Welke nimf ?

Gestart door Henk Soepenberg, november 20, 2008, 14:41:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Soepenberg

Hallo allemaal,

Deze nimf zag ik op 23 augustus op het landgoed Eerde. Ik dacht dat het een Troilus luridus nimf zou kunnen zijn.
Wat zeggen de kenners ?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/41071020
onzeker Troilus luridus gezien op 2008-08-23 Den Ham - Eerder Achterbroek



P.S.  Mijn eerste berichie.....(van vele, hoop ik).  :rolleyes: 

Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Hallo Henk,

Van harte welkom enzo  ^_^

Ik vermoed dat je gelijk hebt met T. luridus, maar ik houd toch maar liever m'n kop zolang ik er zelf de ballen nog van snap  -_-

Qua glans en antennes zou ik Troilus denken, maar die witte vlekjes in de zwarte vlekken langs de rand blijven wel gigantisch irriteren  :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

#2
Hallo Henk en Arp,

Welkom op waarneming Henk.

Die witte vlekjes is een goede Arp. maar dit is een nimf is wellicht anders, en als je dan naar dubbelgangers gaat zoeken kom je oa bij de Pinthaeus sanguinipes uit.(ook al onwaarschijnlijk ivm zeldzaamheid)
Van de zomer had iemand hier net over de grens (Teverenerheide) een Pinthaeus sanguinipes(adult) maar daar was het aan de (voor)pootjes zeer duidelijk te zien, maar een nimf is lastiger, en in Wanzen band 4 staat deze nimf met witte vlekken op de pootjes en dat is hier ook weer net niet te zien.
Maar ben ook nieuwsgierig wat dit is, en vooral waar ik op moet letten.
A. custos, T. luridus of P. sanguinipes

Grtzzzz

Gerard

Goyatlah

Dit is een Troilus luridus van mij (bevestigd door Berend):



Lijkt er wat mij betreft erg op.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Henk Soepenberg

#4
Lijkt als twee druppels water, Dolf.
Arma custos heeft volgens mij een laatste antennelid dat gedeeltelijk of grotendeels licht van kleur is (ik doe net of ik er verstand van heb).  :)
Voor de zekerheid maar even wachten op Berend.
Vriendelijke groeten,
Henk

Henk Soepenberg

Ik heb hem ingevoerd bij Troilus luridus, maar wel met een ?.

Arp, Gerard en Dolf, bedankt voor de reactie en uitleg.
Vriendelijke groeten,
Henk

Henk Soepenberg

Heb na het lezen van de indrukwekkende bijdrage hier van Arp de waarneming gewijzigd, en er een (zekere) nimf van Arma custos van gemaakt  :blink:

Bedankt Arp :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Bedankt voor het vertrouwen Henk - hoop dat het wel klopt nu ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)