Hoofdmenu

barmsijs

Gestart door Ted van der Knaap, januari 05, 2009, 12:54:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

gisteren tijdens 'n rondje park met mijn hond (Westland) kwam 'n groepje van zo'n 10 vogeltjes aanvliegen, huismussen dacht ik in eerste instantie maar vond 't vreemd dat ze ondersteboven hingen.

Foto's gemaakt die vrij donker zijn maar op de pc kom ik vanwege de rode voorhoofdsvlek uit op barmsijs. Op foto's zie ik vogels met en zonder rode borst.

Kom uit op grote barmsijs. (man + vrouw. ex.!)

Ik heb 'n paar vragen:
- Klopt het dat dit grote barmsijzen zijn?
- Vliegen grote en kleine barmsijzen ook wel eens door elkaar?
- Is het een algemene vogel? (had ze nog nooit waargenomen!)

4 foto's
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BramtK

#4
Tjee, moeilijk zo Ted. Op foto drie lijkt de vleugelstreep cremekleurig en de bovendelen in zijn algemeenheid warmbruin. Dat pleit voor Kleine barmsijs. Laatste foto brengt me echter weer aan het twijfelen. Foto's lijken me net niet goed genoeg om uitsluitsel te geven, maar misschien dat je wat met oplichtten kan bereiken. Grote en Kleine bramsijzen trekken zeker met elkaar op, maar geen idee hoe vaak. De (Kleine) barmsijs is als broedvogel zeldzaam, nog slechts enkele broedparen in de duistreek en ik geloof niet dat dat de goede kant op gaat, maar 's winters tref je ze wat makkelijker.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Ted van der Knaap

#5
CiteerTjee, moeilijk zo Ted. Op foto drie lijkt de vleugelstreep cremekleurig en de bovendelen in zijn algemeenheid warmbruin. Dat pleit voor Kleine barmsijs. Laatste foto brengt me echter weer aan het twijfelen. Grote en Kleine bramsijzen trekken zeker met elkaar op, maar geen idee hoe vaak. De (Kleine) barmsijs is als broedvogel zeldzaam, nog slechts enkele broedparen in de duistreek en ik gellof niet dat dat de goede kant op gaat, maar 's winters tref je ze wat makkelijker.

Bram
..heb nog even gekeken naar "betere" foto's maar ze blijven donker en moeilijk..

Voor mij is het een nieuwe soort... ...leuk om ze tegen te komen.
Als het niet duidelijk is of het kleine/grote barmsijzen zijn, dan zal ik ze invoeren als sijs spec.

:duim:  Bram

2 foto's nog
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

laatvlieger

Barmsijs spec.

Kleine en grote trekken samen op. Maar het percentage kleine is laag.
Schatjes zijn het!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ted van der Knaap

CiteerBarmsijs spec.

Kleine en grote trekken samen op. Maar het percentage kleine is laag.
Schatjes zijn het!
ja, zijn leuke vogeltjes... ..voer ze in als spec.

(nog 2 opgelicht!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankneijts

Zou het ook maar op Barmsijs spec. houden al doen ze me wel aan Grote denken. Het geslachtsonderscheid is overigens lastig: alleen vogels met veel rood op borst, wangen en stuit zijn waarschijnljk adulte mannetjes. Vogels met alleen rood op de kruin zijn niet zo 1-2-3 te sexen: dit kunnen 1e winter mannetjes zijn òf adulte c.q. 1e winter wijfjes.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

op de laatste foto lijkt me de onderste toch wel een grote!!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

henkjanvdkolk

#12
Citeerop de laatste foto lijkt me de onderste toch wel een grote!!
Lijkt mij idd ook grote!

Vleugelstreep/ borst wit zonder bruin.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Cygnus

De laatste foto's zijn lichter gemaakt. Daardoor valt er volgens mij niets meer zeggen over de juiste (onder)soort.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankneijts

Eens met Trinus. Heb op dit forum toch al diverse malen duidelijk gemaakt dat in elk geval een witte vleugelstreep niks zegt: ook Kleine kan een spierwitte vleugelstreep hebben.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

CiteerGrote en Kleine bramsijzen
Freudiaanse verspreking!    ;)  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BramtK

Citeer
CiteerGrote en Kleine bramsijzen
Freudiaanse verspreking!    ;)
Oops, haha!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Johnny de Zeeuw

hele leuke waarneming voor het westland, heb ze in het verleden wel met die grote barmsijsen invasie van enkele jaren geleden een paar keer ter plaatse gezien o.a. hoekvholland s'-gravenzande en naluk en vorige jaar of het jaar daarvoor een keer 1 in het prinsenbos (ook in een els). Die elzen bij het julliana park zijn overigens wel een aanrader om in de gaten te houden heb er jaarlijks (gewone  :rolleyes: ) sijs en en vaak een hoop putters.
gr johnny  

Ted van der Knaap

#18
vanmorgen de barmsijsen weer tegengekomen op ongeveer dezelfde plek alleen waren het er nu veel meer, een groep van minimaal 25 stuks

had m'n toestel weer mee en heb flink staan klikken (250!), de foto's heb ik in dit album geplaatst:

http://picasaweb.google.nl/tvdknaap/Bramsi...ey=Nm-fejROGbk#

het resultaat vind ik wat tegenvallen maar misschien is er iemand die door het album wil gaan en er een zekere kleine en/of grote uit kan halen.. ..heb de foto's (nog) niet bewerkt.

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BramtK

Ha Ted,

Even deze twee als voorbeeld:
http://picasaweb.google.nl/tvdknaap/Bramsi...540809869055506

http://picasaweb.google.nl/tvdknaap/Bramsi...539558528012290

Lijken mij Grote barmsijzen, witte banen op de rug, koudbruin, vrij lichte flanken, witte vleugelstreep. Maar wat er verder in jouw groep van 25 zat... Dat is niet te zeggen, kunnen net zo goed Kleine tussen hebben gezeten.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

bobofoto

foto's door geworsteld en bekeken er zitten een aantal zekere grote tussen maar ook daarmee is het zo dat het soms moeilijk is om van een foto te determineren omdat je hier ook te maken hebt met kleurnuace en instellingen van camera.
Maar op foto 112 is de vleugelstreep contrastrijk genoeg miz voor een grote barmsijs.
224 heeft ook een mogelijke grote barmsijs.
Maar met grote zekerheid zal ik het niet echt aangeven ik zou de groep als barmsijs spec invoeren.
met vriendelijke groet,
Boudewijn

dagverslagen op mijn  vogelblog via www.vogels.boboair.nl

Guus Peterse

Als er zekere grote barmsijzen tussen de foto's zitten, en dat denk ik ook wel, zou ik die natuurlijk niet als spec. maar als grote invoeren.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ted van der Knaap

CiteerAls er zekere grote barmsijzen tussen de foto's zitten, en dat denk ik ook wel, zou ik die natuurlijk niet als spec. maar als grote invoeren.
heb de waarneming voorlopig ingevoerd als barmsijs spec.

..mij is het er om te doen of ik ook een kleine en/of grote in kan voeren met foto als bewijs..

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankneijts

Onderscheid tussen Kleine en Grote Barmsijs is lang niet altijd zo eenvoudig. Eigenlijk zijn alleen typische vogels (afgezien van biometrie) redelijk goed op naam te brengen. Zie bijgaande plaatjes:
Kleine Barmsijs (linksboven en rechtsonder), Grote (rechtsboven en linksonder). Typische Kleine is warm gekleurd met isabelkleurige zijhals, keel en bovenborst (alle lichte delen behalve buik min of meer met bruin waas). Typische Grote is kouder, grijzer en alle lichte delen witachtig of met licht grijsbruin waas. Vleugelstrepen kunnen ook bij Kleine wit zijn (foto linksboven) en de lichtere rugstrepen vallen bij Kleine soms zelfs beter op dan bij Grote vanwege het grotere contrast met de warmer bruine mantel. Bij Grote daarentegen kunnen de vleugelstrepen ook isabelkleurig zijn (bijv. net na de rui). Er is echter veel variatie o.a. vanwege leeftijd, slijtage (waardoor beige wit wordt), geslacht, ruistadium etc. Zie ook de Kleine rechtsonder die veel lichtere wenkbrauwen heeft dan de vogel linksboven. Sommige Grote zijn maar ietsje lichter/grijzer dan deze!
Daarom alleen typische, duidelijke vogels benoemen en de rest invoeren als spec. Zelfs in de hand zijn ze niet altijd op naam te brengen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Hans Peterse

Dank Frank,

Ik worstel ook af en toe met dit probleem, en deze fijne foto's helpen me weer een stukje verder...

Groet,

Hans

Ted van der Knaap

CiteerDaarom alleen typische, duidelijke vogels benoemen en de rest invoeren als spec.
..begrijp dat het onderscheid moeilijk is en heb ook geen probleem om ze als barmsijs spec. in te voeren..

als ik ze als barmsijs spec. invoer worden ze als verzamelsoort genoteerd en heb ik ze niet als nieuwe soort op mijn levenslijst.. ..terwijl ik wel (grote en/of kleine) barmsijzen heb waargenomen ?!?

Is hier een oplossing voor?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankneijts

Citeer
CiteerDaarom alleen typische, duidelijke vogels benoemen en de rest invoeren als spec.
..begrijp dat het onderscheid moeilijk is en heb ook geen probleem om ze als barmsijs spec. in te voeren..

als ik ze als barmsijs spec. invoer worden ze als verzamelsoort genoteerd en heb ik ze niet als nieuwe soort op mijn levenslijst.. ..terwijl ik wel (grote en/of kleine) barmsijzen heb waargenomen ?!?

Is hier een oplossing voor?
Tja, je mag van mij op je lijst zetten wat je wilt maar persoonlijk zet ik daar alleen maar op waar ik zèlf 100% achter sta en niet (alleen) wat andere mensen daarvan vinden.......  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

CiteerTja, je mag van mij op je lijst zetten wat je wilt maar persoonlijk zet ik daar alleen maar op waar ik zèlf 100% achter sta en niet (alleen) wat andere mensen daarvan vinden.......
...hou die lijst zelf niet bij maar word automatisch door Waarneming.nl gedaan...

gaat mij er niet om wat anderen daar van vinden, ben geen soorten/lijstenjager, maar vind het voor mezelf wel leuk waar en wanneer ik soorten voor het eerst gezien heb. (die lijstjes geven dat in 1 klik aan!)

Verplaats de vraag wel even naar een ander topic.

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BramtK

Ted, ik denk dat de twee vogels waar ik in het mailtje hierboven een link naartoe geef, Grote barmsijzen zijn. Bekijk ze nog eens en vergelijk bijvoorbeeld met de foto's van Frank. Uiteindelijk is het natuurlijk handiger om zelf een oordeel te kunnen vellen en aangezien je niet alle vogels kan fotograferen... Onderscheid is, zoals Frank aangeeft (en even in mijn woorden), ietwat arbitrair; weinig harde kenmerken en allemaal afhankelijk van persoonlijke interpretatie. Enige manier om daar iets mee te doen is uitproberen; een waargenomen individu benoemen en dan nog eens alle kenmerken toetsen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Johnny de Zeeuw

#29
Kon het niet laten om voor en na school nog even langs te gaan. Was een paar dagen geleden ook al wezen kijken maar enkelt na school was het raak. Heb de beesten grondig bekeken en het lijken mij vrijwel allemaal grote barmsijzen. Een paar beesten vermoed ik toch nog wel dat het kleine kunnen zijn maar die waren sterk in de minderheid. er zat overigens ook een gewone sijs tussen. De foto is van een van de mogelijke kleine wat denken jullie?  
gr johnny