Welke wants?

Gestart door PetroJ, september 20, 2008, 11:49:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

PetroJ

Graag hulp met het determineren van deze wants.

Groet Petro
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

Arp

#1
Als je het niet erg vind haak ik even aan  <_<

Het is een Himacerus en ik vermoed een vrouwtje H. mirmicoides, maar ik vind ze erg lastig van H. apterus te onderscheiden.

Gisteren heb ik wat oude forumdraadjes daarover nagezocht en wat info bij elkaar geschraapt en op een Brits forum kwam nog iemand met aanvullende info, waaruit ik dan onderstaande heb samengesteld.

Het zou fantastisch zijn als iemand kan bevestigen of die info klopt, want eerlijk gezegd kan ik er als ik naar de foto's kijk toch nog weinig gehakt van maken:

Let op: Dit betreft imago's! De nimfen zijn wel goed uit elkaar te houden ;)

Edit: De delen in groen zijn later toegevoegd op basis van het antwoord van Berend verderop hieronder!

H. mirmicoides
  • Duidelijk kleiner en met relatief kortere poten en sprieten dan H. apterus.
  • Antennes (duidelijk?) korter dan lichaam
  • 2e antennesegment korter dan de kop (elders: "slechts weinig langer"?!!)
  • 2e antennasegment (duidelijk?) langer dan 3e
  • Haren op achterste tibia kort en fijn (iets korter dan de dikte van de achterscheen)
  • Onzeker/eigen indruk(!!): Vleugels van kortvleugelige/brachyptere exemplaren zijn gemiddeld langer ("halflang"?) dan die van H. apterus.
  • Bij de brachyptere (kortvleugelige) vormen is een aanzienlijk kleiner deel van het achterlichaam onbedekt door de gereduceerde vleugels dan bij H. apterus.
  • Mannetjes: Genitaalcapsule kleiner en minder prominent dan bij H. apterus.
  • Vrouwtjes: Achterlichaam duidelijk smaller dan bij H. apterus.
  • Dieren overwinteren als imago en zijn vanaf het (vroege?) voorjaar te vinden
  • De soort prefereert lage begroeing (kruidachtigen/grond niveau), maar is zo nu en dan ook hoger te vinden
  • wrn:
H. apterus
  • Aanzienlijk groter en met relatief langere poten en sprieten dan H. mirmicoides.
  • Antennes langer dan of even lang als lichaam (elders: nauwelijks korter!!??).
  • 2e antennesegment (veel?) langer dan de kop.
  • 2e en 3e antennesegmenten ongeveer even lang (2e nauwelijks langer??)
  • Haren op achterste tibia lang en dik (ongeveer twee keer zo lang als de dikte van de scheen).  
  • Onzeker/eigen indruk(!!): Vleugels van kortvleugelige/brachyptere exemplaren zijn gemiddeld korter ("1/3 lijf"?) dan die van H. mirmicoides.
  • Bij de brachyptere (kortvleugelige) vormen is een aanzienlijk groter deel van het achterlichaam onbedekt door de gereduceerde vleugels dan bij H. mirmicoides.
  • Mannetjes: Genitaalcapsule veel groter en duidelijker zichtbaar dan bij H. mirmicoides.
  • Vrouwtjes: Achterlichaam aanzienlijk breder dan bij H. mirmicoides.
  • Dieren overwinteren als ei, imago's zijn pas van juli tot november te vinden
  • De soort prefereert hoge begroeing (struiken/bomen), maar valt er natuurlijk ook wle eens uit.
  • wrn:
Ik vind zelf als ik naar veel foto's kijk vrijwel alle genoemde kenmerken moeilijk toepasbaar/onduidelijk c.q. domweg tegenstrijdig met wat ik op de foto's zie (deels ook foto's die door Berend op naam zijn gebracht  :blink: )

En zijn de vrouwtjes mirmicoides smaller gebouwd (qua achterlijf) dan apterus?? (ja dus)

Kortom: Waar kijken de experts nou echt naar ????
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PetroJ

Alvast bedankt voor de determinatie.
Voor de rest is het denk ik verstandig even te wachten tot Berend voorbijkomt.

Groet Petro
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

Arp

Berend, mag ik vragen wat jij van bovenstaande kenmerken/overzicht vindt, c.q. waar je zelf op let??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

In het veld is het nauwelijks een probleem, omdat H. apterus aanzienlijk groter is dan H. mirmicoides met in verhouding veel langere poten en sprieten. Bij de brachyptere (kortvleugelige) vormen is een aanzienlijk kleiner deel van het achterlichaam bij H. apterus onbedekt door de gereduceerde vleugels. Bij de mannetjes van H. apterus is de genitaalcapsule veel groter en duidelijker zichtbaar en bij de vrouwtjes is het achterlichaam aanzienlijk breder. Bij de langvleugelige vormen zijn de laatste kenmerken uiteraard wat lastiger te zien. Daarnaast verschilt ook de beharing van de binnenzijde van de achterschenen: lang en dikker bij H. apterus (ongeveer twee keer zo lang als de dikte van de scheen)  en korter en fijner bij H. mirmicoides (iets korter dan de dikte van de achterscheen). Op de meeste foto's is dat lastig te zien ...

Arp

#5
Dank je Berend, ik geloof dat ik met die kenmerken praktisch gezien meer kan dan met de dingen die ik elders gevonden had - jouw opmerkingen sluiten in elk geval beter aan bij de indruk die ik er zelf van had ...

Behalve deze:
CiteerBij de brachyptere (kortvleugelige) vormen is een aanzienlijk kleiner deel van het achterlichaam bij H. apterus onbedekt door de gereduceerde vleugels.
...  ik had namelijk zelf de indruk dat dit precies andersom was, dus mirmicoides met relatief langere brachyptere vleugeltjes ???  :blink:

Zijn de voeler(segment)lengte kenmerken die ik opsomde in principe wel juist en alleen lastig te herkennen of is het onzin die ik verder maar beter niet moet quoten/verspreiden ??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Foutje van mijn kant ... het is inderdaad net andersom.
De antennekenmerken kloppen wel, maar zijn op foto's lastig te beoordelen omdat ze doorgaans niet in een vlak liggen ...

Arp

#7
Beter laat dan nooit: Wederom dank Berend ;)

Kan een admin iets met bovenstaande (nu bijgewerkte) overzicht beginnen voor de informatiepagina's van beide soorten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Nagekomen:

Nog een kenmerk/opmerking:

Klopt het dat bij H. apterus de overgang tussen brachypteer (of zijn ze nog net macropteer?) en macropteer erg abrupt is - dus ofwel erg kort, of meteen volle lengte, terwijl de toch al relatief wat langere brachyptere vleugels van H. mirmicoides tamelijk variabel in lengte zijn en vrijwel het hele bereik aan lengtes tussen "kort" en "volle lengte" voorkomt?

Of kun je dat niet stelselmatig zeggen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

hoi Arp,
Bij de soortinfo kan ik nog steeds geen nieuwe kenmerken toevoegen (wel tekst) (is ook al gemeld)
Dat staat nog niet aan ofzo. Zodra ik daar weer iets mee kan zal ik je info toevoegen,
met vriendelijke groet,
David