Corythucha ciliata in NL

Gestart door Berend Aukema, september 22, 2008, 17:01:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Berend Aukema

Corythucha ciliata, de platanennetwants is in NL waargenomen. Ze zitten op de onderzijde van de bladeren, die door zuigschade opvallend geel verkleurd zijn. Graag uitkijken naar deze soort!

Arp

#1
Hoi Berend,

Even voor het idee, kan het dat de nimfjes er zo uitzien?

(Zuid-Frankrijk vorige zomer aan Plataan)

Ik snap wel dat je hier voor NL niks aan hebt, maar voor anderen is het misschien makkelijk er een plaatje bij te hebben, vandaar dat ik even check ;)  Als het ze niet zijn haal ik de post weer weg ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Ach, zo kan het ook:

Nimfjes

Foto: James Solomon, USDA Forest Service, Bugwood.org (CC-BY licentie).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Imago's

Foto: James Solomon, USDA Forest Service, Bugwood.org (CC-BY licentie).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#4
Imago

Foto: Maja Jurc, University of Ljubljana, Bugwood.org (CC-BY-NC licentie).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Dat zijn ze. Heb wel foto's, maar niet van mezelf ...

Arp

#6
Mooi, dan voer ik die van mij een keer in bij observado.org ;)

De onderste 3 zijn dus ook niet van mij, maar hebben Creative Commons licenties die me toestaan ze hier te gebruiken  -_-

CiteerGraag uitkijken naar deze soort!
Is dat overigens voor de leuk c.q. het overzicht van de verspreiding, of moeten ze actief bestreden worden ofzo (zo dat al kan)??

P.S. Ik zie Corythucha ciliata overigens bij Fauna Europaea niet voor Frankrijk staan ... zijn mijn nimfjes dan voor de Fransen ook interessant, of loopt FE daar een beetje mee achter?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Corythucha ciliata is heel lang bekend uit Frankrijk, maar het is ook daar een geïntroduceerde soort (herkomst Noord-Amerika). Fauna Europaea moet nog steeds bijgewerkt worden. Er ontbreekt helaas wel meer. Bestrijden is geen optie. Mij gaat het vooral om het volgen van het kolonisatieproces en de vraag of ze zich hier kan handhaven!

roelandlibeer

C. ciliata wordt in het zuiden van Frankrijk soms in grote aantallen aangetroffen op de platanen. Heel verspreid.

De soort is sedert 2006 gekend in het Antwerpse, en sedert 2007 uit het Brusselse. ([size=8]AUKEMA B., BRUERS J.M. & VISKENS G.M. - Nieuwe en zeldzame Belgische wantsen II (Hemiptera:Heteroptera)  in Bulletin S.R.B.E/K.B.V.E., 143 (2007):83-91[/size])

Zelf onderzocht ik vorige herfst en winter toch heel wat platanen hier bij ons in West-Vlaanderen maar ik vond nog geen C. cilata. Ik ga binnenkort (wsch. donderdagnamiddag) weer op pad.

Arp

Berend & Roeland, bedankt voor de leuke info!  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Omdat ik ze vorige week in Frankrijk weer tegenkwam (overwinterend onder schors van Plataan), trap ik het topic nog eens omhoog zodat mensen er weer aan herinnerd worden op deze kleintjes te letten en vooral ook in te voeren ...


http://observado.org/waarneming/view/74451490
Corythucha ciliata, 2013-03-15 France - Sonnac (Poitou-Charente)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk