Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Vlaamse Gaai neem ik aan?, die heet al enige jaren Gaai
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op januari 01, 2016, 19:12:35 PM
Vlaamse Gaai neem ik aan?, die heet al enige jaren Gaai

Wel degelijk Vlaamse Gans ... Maar dat is een kweekvorm.

Zie hier.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Johan op den Dries

Is er ook een mogelijkheid om een vergelijk te maken over verschillende jaren (zoals de eeuwige jaarlijst) van een bepaalde periode? dus bijv. van 1 januari tot 15 maart en dan het aantal soorten zichtbaar wat per jaar in die periode gezien is?
Lijkt mij leuk om te zien of ik voor de jaarlijst voor of achter loop in dezelfde periode t.o.v. de andere jaren.
Johan op den Dries
Sneek

hiskodevries

Johan , met een beetje dhz werk kun je dat zelf maken. Kwestie van de juiste print screens in excell kopiëren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Over de Vlaamse gans. We leggen geen kweekrassen vast.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan op den Dries

Citaat van: hiskodevries op januari 02, 2016, 17:01:47 PM
Johan , met een beetje dhz werk kun je dat zelf maken. Kwestie van de juiste print screens in excell kopiëren.
Oke ga ik zelf aan de slag met de csv's. Komt goed!
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

https://waarneming.nl/map_sexratio.php, mag ik hier zien hoeveel tellingen er zijn gedaan en hoeveel exemplaren er zijn gezien? (Dus onder 'Average Sexratio'). O0
Thijs Fijen

hiskodevries

#4088
aantal tellingen weet ik niet. maar wel het totaal aantal mannen en vrouwen. dus toch ook het aantal tellingen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick

er is blijkbaar iets veranderd in de volgorde van de categorieën onder 'gedrag'. ik ben daar helemaal niet blij mee, want om nu bij vogels een trekrichting op te geven moet ik een extra handeling verrichten (naar beneden scrollen), en aangezien ik dat heel vaak moet doen, zou ik het waarderen als die verandering weer teruggedraaid kon worden.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

hiskodevries

Citaat van: nick op januari 13, 2016, 14:07:36 PM
er is blijkbaar iets veranderd in de volgorde van de categorieën onder 'gedrag'. ik ben daar helemaal niet blij mee, want om nu bij vogels een trekrichting op te geven moet ik een extra handeling verrichten (naar beneden scrollen), en aangezien ik dat heel vaak moet doen, zou ik het waarderen als die verandering weer teruggedraaid kon worden.
Dat is gebeurt om meer aandacht te geven aan de broedcodes.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick

broedcodes gebruik je maar een paar maanden per jaar, trekrichtingen het hele jaar door.
tussen de broedcodes zitten ook categorieën, die heel weinig gebruikt zullen worden.
als je die nu eens omlaag verplaatst, zodat de trekrichtingen weer in het eerste venster in beeld verschijnen, desnoods onderaan.




ik merk bij het omlaag scrollen dat het invoeren meteen al vaak misgaat (foute invoer), nog afgezien van de moeite en ergernis, die het oplevert
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

HPM

Volgens mij is het venster van het keuzemenu een stuk groter (langer) geworden, wat het kiezen veel gemakkelijker maakt.  Wat jij nu als ergernis ervaart hebben anderen al die jaren ervaren. Het zal even wennen zijn en dan gaat het kiezen sneller dan ooit.
Herman van der Meer

hiskodevries

Nick, als je een hele rij waarnemingen met dezelfde vliegrichting gaat invoeren zet je bij het invoeren een vinkje bij 'Onthoud alle velden onder dit aankruisvak' en je hoeft de hele sessie geen gedrag meer te kiezen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick

Citaat van: hiskodevries op januari 13, 2016, 14:54:41 PM
Nick, als je een hele rij waarnemingen met dezelfde vliegrichting gaat invoeren zet je bij het invoeren een vinkje bij 'Onthoud alle velden onder dit aankruisvak' en je hoeft de hele sessie geen gedrag meer te kiezen


ja leuk, maar zo werkt het dus niet; je voert per dag en vervolgens per soort in, dus iedere keer moet je dan vervolgens de trekrichting aanpassen. zo worden de gegevens verzameld/genoteerd.


schuif een paar weinig gebruikte categorieën naar beneden, en het probleem is weer opgelost. die hoogst sporadische keer dat je een broedplek te zien krijgt, kan je best wel een keertje wat verder omlaag scrollen. (persoonlijk gaat het mij alleen maar om 'Noord' en 'Zuid', maar dat ligt op andere telposten weer anders)


of maak het venster groter/langer?


Citaat van: HPM op januari 13, 2016, 14:52:55 PM
Volgens mij is het venster van het keuzemenu een stuk groter (langer) geworden, wat het kiezen veel gemakkelijker maakt.  Wat jij nu als ergernis ervaart hebben anderen al die jaren ervaren. Het zal even wennen zijn en dan gaat het kiezen sneller dan ooit.


voor anderen vast leuk, maar sneller gaat het er voor mij zeker niet door worden.
wel vervelender en er is een veel grotere kans op foute invoer zo, merk ik.
twee dagen met het nieuwe systeem werken, en de lol is er meteen helemaal vanaf
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

nick

@Hisko:


ik ben nu toch wel een beetje benieuwd geworden; ligt het niet voor de hand om de categoriëen 'gedrag', zoveel mogelijk te rangschikken op frequentie van gebruik? het moet voor jou een niet al te grote moeite zijn, bij vogels, de gebruiksfrequentie van de categoriëen even op te roepen; zonder defaultwaarde "ter plaatse" en wat mij betreft ook zonder mijn  eigen waarnemingenen. ik ben benieuwd wat daar dan uit komt, en of deze recente wijziging daardoor dan ook gerechtvaardigd wordt.
als het  inderdaad  zo is dat als die broedcodes veel meer gebruikt worden dan de trekrichtingen, zal je me niet meer horen.

(anders ben ik geneigd te concluderen dat de site wel wat gebruikersvriendelijker zou mogen)
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

hiskodevries

Nick, het is juist de bedoeling om de broedcodes meer onder de aandacht te brengen waardoor ze meer gebruikt worden.
Waarnemingen met 'ter plaatse' zijn het minst bruikbaar voor onderzoek.
en ja 90% van de waarnemingen is ter plaatse
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick

dat is nog niet echt een antwoord op m'n laatste vraag. als je die ter plaatse-waarnemingen buiten beschouwing laat, wat wordt er dan het meest gebruikt? en als dat toevallig toch de trekrichtingen zouden zijn, waarom wil je de mensen die die 'gedrag-indicaties' willen opgeven niet ter wille zijn?


een heleboel van de broedcodes zijn vast wel interessant voor de liefhebber, maar zullen niet heel vaak gebruikt worden.


wat je nu lijkt te doen is ronduit gebruikersonvriendelijk.


als ik er naast zit, laat dat dan svp zien
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

hiskodevries

Nick open een willekeurige vogelsoort en bekijk de statistieken. als je bij zeevogels kijkt zul je zien dat veel 'overvliegend' wordt gemeld maar bij alle andere soorten is dat een minderheid
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick

dat zegt dus nog steeds niets;





ik heb het sterke vermoeden dat als je de waarnemingen van alle vogelsoorten sommeert en verdeelt over de opgegeven gedragsbeschrijvingen, de trekrichtingen dusdanig vaak gebruikt zullen worden, dat ze een plek in het bovenste deel van de lijst 'verdienen'.


als ik er naast zit, laat dan dan zien.


ik vraag hoevaak de gedrags-categorieën gebruikt worden, ten opzichte van elkaar, of absoluut.
als ik een soort als bijvoorbeeld graspieper opvraag, kan ik zien hoeveel er ter plaatse of overvliegend gemeld worden; de andere categorieën worden niet afgebeeld.
voor graspieper krijg ik 0 vermeldingen (!)  'met broedplek', en zelfs voor koolmees krijg ik slechts 3 (!!!) vermeldingen  'met broedplek'.


hoezo moet zo'n gedragstype dan boven in de lijst staan?


zelfs de koolmees geeft voor 'overtrekkend Noord' meer dan 1000 hits, tegen meer dan 600.000 voor de graspieper ( en meer dan 2 miljoen voor de zwarte zee-eend).




het gaat niet alleen om zeevogels, maar om alle trektellingen; en daarnaast ook nog eens om de incidenteel als overvliegend gemelde waarnemingen, en die laatste groep zou best wel eens een flinke omvang kunnen hebben




dus: ik blijf aandringen op het weer gebruikersvriendelijker maken van deze invoer-optie


als je mensen die andere categorieën meer wilt laten gebruiken, geef ze dan meer/betere voorlichting, maar laten we het wel in perspectief blijven zien.


zoals het nú is, is onzinnig en gebruikersonvriendelijk; daar valt echt niet anders tegenaan te kijken
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

hiskodevries

Nick in die statistieken zie je in de grafieken 2 waarden
overvliegend = alle gedragingen waarin overvliegend is opgenomen
ter plaatse = zijn alle andere vormen van gedrag opgeteld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick

ok, maar dat verandert dus nog helemaal niets aan wat ik hiervoor heb gesteld.


kijk, als ik nu zou aandringen om bij zoogdieren de optie 'verplaatsend richting ...' meer boven in de lijst te plaatsen, zou ik me je bezwaren kunnen voorstellen (sterker nog, dan zouden ze terecht zijn), maar bij vogels? je eigen statistieken geven me gelijk.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

HPM

Citaat van: nick op januari 14, 2016, 15:06:27 PM

...  zelfs de koolmees geeft voor 'overtrekkend Noord' meer dan 1000 hits, tegen meer dan 600.000 voor de graspieper ( en meer dan 2 miljoen voor de zwarte zee-eend) ....

Er zijn maar 52629 waarnemingen van Zwarte Zee-eend.
Bij zeeenden zal het wel niet zo vaak voorkomen, maar mensen gebruiken 'overvliegend' ook voor vogels die voor ze het pad oversteken of van struik wisselen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Nick, ik denk nog even met je mee.
ik heb hier twee laptops.
1 mac, als ik daar de browser firefox gebruik en ik op de lijst van gedrag hoef ik alleen maar de 'o' in te tikken en de cursor staat op overvliegend. Safari en Chrome doen dit niet.
2. windows 10 laptop. zowel Internet explorer als google chrome werken ook mooi met intikken van 1 letter.
in de gevallen van firefox op mac en chrome + i.e. op windows 10 maakt het dan niet veel uit waar jouw gedrag staat.
als je dat ook nog combineerd met vast zetten van gedrag tijdens 1 invoersessie zit je altijd helemaal dichtbij
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick

#4104
scheelt inderdaad iets, maar het scrollen blijft nodig (bij mij); ik krijg 'overvliegend' helemaal onderin beeld, en voor de richtingen erbij moet ik dus nog steeds scrollen.


@herman:


klopt, mijn fout, ik had naar de aantallen ipv de waarnemingen gekeken; maar dan nog blijft het verhaal nog steeds overeind;
en ja,  ik snap dat overvliegend ook in gebruik zal zijn voor andere dan trekverplaatsingen, maar ook dat doet niets af aan mijn  punt, dat de diverse categorieën 'overvliegend' volgens mij voldoende vaak gebruikt worden om ze hoger in de lijst te plaatsen


zeker als je in die vergelijking de default-categorie 'ter plaatse' buiten beschouwing laat, wat eigenlijk zou moeten, omdat je hier kijkt naar díe waarnemingen waarbij de waarnemers actief moeite nemen een gedragscategorie toe te voegen (ook al zal je dan een paar terechte tp's missen, maar dan had je een maar blanco default moeten nemen)
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Henri van Dodeweerd

Misschien is mijn vraag al mogelijk, maar weet ik niet hoe ik het moet doen.

Ik wil graag de soorten die ik =22777&from=2015-01-01&to=2015-12-31&doel=500&title=500%20soorten%20in%20Kampen%20in%20het%20jaar%202015&user=58662#]2015 in de gemeente Kampen zag exporteren naar word. Dan kan ik vergelijken met bijv. de soorten van 2016 en kan ik kijken welke soorten ik dit jaar nog mis t.o.v. vorig jaar.

Is dit mogelijk?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd



Mark Zevenbergen

Hallo Hisko,


Is het (nog) niet mogelijk om bij alle vogels die ingevoerd worden als "(kleur)ringdragend", de TAG "Ring is al gemeld" te koppelen?


Scheelt weer iets voor Henri en Jeroen...


groet Mark

hiskodevries

nee dat is best wel een kluit werk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0