Effe checke ...

Gestart door Arp, augustus 12, 2008, 01:35:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Toch maar effe checke - je weet maar nooit ... (ken ze nog niet allemaal)

Troilus luridus 5e instar nimf? (Gisteren, Hengelo (Ov.), aan Berk)


Was een Elasmostethus nimfje aan het opsnoepen:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

En mag ik er in Twente aan een Berk van uitgaan dat dit een interstinctus is, of toch maar liever "spec." van maken?
 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Arma custos
Ga er inderdaad maar van uit dat het een nimf van E. interstinctus is ....

Arp

#3
CiteerArma custos
Dus toch! D@mn  :huh: ... dan denk ik dat er nog een paar missers tussen 'onze' Troilus luridus nimfen zitten... deze? en deze?.

CiteerGa er inderdaad maar van uit dat het een nimf van E. interstinctus is ....
Okay, laat ik die zo staan.

Berend - Bedankt!  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citeer... dan denk ik dat er nog een paar missers tussen 'onze' Troilus luridus nimfen zitten... deze? en deze?
Berend, kunnen deze bij de "determinatiefouten" ??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corrieke

Citeer
Citeer... dan denk ik dat er nog een paar missers tussen 'onze' Troilus luridus nimfen zitten... deze? en deze?
Berend, kunnen deze bij de "determinatiefouten" ??
Hoi Arp,

Die eerste DEZE is van mij en is op het forum gedetermineerd.

Maar hij mag van mij gerust bij  "determinatiefouten"
natuurlijk de groeten van corry

Arp

#6
Hoi Corry,

CiteerDie eerste DEZE is van mij en is op het forum gedetermineerd.
Nou, ik ben er geenszins zeker van ... vandaar dat ik het vraag. Het is meer dat ik zelf net probeer ze "te begrijpen".

Jouw draadje was hier - ID door Berend dus dat zal wel goed zitten :gap: Probleem is een beetje dat een mens bij de waarnemingen niet kan zien wie de ID heeft afgegeven - als ik daar zou kunnen zien dat het Berend was had ik hem niet geopperd. Nu ik nog eens kijk weet ik trouwens niet of ik witte vlekjes zie of spiegelingen ...

Van de foto's bij de waarnemingen krijg ik namelijk het idee dat Troilus luridus nimfen géén witte vlekjes hebben binnen de zwarte vlekken op de rand van het connexivium, en dat Arma custos nimfen deze wel hebben, maar als ik dan door het forum heen kijk zijn er weer enkele als Troilus luridus gedetermineerd die wel deze witte vlekjes hebben. Ik ging een beetje op kleur/habitus en deze vlekken af, maar moet dus kennelijk op heel andere dingen letten....

Troilus luridus nimfen zonder witte vlekjes:
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- Draadje - foto

Troilus luridus nimfen met witte vlekjes (?!):
- Draadje - foto
- Draadje - foto, foto zonder antwoord (= onzeker wrn)

Arma custos nimfen (met witte vlekjes):
- Draadje - foto (maar de wrn is "Troilus luridus"??!!! = mijn 2e "deze")
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- Draadje - foto

Arma custos nimfen zonder witte vlekjes (alleen erg kleine nimfjes!):
- Draadje - foto
- Draadje - foto
- En natuurlijk de jonkies uit deze prachtige serie van Kees "Stippen" van der Krieke waar nooit definitief een naam op is gekomen, maar die volgens mij dus Arma custos moeten zijn (wat anderen ook al suggereerden).

Nou goed, en dan nog de waarnemingen (deels zonder vraag op het forum):
- Arma custos
- Troilus luridis

Inderdaad opvallend trouwens hoeveel van de boven gelinkte forumdraadjes niet tot een ingevoerde waarneming hebben geleid.

Enfin - ik blijf dus vooral verward over:[ol type=\'1\'][li]Hoe de Troilus luridus nimfjes met witte vlekken op het connexivium als T. luridus herkend kunnen worden.[/li][li]Hoe ik de hele kleine Arma custos nimfjes die nog géén witte vlekjes hebben kan onderscheiden van de hele kleine Troilus luridus nimfjes[/li][/ol] :mellow:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corrieke

#7
Dag Arp,

Jij het er een hele studie van gemaakt! :duim:
Heb geprobeerd alles een beetje te volgen, maar van wel of geen witte vlekjes krijg ik vlekken voor mijn ogen. :D
Ik ben iemand die lekker de natuur in ga om te genieten en te fotograveren, en die waarnemingen probeer ik dan met of zonder hulp een naam te geven.
Voer zeker de gedetermineerde waarnemingen trouw in, en de laatste tijd ook met de opmerkingen van stadia enz.
Dat is wel het minste wat je kunt doen, want we moeten blij zijn dat er zoveel mensen zijn die ons willen helpen. :duim:  :duim:
Ik hoop dat je nog antwoord krijg op je vragen, maar ik weet ze jammer genoeg niet.
natuurlijk de groeten van corry