Nu al Ecto!!!!!

Gestart door blaauw7, januari 23, 2009, 13:51:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Vond vandaag mijn eerste ecto van het jaar. Die sluipwespjes zijn er wel vroeg bij!
Eens kijken wat het dit maal wordt.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

De imago's zijn er in januari nog niet bij, ze overwinteren als larve op de gastheer.
De gastheer lijkt een Lepthyphantes, of beter een Tenuiphantes.
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

Ik vond vanmiddag ook zo'n 'ecto' - sluipwesplarve op een spin.

Spin is dacht ik Araniella spec.


blaauw7

Leuk Robert!! Je kunt de wesp makkelijk uitkweken, tenminste als je de spin nog hebt. Zie:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=44776

Mijn spin heeft jammer genoeg het loodje gelegd :( . Lag vanmorgen dood in het potje!

Bedankt Jacomijn! Klinkt inderdaad logisch dat de larven overwinteren op de gastheer.
Groeten,
Dick Belgers

Robert Heemskerk

#5
Vlakbij de spin vond ik overigens een sluipwespsoort (imago), het zou wel erg toevallig zijn als het om deze soort ging denk ik..?

Ik zal eens vragen of deze soort (Ichneumonidae spec.?) parasiteert op dit soort spinnen..  :mellow:

Edit: In Lars zijn reactie op diptera.info ''Tenthredinidae and most likely Nematinae.''

spinnenvrouw

De ecto van Robert is een komkommerspin. Die zijn in de winter niet groen maar bruin. Je kunt ze prima opkweken - beesten uit de struiklaag zijn niet zo gevoelig voor uitdroging -  maar komkommertjes zijn gretige eters, in de winter hoeven ze niet zo veel maar als het voorjaar aanbreekt krijg je het er druk mee.

De Lepthyphantes van Dick leeft diep in de vegetatie, die soorten zijn gevoelig voor uitdroging, en daardoor lastiger te kweken.  
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

Vanmiddag nog een ecto gevonden, deze wel verzameld.
Ik zal proberen er een tijdje voor te zorgen.

spinnenvrouw

Succes!
Ik verheug me op de fotoserie van de ontwikkeling!
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Hallo Robert, hoe gaat het met je pleegkind?
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

De spin leeft nog, ik geef 'm elke dag een varenrouwmugje, maar ook een klerenmotje.
Ik moet vandaag nog eten geven.
Nu weet ik niet of ie al eet?, heb ik nog niet gezien.
In het potje heeft ie een spinnewebje gesponnen waar ik de mugjes in mik..

spinnenvrouw

Als hij een wielwebje heeft gemaakt heeft hij trek.
Sommige spinnen vinden varenmugjes vies. Dus als er een buitenmug tegen het raam zit zou Araniella daar wel eens heel blij mee kunnen zijn. Zo nodig kan ik je wat fruitvliegen opsturen, maar misschien kun je daar ook op een ander manier aan komen.
Staat hij binnen of buiten?  Temperaturen boven de 10 à 15 graden zijn voor deze tijd van het jaar nog te hoog voor het beestje.
En let je er op dat hij niet in de zon staat? De stand van de zon verandert sneller dan je denkt, ik ben er ook wel eens beesten door kwijtgeraakt.
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

#12
Bedankt voor de tips, ik moet 'm dus veel koeler zetten en betere muggen vangen..  :whistle:
Morgen wordt het iets minder koud..
En nog kieskeurig zijn ook..  ^_^  

Robert Heemskerk

Inmiddels heb ik enkele wintermuggen en varenrouwmugjes kunnen voeren.
Nu het iets warmer is geworden probeer ik ook wat gevleugelde bladluisjes toe te voegen aan het menu.

De spin is wat gegroeid, zo ook de parasiet..

Hierbij enkele foto's van vandaag.


Robert Heemskerk

foto 2

spinnenvrouw

De Grote Slurp is begonnen!
Jacomijn Prinsen

Iolaire

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Robert Heemskerk

vandaag: 24-02-2009

brrrrrr  :wacko:  

spinnenvrouw

Ach hoe lief'lijk en harmonieus is de natuur!

Prachtfoto, de haartjes langs de segmentranden had ik nog nooit zo gezien.
Jacomijn Prinsen

javanerkelens

Complimenten Robert  :duim:
Bijzonder om te zien....

Joke !
Groet,
Joke (van Erkelens)

spinnenvrouw

Hoe gaat het met hem?
Als de larve een cocon heeft gesponnen kun je het potje beter niet meer omdraaien, de zich ontwikkelende pop raakt dan beschadigd, met als resultaat een misvormd imago.
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik dat vroeger vaak deed, uit nieuwsgierigheid, om te zien hoe de wesp zich ontwikkelde.  :(   En dat liep dus niet altijd  goed af ...
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

Volgens mij gaat het vrij goed.
Er zijn immers slingers opgehangen..

Ik zal de larve met rust laten  ;)  

spinnenvrouw

Dit ziet er vreemd uit, maar de larve is nog aan het werk. We wachten af!
Heb je het spinnenlijkje nog in het potje zitten? Aub niet weggooien! Het is gebruikelijk om de wesp, de cocon en de resten van de gastheer bij elkaar te bewaren.
Jacomijn Prinsen

hay

Robert,
Niet dat ik ook maar iets zinnigs bij te dragen heb, maar (en ook mijn bewonderende groet aan "de gebeurtenis begeleidende" Spinnenvrouw...): wat een ongehoord mooi en spannend gefotografeerd verslag!! Dat vraagt een keer om een uitgebreide analyse cq. artikel in een Nieuwsbrief!
Groteslurpnachtmerriegroet,
hay

Robert Heemskerk

#24
De afgelopen dagen zag ik dat de larve/cocon uit het webje is gevallen en op de bodem van het potje ligt. Van deze gelegenheid gebruik gemaakt om er een foto van te maken.

Ontwikkeld ie zich nog verder? of 'something went wrong''?

spinnenvrouw

Er is iets mis, hij had in een cocon moeten zitten, maar op een eerdere foto zag de cocon er raar uit. De reparatie van de slingers is dus niet gelukt.
Dit is een pop, en er begint al wat zwart te worden. Niet schudden! Er kan nog steeds iets uit komen.
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

voila!  :lol:

Zonder cocon??

Hij ziet er op het eerste gezicht gezonde uit toch?


Robert Heemskerk

foto 2

Robert Heemskerk

foto 3

Robert Heemskerk

foto 4