Welke wants is dit?

Gestart door marinissen, augustus 27, 2008, 12:46:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

marinissen

Gezien in Frankrijk - Cagnes sur Mer (15 km van Nice).
groet,
Leo

Arp

Ik zet in op Carpocoris mediterraneus atlanticus  B)  Zie ook hier en hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

marinissen

THX.
De 2e link is qua foto's duidelijk,
helaas ben ik het Italiaans niet machtig.
groet,
Leo

Berend Aukema

Carpocoris fuscispinus. Zowel C. mediterraneus mediterraneus als C. mediterraneus atlanticus zijn sinds 2007 synoniemen van C. fuscispinus!

Arp

#4
CiteerCarpocoris fuscispinus. Zowel C. mediterraneus mediterraneus als C. mediterraneus atlanticus zijn sinds 2007 synoniemen van C. fuscispinus!

:o  :blink:  :wacko:  

Tsjonge - da's lachuh  :lol:

Ik heb laatst nog ergens op een Duits forum lopen beargumenteren dat een bepaald beest volgens mij (!??!) geen fuscispinus was, maar wel verdacht veel op C.m.m. leek, maar dat die, bij mijn weten niet voor D gemeld is, dus dat het dan toch wel purpureipennis of pudicus zou wezen :censored:

Hebben we dan nu bij fuscispinus drie ondersoorten? Ze zijn toch wel redelijk goed uit elkaar te houden lijkt me ... ?

Ofwel: Wat is de publicatie waar ik naar opzoek moet?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Geen ondersoorten, maar synoniemen (verschillende namen voor dezelfde soort).
Gepubliceerd in Mainzer Naturwissenschaftliches Archiv, Beiheft 31: 187-198 door J. Ribes, D.A. Gapon & S. Pagola-Carte: On some species of Carpocoris Kolenati, 1846: new synonymies ( Heteroptera: Pentatomidae: Pentatominae).

Arp

#6
'kee, ga ik die opzoeken ... kon het daarstraks met verschillende trefwoorden niet vinden :rolleyes:

Wel bizar hoor ... stel ik neem een mooie kleurrijke versie uit Zuid-Europa mee en die ga ik hier in ons klimaat "fokken" komt er dan ook "onze" kleurvariant uit of zijn de populaties wel genetisch duidelijk verschillend, maar niet genoeg voor een ondersoort?

Ach, ik zal wel zien of ik de publicatie kan vinden (en snap)  :whistle:

Bedankt voor de info Berend!

P.S. Hmmm ... 25 Euri heb ik niet "over" ... welke Bib. in NL heeft zulks?  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Zal kijken of ik een PDF van het artikel voor je kan krijgen ...

Arp

CiteerZal kijken of ik een PDF van het artikel voor je kan krijgen ...
Leuk, lijkt me wel erg leerzaam
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema