bellenblaas

Gestart door langejaap, november 16, 2008, 22:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

langejaap

de meningen lopen uiteen. De èèn zegt hubba bubba, de ander sportlife. Weer een ander Stimerol.

Maar wat is nu de werkelijke reden van het bellen blazen. hdank vast. Gr Jaap


javanerkelens

Tja, daar lopen de meningen ook weer over uiteen....

De meest gangbare is het "herkauwen" van het voedsel en dat bepaalde enzymen dan blootgesteld worden aan de zuurstof in de lucht en wat zo weer bevordelijk is voor de vertering.

Wat mij zelf opvalt (is dus een eigen waarneming en niet wetenschappelijk onderbouwd !!) is dat de bel in het begin erg bruinig van kleur is en dat naarmate de vlieg de bel al meerdere malen in en uit heeft laten komen, de bel steeds lichter van kleur wordt en uiteindelijk, helder van kleur is.........

En weer een mooie foto, maar dat zijn we wel van jou gewend..... :P

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

langejaap

er zei iemand, en dat wilde ik hier bevestigd zien, dat een vlieg een suikerkorrel en iets van dien aard niet weg krijgt en het dus op deze manier `buitenlichamelijk`oplost en zo toch de zoetwaar binnen krijgt.
ik zah nl ook bijn een vergroting van de bel een soort bubbeltjes erin en vond de gedachte zo gek niet. vandaar mn vraag hier.
Het komt denk wel op hetzelfde neer.

hgr Jaap

javanerkelens

Dat kan ik nog bevestigen nog ontkennen....

Je zou dit kunnen uitproberen door enkele vliegen in twee glazen bakken te houden .......in de ene bak doe je alleen suikerkorrels en in de andere bak, zet je een lekkere plant of bloemen.
En dan maar kijken of er verschil zou zijn in het " bellen blazen"

Wel een geinig idee......ha ha (wie weet doe ik dat nog een keertje zelf)

Maarja, dan moet je wel geduld hebben........een dik half jaar ofzo.. :gap:


Groet Joke
(p.s. ik weet niet of er op dit moment misschien officieel onderzoek gaande is of al is gedaan over dit onderwerp.....misschien dat Gerard Pennards of Louis Boumans hier antwoord op kunnen geven)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

corzonneveld

Het bellenblazen houdt veel mensen bezig...

Zie samenvatting op diptera.info
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Louis.Boumans

Citeerer zei iemand, en dat wilde ik hier bevestigd zien, dat een vlieg een suikerkorrel en iets van dien aard niet weg krijgt en het dus op deze manier `buitenlichamelijk`oplost en zo toch de zoetwaar binnen krijgt.
Geweldige foto Jaap!

Ja, wat je zegt klopt sowieso: vliegen kunnen geen droog voedsel opnemen. Dus als ze droge suiker opnemen moeten ze het eerst met hun speeksel natmaken, en dan met hun sponsachtige monddelen opdweilen.

Maar dat is wat anders dan het bellenblazen, waarbij vocht vanuit het lichaam, ik neem aan het spijsverteringskanaal, door de mond naar buiten wordt geperst. Ik ga ervan uit dat dit geen speeksel is maar sap uit de maag. Trouwens ook nog een interessante vraag, hoe dat anatomisch in elkaar zit. (Ik weet het niet.)


javanerkelens

CiteerTrouwens ook nog een interessante vraag, hoe dat anatomisch in elkaar zit. (Ik weet het niet.)

Uhhhhh.....wat dacht je van gewoon overgeven.....alleen dan wat gecontroleerder. :grin:

Het samenknijpen van de maag..?

Zal eens kijken of ik wat kan vinden hierover in The Insects, structure and function van R.F. Chapman

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Wat ook interessant is, waarom bepaalde vliegen het wel doen en anderen niet.

Doen carnivore vliegen het ook of niet.
Heeft het te maken met een bepaald voedsel type, wat slecht verteerd in één keer.
Kan het temaken hebben met bloembezoekende vliegen.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een Dolichopidae een bel zien blazen en die zit volgens mij meer op bladeren en drassige grond, dan op een bloem....??

Dan zou je eerst moeten bekijken, welke vliegen wel of geen bellen blazen.
Dan uitzoeken wat hun hoofdmenu is.
Gras verteerd slecht, dus moet een koe herkauwen.
Misschien verteerd pollen slecht en moet ook herkauwd worden

Ach.......het is maar een brainstorm.... :grin:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

MarjoSmeets

En het zijn niet alleen vliegen die het doen! Ik weet zo even niet meer uit mijn hoofd welke insecten ik hier al voorbij heb zien komen, maar ik heb wel zelf laatst een topic gehad over een bellenblazende wants (foto was van iemand anders)
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...hl=bellenblazen
Interessant vind ik dat ik hier op het forum nu 2 keer een foto heb gezien met een gekleurde bel. Deze en nog een keer een paarse. Zelf heb ik alleen nog maar heldere bellen gezien. Als het zo zou zijn als Joke in haar eerste stukje zegt, dat de bel steeds helderder wordt, zou dat inderdaad op een soort vertering kunnen duiden, maar dan zouden de verschillende kleuren erop kunnen duiden, dat ze het bij verschillende soorten voedsel doen. Of zie ik dat verkeerd?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Ik heb die paarse bel ook terug gevonden, dat was bij een bijtje, niet bij een vlieg
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...omballen+blazen  maar nu ik hem nog eens bekijk heb ik nog steeds het idee dat het geen bel is, maar een of andere teek of ander insect, want ik meen nog iets van een pootje te zien (of is dat toch een onderdeel van de kop van het bijtje?) en een klein deukje in de bel.  <_<  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Robert Heemskerk

#10
Wat ik begrijp uit het commentaar van Hilco, is dat in dit bijengeval een beetje een uitzondering!
Dit soort bijen heeft een speciale krop en de jonge zijn aangewezen op het vloeibare kropvoedsel.

Soms kun je het inderdaad bij andere insecten zien, maar toch het merendeel zie ik bij vliegen.

Interessant om deze link te bekijken:
o.a.: een sprinkhaan, een gaasvlieg en een wesp die ook 'bubblen'

http://diptera.info/forum/viewthread.php?t...1016&rowstart=0

javanerkelens

#11
Wat eventueel ook zou kunnen.....

Veel insecten hebben een uitwendige vertering nodig.
Dus er wordt een bepaalde vloeistof (kan de naam even niet vinden) gebruikt om het voedsel vóór te verteren.(en wordt dus ook al naar buiten geperst om op het voedsel terecht te komen en daarna weer met het voorverteerde voedsel, opnieuw weer naar binnen gezogen te worden)
Deze vloeistof zou na verloop van tijd, misschien zijn werking kunnen verliezen, waardoor het nodig is, om deze weer te optimaliseren
Een noodzakelijk iets voor de vlieg misschien en wat dan om de zoveel tijd gedaan moet worden.
Ik neem aan dat de vloeistof bestaat uit verschillende soorten enzymen, die nodig zijn om een verbinding aan te gaan met het aangeboden voedsel.
Dus dan zou zuurstof misschien een positief effect moeten hebben op de enzymen .......maar dat kan ik nog nergens terugvinden, behalve dat zuurstof een bevorderend effect heeft op de oxidatie (verkleuring bij een appel)

Dus dat de bel geen voedselvertering is (dat is dan al gebeurd), maar het op pijl houden van de verteringsstof, wat nodig is voor een optimale vertering van het voedsel.

Weer een brainstormpje......Joke  :grin:
Groet,
Joke (van Erkelens)