Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: Gert Veurink op mei 17, 2012, 12:51:37 PM
Ook al is het natuurlijk een flauwekul-lijst, dat zijn alle lijstjes, maar wel leuk... Dus:


Een toplijst soorten met alleen fauna.... Als je nu 'alles' selecteert staan er natuurlijk mensen bovenaan met paddestoelen en planten, dat is geen punt, maar ik zou wel es makkelijker willen zien wie de beestjesmensen zijn.


Misschien ook alleen insecten, of alleen dag + nachtvlinders of of... Ik denk dat het makkelijk is om gewoon te kunnen aanvinken op welke lijsten je allemaal wil vergelijken. Dan kan ik die planten en paddestoelen uitvinken en verder iedereen alles doen wat ie wil vergelijken...
Gert, ik heb daar ven kort naar gekeken maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan, oftewel veel uurtjes
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

sytse

Citaat van: hiskodevries op mei 21, 2012, 08:18:21 AM
Citaat van: sytse op mei 20, 2012, 01:07:15 AM
Hoi Hisko,

Is er een mogelijkheid om alleen foto's toe te staan die niet voorzien zijn van een signatuur. Het gebeurt te vaak dat de vindplaats van een kwetsbare soort herleid kan worden d.m.v de fotograaf die het belangrijk vindt om zijn naam luid en duidelijk in beeld te hebben. Het doel van waarneming.nl is volgens mij niet de waarnemer, maar de waarneming.

groet Sytse
foto`s van vervaagde/embargo waarnemingen komen zonder signatuur op de schermen.
Bij foto`s is het gebruikelijk (een vereiste ?) dat de maker vermeld wordt zodat bekend is waar het copyright berust

Hoi Hisko,
Ik bedoel niet de signatuur van waarneming.nl, maar de signatuur die de fotograaf zelf met de foto meegeeft.
Zie bv http://waarneming.nl/soort/photos/591?from=2012-05-19&to=2012-05-19.

Groet Sytse
Sytse

Ties

Voor broedvogelinventarisatie is het handig als een sorteervak 'Gedrag' zou worden toegevoegd op de Mijn Waarnemingen-pagina. In een oogopslag de bezetten nesten en territoria onder eklkaar.
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Tom Damm

#2013
Het invoeren van broedgevallen en paren
Ik heb me hierbij steeds gehouden aan de regel dat het aantal altijd het aantal exemplaren is, zoals dat ook bij libellen voor tandems en paringswielen gold (geldt?). Maar dat moet ik nu gaan aanpassen, geeft niet. In het gewone invoerscherm is het natuurlijk wel logisch, omdat je het leest als 1 paar in broedbiotoop (2 vogels), 1 bezet nest (1 vogel op nest), 1 nest (bij mieren).

In het venster voor de groepssamenstelling is het nu onduidelijk. Een voorbeeld:
Ik heb net 5 Stormmeeuwen ingevoerd op een stip die ik nog moest verplaatsen (kaarten nog steeds niet op mijn telefoon gezet) en waar ik de activiteit nog van aan moest geven via 'Groepssamenstelling opgeven': ik zag een baltsend paar, dus man en vrouw baltsend, 1 bezet nest en een paar in broedbiotoop. Maar als ik die eerste en laatste als 1 moet gaan invoeren, blijven er in dit venster 2 exx. over. In dit venster gaat het ook duidelijk om het aantal "ex." en dit is met die nieuwe regel erg verwarrend. Die fouten in de database (zie nieuwsbericht) zitten er natuurlijk al lang in.
Komt in dit venster dan een rekenmodule, die, zo gauw je een paar invoert, 2 exemplaren rekent? Of moet ik eerst het aantal exemplaren verminderen? Hier moet een logische oplossing voor komen.

Groet, Tom
Groet, Tom

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op mei 21, 2012, 08:19:19 AM
Citaat van: Gert Veurink op mei 17, 2012, 12:51:37 PM
Ook al is het natuurlijk een flauwekul-lijst, dat zijn alle lijstjes, maar wel leuk... Dus:
Een toplijst soorten met alleen fauna.... Als je nu 'alles' selecteert staan er natuurlijk mensen bovenaan met paddestoelen en planten, dat is geen punt, maar ik zou wel es makkelijker willen zien wie de beestjesmensen zijn.
Misschien ook alleen insecten, of alleen dag + nachtvlinders of of... Ik denk dat het makkelijk is om gewoon te kunnen aanvinken op welke lijsten je allemaal wil vergelijken. Dan kan ik die planten en paddestoelen uitvinken en verder iedereen alles doen wat ie wil vergelijken...
Gert, ik heb daar ven kort naar gekeken maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan, oftewel veel uurtjes
Is Gert jaloers?  ;D :angel: . Paddenstoelen zijn trouwens ook heel leuk (al vliegen ze natuurlijk niet). Overigens ben ik het wel met je eens. Jammer dat het (nog) niet kan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wittemus

Is er een optie om een waarneming aan de hand van een postcode (4cijfers 2letters) plus huisnummer in te voeren ?
Kan zijn dat het al aan bod is geweest in deze 68 pagina's maar tref het niet aan via de zoekfunctie.

mvg
Liset Karman
(Stichting Witte Mus)
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wittemus

#2017
Wat zou je er van vinden om dat ook voor de meer gebruikelijke waarnemingen toe te staan ?
Voor het invoeren van stadsvogels en dieren op je eigen erf zou dat enorm veel sneller werken dan hoe het nu gaat.
Dat wil zeggen; ondergetekende houdt bij wat er op het eigen erf leeft, en daar dicht omheen. Dan zou het wel fijn zijn om in te tikken 1619HJ plus huisnr en hop, je bent er om de exacte plaats aan te prikken.

Daar komt bij;
Vanuit een project dat ondergetekende Stichting voert (zet de huismus op de kaart) zijn er nu al over de 100 deelnemers/-sters. 't Zou e.e.a. voor hen ook makkelijker maken om in te voeren.

Is dat een optie ?
mvg

Liset Karman
(voorz)
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

HPM

Een postcode geeft wel een punt aan de weg aan. Als je huis ver van de weg ligt of je hebt een grote achtertuin zit je wel met een flinke onnauwkeurigheid..

Herman van der Meer

wittemus

#2019
Kijk even hoe dat gaat bij http://waarneming.nl/wn_vs.php dan.
Zoiets als daar gedaan is, en dan via het kaartje nader specificeren. Dat doe je bij de waarnemingen voor aangereden dieren ook.

Het bestaat dus al.
Alleen niet voor de meer gebruikelijke waarnemingen.

En dat is even mijn vraag.
Of moet daar bv een apart project cq een aparte werkgroep voor zijn om dat mogelijk te maken ?

mvg
LK
vz
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Gert Veurink

Citaat van: Melchior van Tweel op mei 23, 2012, 18:55:27 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 21, 2012, 08:19:19 AM
Citaat van: Gert Veurink op mei 17, 2012, 12:51:37 PM
Ook al is het natuurlijk een flauwekul-lijst, dat zijn alle lijstjes, maar wel leuk... Dus:
Een toplijst soorten met alleen fauna.... Als je nu 'alles' selecteert staan er natuurlijk mensen bovenaan met paddestoelen en planten, dat is geen punt, maar ik zou wel es makkelijker willen zien wie de beestjesmensen zijn.
Misschien ook alleen insecten, of alleen dag + nachtvlinders of of... Ik denk dat het makkelijk is om gewoon te kunnen aanvinken op welke lijsten je allemaal wil vergelijken. Dan kan ik die planten en paddestoelen uitvinken en verder iedereen alles doen wat ie wil vergelijken...
Gert, ik heb daar ven kort naar gekeken maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan, oftewel veel uurtjes
Is Gert jaloers?  ;D :angel: . Paddenstoelen zijn trouwens ook heel leuk (al vliegen ze natuurlijk niet). Overigens ben ik het wel met je eens. Jammer dat het (nog) niet kan.


Ja! ;-) dat ze niet vliegen is inderdaad een groot minpunt, maar een ander punt waar ik tegenop zie is microscopie, proeven, kneuzen, en allerlei andere dingen doen voordat ik weet wat het is. Maar heb al eesn eerder aangedrongen bij herman op een spoedcursus... Misschien na het libellenseizoen weer eens overwegen. Er it nix anders op als ik hoog in het lijstje wil komen :-)
Maar los daarvan zou ik het leuk vinden. Maar heb er alle vertrouwen in dat HiSko veel uurtjes gaat vinden op een druilerige dag in november of zo
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Citaat van: wittemus op mei 24, 2012, 13:14:32 PM
Kijk even hoe dat gaat bij http://waarneming.nl/wn_vs.php dan.
Zoiets als daar gedaan is, en dan via het kaartje nader specificeren. Dat doe je bij de waarnemingen voor aangereden dieren ook.

Het bestaat dus al.
Alleen niet voor de meer gebruikelijke waarnemingen.

En dat is even mijn vraag.
Of moet daar bv een apart project cq een aparte werkgroep voor zijn om dat mogelijk te maken ?

mvg
LK
vz
Stichting Witte Mus
Klik eens op dat rondje onder googelmaps kaart. Nog minder werk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#2022
Gert, ik heb het al zo zwaar. Vandaag mijn rug verbrand tijden kantoorwerkzaamheden . Ik heb ook nog voor 80 uur betaald werk liggen. Het zweet brak mij vandaag, onder de parasol, meermaals uit.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wittemus

Citaat van: hiskodevries op mei 24, 2012, 20:55:31 PM
Klik eens op dat rondje onder googelmaps kaart. Nog minder werk.

Geo-locatie bedoel je ?
Mooie functionaliteit.  8)
Jammer genoeg werkt het niet hier.

Maar het gaat ook niet alleen om de gegevens van het eigen erf.
Ook die van de ruim 100 deelnemers zou ik graag willen kunnen invoeren door postcode en huisnummer op te geven zonder daar met de computer heen te moeten.
De kenmerken van de verblijfplaats zet ik dan wel in de tekstvakken.
Of is dat er ook al ? Een menu met opties als "schuilplaats", "slaapplaats", "foerageerplaats", "nest", "stofbad", "waterbad", "drinkplaats", "verzamelplaats".

mvg
Liset
(vz)
Stichting Witte Mus



Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

JRoosma

Citaat van: hiskodevries op mei 24, 2012, 20:56:49 PM
Gert, ik heb het al zo zwaar. Vandaag mijn rug verbrand tijden kantoorwerkzaamheden . Ik heb ook nog voor 80 uur betaald werk liggen. Het zweet brak mij vandaag, onder de parasol, meermaals uit.

Hisko, wel zonnebrand opsmeren, ook op je werk  8)

Ik zie een (door velen gewenste  :angel: ) 'vooruitgang' bij Nachtvlinders en Micro's, namelijk bij:
>mijn levenslijst>Nachtvlinders en micro's > familie>nachtvlinder (macro of micro).

Helaas pakt ie de laatste selectie niet, hier wordt nog aan gewerkt denk ik?? Zou echt super zijn!!
Jaring Roosma

hiskodevries

dat is een een familie met 1 soort http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=&g=8&f=11&z=1&p=0&sound=0&sort_lat=0
daar wordt aan gewerkt om die helemaal leeg te krijgen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Naar aanleiding van dit topic de mogelijkheid om waarnemingen (van anderen) WEL in te voeren (voor de statistieken), terwijl je deze zelf niet waargenomen hebt en deze dus ook uit te sluiten van persoonlijke statistieken en lijstjes en dergelijke.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Die waarnemingen zijn niet te verifieren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 26, 2012, 21:25:08 PM
Die waarnemingen zijn niet te verifieren.

In veel gevallen niet nee, al is dat niet veel anders met waarnemingen die door geregistreerde gebruikers gedaan worden. Het is dezelfde gebruiker die overtuigd is van zijn waarnemingsvermogen in het veld die beoordeeld of de waarneming door iemand uit zijn/haar omgeving betrouwbaar is of niet. In het genoemde topic noemde ik ook de mogelijkheid dat je met een groep op pad bent geweest waarbij één de waarnemingen invult, maar waarbij deze persoon één of enkele soorten niet zelf heeft waargenomen, maar de overige waarnemers wel voldoende vertrouwt voor een determinatie.

Hoe dan ook, ik zie weinig verschil tussen een waarneming van een geregistreerde gebruiker, maar zonder enig bewijsmaterial (zoals foto/geluidsopname) of beschrijving en een waarneming uit 2de "hand".
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op mei 26, 2012, 21:25:08 PM
Die waarnemingen zijn niet te verifieren.

Ik ben het hier mee eens. Ik ben er ook geen voorstander van dat dat mogelijk wordt. Weet ook niet of je dat zelf wel zou moeten willen, dingen van anderen invoeren.

Groetjes, Marleen

SlechtValk

Citaat van: M. Baltus op mei 26, 2012, 22:12:18 PM
Ik ben het hier mee eens. Ik ben er ook geen voorstander van dat dat mogelijk wordt. Weet ook niet of je dat zelf wel zou moeten willen, dingen van anderen invoeren.

Als er meer weerstand is dan animo moet het er zeker niet komen... het was wat mij betreft maar een suggestie, al denk ik dat het feit dat het op het forum gevraagd wordt aangeeft dat er meer mensen met dit dilemma zitten...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

gardensafari

Ik zit met een probleempje.
Ik heb dit jaar een enorme toename geconstateerd van de grauwe gans in de stad Arnhem.
In het park vlak bij mij in de buurt (Presikhaaf) zaten vorig jaar enkele grauwe ganzen.
Dit jaar zit er een groep van ongeveer 40 adulten.
Drie paartjes hebben thans jongen, sterk variërend in leeftijd.
Nu zijn er te zien 2 groepjes oudere jongen en 1 paartje met donsjongen.
Zo'n broedgeval wil je graag doorgeven, maar hoe?
De aantallen moeten in de database komen, maar eigenlijk ook het aantal vastgestelde broedgevallen lijkt mij.




Dus: 40 adulten, waarvan drie paartjes met ongeveer 10 grotere jongen en 5 donsjongen.
Hoe voer je zo'n groep in één keer in?


Interessant want ook in een ander gedeelte van de stad loopt een paartje met jongen rond te midden van een groepje adulten zonder jongen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Botervlieg

Citaat van: gardensafari op mei 26, 2012, 22:57:06 PM
Dus: 40 adulten, waarvan drie paartjes met ongeveer 10 grotere jongen en 5 donsjongen.
Hoe voer je zo'n groep in één keer in?

55 grauwe ganzen en daarna met "groepssamenstelling opgeven"

Als je het formulier invult en op ok klikt komt onderaan blauwe regel met foto toevoegen enz. Daar staat dat tussen.

Groetjes, Marleen

gardensafari

Citaat van: M. Baltus op mei 26, 2012, 22:59:06 PM
Citaat van: gardensafari op mei 26, 2012, 22:57:06 PM
Dus: 40 adulten, waarvan drie paartjes met ongeveer 10 grotere jongen en 5 donsjongen.
Hoe voer je zo'n groep in één keer in?

55 grauwe ganzen en daarna met "groepssamenstelling opgeven"

Als je het formulier invult en op ok klikt komt onderaan blauwe regel met foto toevoegen enz. Daar staat dat tussen.

Groetjes, Marleen

Gevonden!
Had ik kennelijk altijd over het hoofd gezien.
Heel erg bedankt, Marleen!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wittemus

#2034
Citaat van: hiskodevries op mei 26, 2012, 21:25:08 PM
Die waarnemingen zijn niet te verifieren.

Feitelijk zijn veel waarnemingen niet te verifiëren tenzij een ander ter plaatse gaat.

- - -

Discussie rond controle-van-waarnemingen:
Als we het over soorten hebben:
Het gebeurd nog steeds dat een ringmus wordt ingevuld terwijl een huismus gezien is.
De enige keren dat dit aan het licht komt is wanneer een foto is mee geleverd.
In die zin is de huidige vorm van invoer naar mijn mening en voor zover mij bekend ook niet te controleren.
Conclusie in deze:
Hierdoor is een invoer door een derde-die-niet-ter-plaatse-was geen verschuiving/verslechtering in controleerbaarheid.

Nogmaals; voor zover ik weet.

Hebben we het over aantallen:
Aantallen aangetroffen vogels zijn, voor zover mij bekend, al helemaal niet te verifiëren, tenzij er een thermische opname van is gemaakt waarmee ieder vogel-lichaam goed van de ander is te onderscheiden en tegelijkertijd een gewone digitale opname van dezelfde scene is gemaakt zodat tevens te zien is om welke soort het gaat bij ieder, zich in beeld bevindend vogel-lichaam.
( Voorbeeld van thermische opname van huismussen in struiken, met uitleg erbij.)
Dan nog dient in de opnamen datum, tijd en geografische locatie vast te zijn gelegd.

Een dergelijke grondigheid(?) wordt echter bij de invoer op waarneming.nl niet gevraagd.
Conclusie in deze:
Hierdoor zijn door-de-waarnemer-zelf-opgegeven-aantallen niet beter controleerbaar dan waargenomen-aantallen-die-zijn-doorgegeven-door-een-derde-persoon.


Naar mijn mening is dan ook alleen de ingevoerde waarnemingen
waar een foto bij mee geleverd is,
waarop die soort is afgebeeld,
waarbij tevens het aantal herkenbaar in beeld is,
en waarop datum, tijd en locatie aangegeven staan,
de enige waarnemingen die geverifieerd kunnen worden,
zonder dat mensen ter plaatse gaan om de waarneming te controleren.

Dit gezegd hebbende:
Het is de bedoeling bij de waarnemingen, die anderen aan Stichting Witte Mus gestuurd hebben, foto's aan te leveren die gemaakt zijn door de waarnemers/waarneemsters zelf.
Daarnaast kunnen, onder voorwaarden* maar om controle mogelijk te maken,
postcode en huisnummer in de opmerkingen worden toegevoegd.
*De voorwaarde zijnde: dat er een optie komt het betreffende tekstveld te verbergen voor ieder behalve degenen die toestemming hebben die persoonsgegevens in te zien. Om redenen van privacy.

Tot slot: Makkelijk te controleren soort
Als slotopmerking nog dit:
In geval van aanpassingen zoals Stichting Witte Mus die in overweging geeft, gaat het uitsluitend om de Huismus, een soort die het grootste deel van het jaar erg honkvast heet te zijn, en waarvan de waarneming daardoor makkelijk te controleren is.

Ik hoor graag van u of e.e.a. mogelijk dan wel toegestaan kan worden in geval van waarnemingen door de achterban van Stichting Witte Mus.

Vriendelijke groet,

Liset Karman
(voorzitter)
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

hiskodevries

De achterban van witte mus is van harte uitgenodigd om hun waarnemingen in te voeren zoals elke andere gebruiker ook doet.
met een beetje goede wil zien ze behalve huismussen ook andere soorten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wim Langbroek

Ik heb een vraag over het keuren van foto's op waarneming.nl . Als een waarneming met een foto wordt gekeurd, gebeurt dit niet automatisch met een waarneming die daarvan gekopieërd/geplust is. In sommige gevallen gebeurt dit wel, bijvoorbeeld bij leukere vogelsoorten. Waarom gebeurt dit niet bij alle waarnemingen met foto die worden geplust?

Mvg Wim Langbroek
Mvg. Wim Langbroek

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Wim Langbroek op mei 29, 2012, 18:07:31 PM
Waarom gebeurt dit niet bij alle waarnemingen met foto die worden geplust?
Omdat een waarneming na het kopieren nog kan worden gewijzigd. Als ie binnen een bepaalde datumgrens valt, en er zijn bewezen waarnemingen dan zal de andere waarneming automatisch worden goedgekeurd. (Grijs vinkje)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wim Langbroek

Bedankt voor de uitleg Jeroen.

Mvg Wim Langbroek
Mvg. Wim Langbroek

wittemus

Citaat van: hiskodevries op mei 29, 2012, 17:11:06 PM
De achterban van witte mus is van harte uitgenodigd om hun waarnemingen in te voeren zoals elke andere gebruiker ook doet.
met een beetje goede wil zien ze behalve huismussen ook andere soorten.
Dank je wel voor het aanbod, Hisko.
De interface zoals die is past niet helemaal bij wat we nodig hebben, zoals je hebt gezien.
Daar moeten we een oplossing voor zien te vinden.

mvg

Liset Karman
vz
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl