheffingen ontheffingen die voortvloeien uit overheidsplannen die ook nog politiek zijn goed gekeurd. Zo zijn er nog wel een handje vol voorbeelden te noemen.

De opmerking om met de plaatselijke WBE te bellen als er vragen zijn, lijkt mij een goede tip. Die weten precies wat er op elke meter gebeurd. Ook de Faunabeheereenheid van een provincie zou vragen kunnen beantwoorden.

Algemeen advies benader alles altijd zonder te veel emotie of vooroordelen dat maakt problemen vaak makkelijker om  te lossen of vragen te beantwoorden.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

grutto

Citeer

Werkt bij Kitesurfers ook perfect!

Ook bij ballonnenclubs (Joure) waar ze gewoon over ganzen opvanggebieden heen willen "varen"  :):):)


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Klaas van Dijk

Alles leuk en aardig, dat idee van gezamenlijk optrekken van plezierjagers en vogelaars / natuurliefhebbers, maar er blijft natuurlijk altijd een niet te overbruggen probleem. Dat probleem is duidelijk te maken met 1 Wilde Eend.

Stel er is 1 Wilde Eend en 1 sloot langs 1 lang wandelpad en deze ene Wilde Eend zit het gehele jaar in deze sloot.

(1): tijdens het geopende jachtseizoen (plezierjacht op Wilde Eend is een bepaalde tijd van het jaar toegestaan) kan de plezierjager deze ene Wilde Eend met 1 schot doodschieten. Dan is er geen levende Wilde Eend meer.

(2): tijdens hetzelfde geopende jachtseizoen kan een vogelaar iedere dag langs het pad wandelen en iedere dag 1 Wilde Eend in zijn notitieboekje schrijven (en vervolgens invoeren op waarneming.nl).

(3): en een natuurliefhebber kan tijdens deze periode iedere dag ook langs het pad lopen en iedere dag genieten van de ene Wilde Eend in de sloot langs het pad.

(4): en de fotograaf kan ook dagelijks langs het pad lopen (of urenlang in een schuiltent zitten) en proberen iedere dag een foto van deze ene Wilde Eend te maken (en vervolgens op waarneming.nl of op birdpix.nl zetten).

En de oplossing?

Moeten de fotograaf, de wandelaar en de vogelaar maar genoegen nemen met een plaatsje op de tweede rang?

Uiteindelijk is de plezierjager voor de volle 100% verantwoordelijk voor de keuze die hij maakt om het schot te lossen op grond waarvan deze ene Wilde Eend wordt gedood. Hij kan ook een andere keuze maken en zijn geweer aan de wilgen hangen.

Vroeger werden in Nederland hanengevechten gehouden en vroeger mochten in Nederland ook eieren van Grutto, Scholekster, Tureluur en Wilde Eend geraapt worden. Deze folklore-achtige activiteiten (en er zijn nog vele andere voorbeelden) zijn ook afgeschaft. Vrouwen mochten vroeger ook niet stemmen. De bijbel staat bomvol met zulke folkloristische voorbeelden die nu in Nederland zijn afgeschaft.

Dus mensen, je niet met een kluitje in het riet laten sturen.

Groetjes,

Klaas


grutto

CiteerAlles leuk en aardig, dat idee van gezamenlijk optrekken van plezierjagers en vogelaars / natuurliefhebbers, maar er blijft natuurlijk altijd een niet te overbruggen probleem.

Moeten de fotograaf, de wandelaar en de vogelaar maar genoegen nemen met een plaatsje op de tweede rang?



Ik lees eigenlijk nergens iets over gezamenlijk optrekken maar ik kan me vergissen roep dan even waar ?

Tevens snap ik niet waarom de hobby fotograaf op een 2e plaats komt.


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

The Eagle

Beste Peter123.

Onduidelijkheden in deze topic!!

Ben zelf roof- weidevogelman, zit in het ringwerk.

Wij krijgen een goede medewerking van ca. 75 procent van de Jagers

Van hun krijgen we, Horst en weidevogelpullen meldingen, wat ons ontzettend veel werk bespaard en tot betere resultaten leidt.

Ook dit jaar melding van een Boomvalkjesnest, zo ook andere bijzondere waarnemingen, vorig jaar de Havik die sloeg alle jonge Torenvalken tijdens het uitvliegen uit een valkenkast.

Het kaf onder de jagers wordt door ons in de gaten gehouden, aangesproken en eventueel via de AID voor het hekje gebracht.

(Jouw) foto laat alleen duidelijk de Slechtvalk zien, door vertekening van de telelens.

Met dezelfde telelens kan je een duidelijke foto van de jager maken!!
Waarom heb je dat nagelaten?

Ken hier jagers in de buurt die net als (dit stuk uitschot van de samenleving zoals jij de persoon noemt) intens kunnen genieten van deze sierlijke superjachtvogel, zij gooien hun geweer niet snel de kant uit als we staan te kijken, ze vergeten door de prachtige aanblik dat ze een geweer in handen hebben!!!!!!

Jouw taalgebruik is het forum onwaardigen en mijns inziens onnoodzakelijk.


Vr.g. The Eagle.

Henk Mulder.


Vr.g. Henk Mulder.


Herman van der Klis

CiteerPlaats & tijd even doorgeven aan de plaatselijke WBE (WildBeheerEenheid). Onderschat het zelfreinigend vermogen van deze clubs niet. Als er echt wat aan de hand is, dan denk ik dat deze jager harder van z'n collega's op z'n flikker krijgt dan van enig ander.

Werkt bij Kitesurfers ook perfect!
Ook ik heb gisteren (zaterdagmorgen 14/2) een aantal pittige discussies moeten voeren over een aantal zaken betreffende de jacht op ganzen , waar 3 jagers zich op dat moment  mee plezierden.
Mijn vraag is . Wanneer we jachtpraktijken constateren , die in onze ogen absoluut niet door de beugel kunnen , waar moeten/kunnen we dit nu melden ?

Ik lees in dit topic : AID , Wild Beheer Eenheid en Jagersvereniging.

mvg

Herman van der KLis
Herman van der Klis

peter123

Hallo allemaal,

De AID heb ik inmiddels ingelicht.
Voortaan maar stemmen op een politieke partij die de jacht voor iedereen afschaft in Nederland, dan kan deze discussie gesloten worden.
Wel leuk om nu te weten wie de jagers zijn op Waarnemingen.nl.

Groetjes Peter Soer

grutto

Citeer
CiteerPlaats & tijd even doorgeven aan de plaatselijke WBE (WildBeheerEenheid). Onderschat het zelfreinigend vermogen van deze clubs niet. Als er echt wat aan de hand is, dan denk ik dat deze jager harder van z'n collega's op z'n flikker krijgt dan van enig ander.

Werkt bij Kitesurfers ook perfect!
Ook ik heb gisteren (zaterdagmorgen 14/2) een aantal pittige discussies moeten voeren over een aantal zaken betreffende de jacht op ganzen , waar 3 jagers zich op dat moment  mee plezierden.
Mijn vraag is . Wanneer we jachtpraktijken constateren , die in onze ogen absoluut niet door de beugel kunnen , waar moeten/kunnen we dit nu melden ?

Ik lees in dit topic : AID , Wild Beheer Eenheid en Jagersvereniging.

mvg

Herman van der KLis

In eerste instantie is de politie verantwoordelijk voor het handhaven van de FFwet.

Minster Verburg heeft geroepen dat zij er ook van uitgaat dat de AID ook haar ogen open heeft.

Echter wat Hinko riep om contact op te nemen met de WBE een in de FF wet genoemde partij lijkt het meest praktisch. In veel gevallen is de WBE ook verantwoordelijk voor uitgifte van ontheffingen en naar mijn overtuiging ook op de naleving van deze regelgeving.

Het adres van de WBE kan je eventueel opvragen bij de FBE.
zie

http://www.faunabeheereenheid.nl/


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Tim de Boer

CiteerHallo allemaal,

De AID heb ik inmiddels ingelicht.
Voortaan maar stemmen op een politieke partij die de jacht voor iedereen afschaft in Nederland, dan kan deze discussie gesloten worden.
Wel leuk om nu te weten wie de jagers zijn op Waarnemingen.nl.

Groetjes Peter Soer
Zo je hebt je al aardig druk gemaakt zeg! In plaats van dat je alles ff goed uitzoekt ipv hier op het forum jagers (zoals zo vaak gebeurd) in een slecht daglicht te zetten had je de boel ook wat verder uit kunnen zoeken. Ik zie overigens nog steeds geen bewijs trouwens... Owja ik ben trouwens geen jager!  
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Klaas van Dijk

hoi Tjeerd,

Je schreef: "tevens snap ik niet waarom de hobby fotograaf op een 2e plaats komt."

Ach, de voorstanders van de Apartheid in het Zuid-Afrika van vroeger waren er ook heilig van overtuigd dat zwarte en gekleurde medeburgers niet op de 2de plaats kwamen.

En een dood geschoten Wilde Eend kun je nu éénmaal niet meer fotograferen. En ook niet meer in je notitieboekje noteren. Dat alles is dus het gevolg van het besluit van de plezierjager om deze ene Wilde Eend de doden. En dus vindt hij zijn pleziertjes (de kick om te doden, te schieten met een geweer etc.) belangrijker dan rekening houden met zijn medemens. En dus komt deze medemens op de tweede plaats.

Zo even genoeg?

Groetjes,

Klaas