2 nimfen

Gestart door spanners, juli 14, 2008, 18:21:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanners

Deze twee nimfen van vandaag.
nr 1

spanners

nr 2
ik heb zelf geen idee waarvan.

Arp

#2
De eerste is geen nimf maar een imago. Volgens mij een Rhopalidae en héééél misschien iets van Rhopalus parumpunctatus ???

De tweede is idd een nimf van een schildwants ... ik dacht in eerste instantie aan Troilus luridus, maar denk niet dat het die is vanwege de witte vlekjes binnen de zwarte vlekken op de zijranden .... maar wel iets in die hoek dus .... wellicht kun je dan eens door de soorten bladeren   ^_^


P.S. Zie net dat bij de wantsen op wrn zowel bij Pentatoma rufipes als ook bij Trolius luridus (toch) zulke exemplaren staan, maar of die goed gedetermineerd zijn weet ik natuurlijk niet (?!) - bovendien is Zicrona caerulea heeeel misschien ook een optie ... kortom ... ik houd m'n mond maar weer :whistle:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Hoi, hoi,

Waarom geen Brachycarenus tigrinus Arp?  :)

Groet, Thijs

Arp

#4
CiteerWaarom geen Brachycarenus tigrinus Arp?
'kzegtochdakmemondmoehouwe :whistle:

Ben al lang blij dat ik Rhopalidae goed had :gap:  Heb ook niet echt lang gezocht, laat staan deze sleutel erbij gehaald (heb geen echte wantsenboeken) - vond alleen in eerste instantie deze foto wel wat lijken, vandaar het "héééél misschien" :rolleyes:

Met de sleutel erbij vind ik het trouwens ook niet allemaal 1-2-3 duidelijk - zou het zelf op basis van die foto + sleutel in elk geval niet durven ... maar heb ook nagenoeg nul ervaring met Rhopalidae (een Stictopleuris of vijf - dan heb je het wel gehad).

Sorry voor het dwaalspoor dan  :grin:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spanners

#5
Arp en Thijs,

Mijn dank :duim:
Nu de naam van de nimf nog?
Theo

Berend Aukema

Brachycarenus tigrinus en nimf van Troilus luridus

spanners

#7
Berend bedankt

Ook voor bevestigin van Nimf Coreus marginatus.
Groet
Theo

David Tempelman

dan zal dit ook wel een Trolius luridus-nimf zijn? eergisteren, bij Fochteloo.
bvd!
met vriendelijke groet,
David